Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 17 av 1451

Hur gÄr vi vidare? - En studie kring Peabs hÀlsofrÀmjande arbete

Syftet med studien var att skapa ett underlag för hur en organisations hÀlsofrÀmjande arbete kan utvecklas samt vilka eventuella möjligheter som finns till en framtida integrering med andra omrÄden inom organisationen. Datainsamlingen genomfördes med kvalitativa semistrukturerade intervjuer och omfattade sex strategiskt utvalda informanter, fyra mÀn och tvÄ kvinnor, pÄ ledande positioner inom Peab. Resultatet visade att den hÀlsofrÀmjande verksamheten som bedrivs inom konceptet Peab Fritid upplevdes positiv, men det förekom vissa önskemÄl om utveckling, bland annat vad gÀller aktivitetsutbud kopplat till mer vardagliga omrÄden. Vidare framkom att uppfattningen kring en framtida integrering med övriga verksamhetsomrÄden skilde sig Ät mellan informanterna. De menade att det faktum att de hÀlsofrÀmjande insatserna Àr förlagda till fritiden, och inte till arbetstid, kunde försvÄra ett möjliggörande av en integrering.

Utagerande barn i förskolan: En studie om pedagogers uppfattningar kring de utagerande barnens agerande i förskolans miljö

Syftet med studien Àr att fÄ en inblick i pedagogers uppfattningar kring de utagerande barnens agerande i förskolans miljö och vad som pÄverkar att barnen blir utagerande. I bakgrunden finns tidigare forskning som Àr gjord kring detta Àmne. VÄr kvalitativa studie gjordes med hjÀlp av fokusgruppsintervjuer i tvÄ arbetslag med tre pedagoger i varje arbetslag. Undersökningen gjordes i tvÄ olika kommuner. Vi intervjuade varje arbetslag en gÄng.

"Hon ska ju ha sÄna dÀr brudklÀder pÄ sig" : Barns tankar kring genus utifrÄn en saga

Syftet med studien Àr att belysa hur barn i Äldrarna tre till fem Är tÀnker kring genus. Barnen fick lyssna pÄ sagan ?Prinsessan PapperspÄse? (Robert N. Munsch, 1980) och intervjuades sedan med utgÄngspunkt frÄn sagan. Resultatet visar att barnen tÀnker relativt lika kring genus oberoende av kön och Älder.

En amerikansk slavjakt : Attityder i Sverige och i Östgöta Correspondenten angĂ„ende det amerikanska inbördeskriget

Nyhetsrapporteringarna frĂ„n det amerikanska inbördeskriget 1861-65 observerades med intresse och spĂ€nning av de samtida tidningslĂ€sarna i lĂ€nderna i Europa. DĂ€rför fanns det rĂ„dande attityder Ă€ven i Sverige och kring detta har studier gjorts av ett flertal forskare.Syftet med denna undersökning har varit att studera tidningen Östgöta Correspondentens nyhetsrapportering kring det amerikanska inbördeskriget samt att jĂ€mföra de framtrĂ€dande attityderna med andra svenska attityder och den generella liberala opinionen kring konflikten.DĂ„ jag Ă€mnat tolka attityder i tidningens nyhetsförmedling av konflikten har jag granskat kĂ€llmaterialet med hjĂ€lp av textanalys. Med denna kvalitativa metod har jag uppnĂ„tt en medvetenhet för hur tidningen förhöll sig till konflikten. För att analysen ska bli meningsfull har den anknutits till ett teoretiskt sammanhang sĂ„ att betydelsen av mitt resultat kan granskas.Genom analysen av tidningens kĂ€llmaterial har jag kunnat visa att tidningen hade ett liberalt förhĂ„llningssĂ€tt till det amerikanska inbördeskriget med fokus pĂ„ frihetsaspekten kring slaveriet. Tidningen uppvisade kritik mot att frĂ„gan om slaveriet hamnade i skymundan för den amerikanska unionens upplösning, men stöttade pĂ„ det stora hela Lincolns och unionens syften.

Trygghet och ansvar som mÄl i skolan

Syftet med mitt examensarbete Àr att studera den nya skollagen och dess syfte gÀllande trygghet och arbetsro. Jag har utgÄtt frÄn regeringens beslut kring varför en ny skollag arbetades fram, och vilka behov regeringen ansÄg att en ny skollag skulle uppfylla. UtifrÄn detta beslut har jag sedan genom kvalitativa intervjuer studerat hur man som lÀrare arbetar med skollagen, samt hur kunskapen kring lagen faktiskt ser ut. Den nya skollagen har tre huvudkategorier; kunskap, valfrihet och trygghet, dÀr jag har fokuserat pÄ arbetet kring trygghet. Jag inleder mitt examensarbete med att förklara skollagen utifrÄn regeringens beslut.

Case management- Behandlares erfarenheter av arbetet med individer med missbruk och en samtida psykiatrisk diagnos

Tidigare forskning har visat att barn har lÀttare att ta till sig ett nytt sprÄk nÀr de redan finner trygghet i sitt modersmÄl. Under vÄra verksamhetsförlagda utbildningsperioder har vi mött olika synsÀtt nÀr det gÀller huruvida barn ska eller inte ska ha modersmÄlsstöd i förskolan. DÀrav vÀcktes ett intresse för vÄr studie vilket mynnade ut i ett examensarbete. Enligt lÀroplanen skall alla barn erbjudas modersmÄlsstöd vilket vi lutar oss tillbaka pÄ i den hÀr studien, dÄ det Àr lÀroplanen vi arbetar efter som verksamma pedagoger.Genom att göra observationer dÀr vi tittade pÄ hur en verksamhet fungerar dÀr majoriteten av barnen Àr flersprÄkiga har vi kunnat samla pÄ oss material för en analys kring modersmÄlsstöd i förskolan samt hur pedagoger arbetar för att frÀmja barnens flera sprÄk. I analysen har vi framstÀllt den data vi har fÄtt fram och har sedan genom diverse tidigare forskning arbetat fram teorier kring vad vi har sett och vad det har för betydelse för förskolans verksamhet.

En studie om samtalets betydelse i ett skönlitterÀrt temaarbete

Syftet med denna studie Àr att undersöka om samtal kring skönlitteratur bidrar till förskolebarns lÀrande samt hur pedagoger i förskolan arbetar för att inkludera samtal i ett skönlitterÀrt temaarbete. I studien har uppstarten av ett skönlitterÀrt temaarbete med fokus pÄ samtal har under ett flertal tillfÀllen observerats pÄ en förskoleavdelning, dÀr det endast gÄr femÄringar. I observationerna har det bland annat fokuserats pÄ en pojke som under observationernas gÄng tydligt visar att ett lÀrande kan ske utifrÄn samtal kring skönlitteratur..

Förskolepedagogers arbete för att skapa nyfikenhet för litteratur- Preschool teacher's work to create curiosity for literature

Syftet med detta arbete Àr att se pÄ vilket sÀtt pedagoger arbetar för att inbjuda barn till ett nyfiket upptÀckande kring litteratur. För att ta reda pÄ detta har vi utgÄtt ifrÄn dessa fyra frÄgestÀllningar: Hur arbetar pedagogerna för att kommunicera litteratur med barnen? PÄ vilka sÀtt försöker pedagogerna skapa en bokmiljö som inspirerar barnens nyfikenhet för att titta i/lÀsa böcker? Hur ser tillgÄngen till böcker ut pÄ förskolan för barnen? ? finns det likheter och/eller skillnader mellan smÄbarns- eller syskonavdelningarna? Varför ser bokvalen ut som de gör pÄ förskolan? Detta vill vi styrka med teorier frÄn bl.a. Sommers (2007) kring vuxnas syn pÄ barn, och Maltén (2008) kring hur pedagogerna kommunicerar litteratur med barn och barns tillgÄng till litteratur. Vi har Àven anvÀnt oss av Locks (1916) teori kring begreppet nyfikenhet.

Nya PrimÀrvÄrdens arbete kring psykisk ohÀlsa : En enkÀtstudie av nulÀgessituationen inom ett landsting

Syftet med uppsatsen var att ge en nulÀgesbeskrivning av hur personalen pÄ vÄrdcentralernautförde sitt uppdrag kring vÄrdsökande med psykisk ohÀlsa och dessutom en jÀmförelse meddet lokala vÄrdprogrammet för depression, innan dess implementering.Undersökningens huvudfrÄga var; Hur ser arbetssÀttet pÄ vÄrdcentralerna ut kring vuxnapatienter med psykisk ohÀlsa och hur överensstÀmmer det med landstingets vÄrdprogram fördepression.En enkÀtundersökning genomfördes vilken riktades till de tre yrkesgrupperna /funktionerna sjuksköterskor i TeleQ, lÀkare och samtalsterapeuter. BÄde enkÀt och svarhanterades genom de tillfrÄgade landstingsanstÀlldas e-post.Resultatet visade att ett centralt förbÀttringsomrÄde Àr att utöka anvÀndandet avscreeninginstrument och tester vid bÄde bedömning och uppföljning. Behovet av atttydliggöra rutiner kring olika moment och öka samverkan bÄde inom vÄrdcentralen och medvÄrdgrannar framkom ocksÄ.Slutsatsen Àr att i vissa avseenden efterföljs vÄrdprogrammet redan innan dessimplementering och i andra finns förbÀttrings- och utvecklingsomrÄden. Det som framkommiti denna studie Àr med största sannolikhet ocksÄ ett resultat som skulle framtrÀda vid liknandestudie i andra landstings primÀrvÄrd..

BistÄnd - gÄva eller samarbete? : En diskussion av de diskursiva praktiker Sida skapar kring bistÄnd.

BistÄndsorganisationer brottas alltid med problem kring hur relationer ska etableras mellan dem sjÀlva och mottagarlÀnderna. Samtidigt som relationen ska vara jÀmlik brottas bistÄndsorganisationerna Àven med problemen kring hur fördelningen av bistÄndsresurser ska bli sÄ rÀttvis som möjligt.Denna studie Àr en kritisk diskursanalys av sju Ärsredovisningar utgivna av den statliga svenska bistÄndsorganisationen SIDA/Sida Ären 1976/77 till 2005. I dessa Ärsredovisningar har jag letat efter olika beskrivningar av bistÄnd och bistÄndspolitik.I analysen av det empiriska materialet har framkommit att SIDA/Sida beskriver bistÄnd i fyra olika diskurser. Dessa Àr BistÄnd som samarbete, BistÄnd pÄ grund av fattigdom, BistÄnd som uppgift och BistÄnd och rÀttvis fördelning.De beskrivningar SIDA/Sida gör bidrar till upprÀtthÄllandet av en postkolonial bistÄndsdiskurs dÀr stereotyper kring bistÄndsgivare och ?tagare Àr mycket tydligt.

Skönlitteratur i undervisningen

Det finns mÄnga exempel pÄ undersökningar som gjorts för att utreda varför situationen kring studie- och yrkesorienteringen ser ut som den gör idag. I detta arbete har blicken lyfts frÄn förklaringsomrÄden som individers bakgrund och det alternativfyllda samhÀllet, vilka ofta nÀmns, och istÀllet landat pÄ betydelse som organisering och tolkningen, vilket vi i fortsÀttningen benÀmner som översÀttning, av statliga direktiv kan ha. Syftet med arbetet har varit att följa de statliga direktiven kring studie- och yrkesorientering genom en kommun och analysera organiseringens och översÀttningen av direktivens betydelse för studie- och yrkesorienteringen. UndersökningsomrÄde för arbetet blev Helsingborgs kommun, en relativt stor kommun, och personer med olika inblandning i studie- och yrkesorienteringen i kommunen har intervjuats kring dessa frÄgor. Resultatet har sedan vÀxelvis bearbetats med teorier kring organisering och översÀttning. Arbetets viktigaste resultat Àr att organisering och översÀttning pÄverkar studie- och yrkesorienteringen och att likvÀrdig vÀgledning, vilket Àr det kommunen strÀvar efter, inte kan utlovas av kommunen om översÀttning inte tas i beaktande. Kopplat till översÀttning Àr utvÀrdering och uppföljning vilka ocksÄ behövs för att en vÀgledning likvÀrdig och rÀttvis till alla elever ska kunna sÀkerstÀllas..

Budgetlös styrning : en fallstudie av Handelsbanken

Budgeten a?r ett vanligt fo?rekommande styrmedel i fo?retag idag, dock har dess roll och va?rde fa?tt skarp kritik fra?n flera ha?ll. Det finns mycket forskning kring fo?r- och nackdelar med budget och a?ven kring alternativa styrverktyg, men endast lite material kring vad budgetlo?sa fo?retag anva?nder i praktiken.  Syftet med uppsatsen har varit att beskriva och fo?rklara den budgetlo?sa styrningen, samt varfo?r fo?retag fra?nga?r den fasta a?rsbudgeten.

Barn i sorg : En narrativ studie baserad pÄ fem förskollÀrares berÀttelser om barn i sorg

Denna narrativa studie syftar till att genom förskollÀrares berÀttelser fÄ en förstÄelse för hur förskollÀrarekan bemöta barn i sorg pÄ förskolan. Vi har utgÄtt frÄn följande frÄgestÀllningar:· Vad berÀttar förskollÀrarna att det finns för olika reaktioner pÄ sorg bland barn i förskolan?· Hur berÀttar förskollÀrarna att barn kan hantera sorg i förskolan?Genom kvalitativa intervjuer med fem förskollÀrare har vi av dessa i resultatet sammanstÀllt narrativaberÀttelser. En del förskollÀrare har delat med sig av starka berÀttelser kring barn i sorg ochandra har delat med sig av sina tankar kring barn i sorg. Eftersom vi utgÄtt frÄn en narrativ teori Àralla berÀttelserna av lika vÀrde och ingen berÀttelse belyses mer Àn nÄgon annan.

Bilden i barnboken : En kvalitativ studie kring förskollÀrares uppfattningar kring barnbokens betydelse i förskolan

Syftet med detta examensarbete var att fÄ kunskap om vad nÄgra yrkesverksamma förskollÀrare har för uppfattningar kring bilder i barnböcker. I studien stÀlls fyra frÄgestÀllningar; Hur beskriver förskollÀrare en barnbok? Vad anger förskollÀrarna för skÀl till att anvÀnda barnboken i verksamheten? Vad anser förskollÀrare Àr viktigt innehÄll i en barnbok? Hur beskriver förskollÀrare bildens betydelse i barnböcker? Vi har samlat in information genom att genomföra kvalitativa intervjuer med Ätta förskollÀrare frÄn olika förskolor i norra Sverige. VÄra analyser av resultatet visade att lÀsstunden kan ha olika syften och barnen kan lÀra sig olika saker utifrÄn böcker. Syftet kan till exempel vara att barnen ska varva ner, utveckla sitt sprÄk eller ta del av ett budskap.

Prokofievs Sjunde Pianosonat "Stalingrad" : Analys av andra satsen och reflektion av Prokofievs sinne för form

Denna uppsats kretsar kring andra satsen ur Sergei Prokofievs bero?mda verk Piano Sonata 7, Op 83. Syftet a?r att utforska Prokofievs sinne fo?r musikalisk form, samt att reflektera kring varfo?r hans musik var banbrytande genom att studera stycket fra?n ett nytt perspektiv. Jag har tidigare sja?lv spelat hela sonaten och djupdyker nu mer teoretiskt i verket fo?r att hitta nya infallsvinklar..

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->