Sök:

Utagerande barn i förskolan

En studie om pedagogers uppfattningar kring de utagerande barnens agerande i förskolans miljö


Syftet med studien är att få en inblick i pedagogers uppfattningar kring de utagerande barnens agerande i förskolans miljö och vad som påverkar att barnen blir utagerande. I bakgrunden finns tidigare forskning som är gjord kring detta ämne. Vår kvalitativa studie gjordes med hjälp av fokusgruppsintervjuer i två arbetslag med tre pedagoger i varje arbetslag. Undersökningen gjordes i två olika kommuner. Vi intervjuade varje arbetslag en gång. Efter intervjuerna sammanställde vi resultaten för att se likheter- och skillnader. Resultatet visar att tankarna kring de utagerande barnen, vad som påverkar deras agerande och hur pedagogernas handlande påverkar barnen är ganska lika i de två grupper som vi intervjuat. Undersökningen visar även att det finns mycket som påverkar att barn blir utagerande och att miljön och pedagoger kan vara bidragande orsaker till utagerandet. Vi har även tagit med förslag på fortsatt forskning och vilka erfarenheter av undersökningen som vi tar med oss i vårt framtida yrke som förskollärare.

Författare

Anna Eriksson Sofie Ögren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..