Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 16 av 1451

Elevers kÀnslor och tankar kring matematik. En jÀmförelse mellan elever i skolÄr 3 och 6. Students feelings and thoughts about mathematics. A comparison between students i school year 3 and 6.

Ström, Anders och Svensson, Gustav (2007).Elevers kÀnslor kring matematik. En jÀmförelse mellan elever i skolÄr 3 och 6. (Students feelings and thoughts about mathematics. A comparison between students in school year 3 and 6). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola.

Steget över grÀnsen : - en studie om integration inom kommun, skola och fritidsgÄrd

Uppsatsen syftar till att pĂ„ ett kvalitativt sĂ€tt undersöka hur kommun, skola och fritidsgĂ„rd arbetar och samarbetar för att öka kĂ€nslan av gemenskap och integration mellan högstadieungdomar med svensk respektive invandrarbakgrund, frĂ€mst frĂ„n forna Jugoslavien. I uppsatsen fĂ„r lĂ€rare, elever, fritidsledare, ungdomssamordnare samt verksamhetsansvariga ge sin bild av hur de upplever att arbetet för integration fortlöper inom det omrĂ„de de Ă€r verksamma. För att fĂ„ kunskap kring Ă€mnet, vĂ€ljer man att arbeta utifrĂ„n en kvalitativ metod som bygger pĂ„ intervjuer, observation och textanalys. Uppsatsens teoretiska förankring grundas i Bourdieus diskussion om habitus, fĂ€lt och kapital, samt kring Goffmans diskussion om stigma. Aleksandra Ålunds teorier kring det multietniska samhĂ€llet och social integration prĂ€glar i huvudsak uppsatsens perspektiv..

Hur gÄr det till? : En studie kring verksamma pedagogers uppfattningar kring att arbeta med pedagogisk dokumentation

Detta examensarbete handlar om pedagogisk dokumentation i förskolan. Syftet med studien Àr att fÄ en fördjupad kunskap om pedagogisk dokumentation, hur pedagoger definierar begreppet samt hur de arbetar med det i verksamheten. MÄlet var Àven att utforska uppfattningar som fanns hos pedagogerna kring pedagogisk dokumentation, hur de valde att arbeta med det och vilka svÄrigheter som kunde finnas i deras arbete. Metoden som anvÀndes var kvalitativa undersökningar i form av intervjuer pÄ tvÄ förskolor. Detta resulterar i pedagogers tankar och begrundanden kring den pedagogiska dokumentationen.

Sjuksköterskors tankar kring organdonation : En litteraturstudie

Organdonation förkommer i hela vÀrlden och fungerar pÄ ett likvÀrdigt sÀtt. Organdonation och organdonationsprocessen Àr nÄgot som sjuksköterskor kan stöta pÄ under sitt arbete inom akutsjukvÄrden. Organdonationsprocessen ser ut ungefÀr pÄ samma sÀtt vÀrlden över, men upplevs pÄ olika sÀtt. Syftet med denna beskrivande litteraturstudie var att beskriva sjuk-sköterskors instÀllning till och upplevelser kring organdonation och organdonationsprocessen dÄ en patient avlidit. De frÄgestÀllningar som författarna hade var sjuksköterskors instÀllning till organdonation och vilka upplevelser sjuksköterskor hade kring organdonationsprocessen.

Elevperspektiv pÄ betyg och lÀrande i grundsÀrskolan

Min studie tog sin grund i olika teorier kring lÀrande, kunskapssyn, inflytande och kÀnsla av delaktighet. Jag anvÀnde mig av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska miljömodell och det sociokulturella perspektivet i analysarbetet kring betyg och lÀrande.Studien syftade till att undersöka synen pÄ betygsÀttning och lÀrande ur ett elevperspektiv i grundsÀrskolans Är 6-9. Syfte ledde till följande frÄgestÀllningar,kring betyg,? Varför begÀr eleverna ut betyg?? Motiverar betygen eleverna att prestera bÀttre?? Hur tÀnker eleverna anvÀnda betygen i framtiden?Kring lÀrande och inflytande,? Vilka olika former av inflytande och delaktighet kan identifieras hos eleverna?Jag anvÀnde mig av semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med en fenomenologisk ansats som metod. I intervjuförfarandet spelade jag in intervjuerna för att senare transkribera dem i sin helhet.

Pedagogers sÀtt att anvÀnda sig av frÄgor i syfte att skapa lÀrande hos barnet

Syftet med detta arbete var att undersöka pedagogens anvÀndande av frÄgor till barn inom förskoleverksamheten. Studien grundade sig i vÄr förförstÄelse samt fÀlt- och litteraturstudier, dÀr vi utgick ifrÄn den sÄ kallade utvecklingspedagogiken som Àven utgör en stor del av bakgrundsmaterialet. FÀltstudierna bestod av observationer kring pedagogers frÄgor till barn pÄ olika förskolor i Norrbotten. Dessa visade att förskolepedagogen bör vara mer uppmÀrksam kring hur hon stÀller frÄgor samt det lÀrande som kommer dÀrav och huruvida detta lÀrande överensstÀmmer med förskolans lÀroplan (Lpfö98). Tanken med studien var att öka medvetenheten och skapa diskussion kring frÄgornas betydelse i barnets lÀrandeprocess, för att möjliggöra en utveckling av förskoleverksamheten.

LÀrare och genus : En studie om lÀrares upplevelser av och förhÄllningssÀtt kring genus i skolan

Syftet med undersökningen Àr att belysa och bidra med kunskap om lÀrares upplevelser av och förhÄllningssÀtt kring genus i skolundervisningen. Undersökningen söker svar kring lÀrarnas medvetenhet i hur de agerar gentemot pojkar och flickor nÀr de undervisar. Forskningsansatsen Àr kvalitativ. Datainsamlingen genomfördes med fem halvstrukturerade intervjuer. Resultatet visar att jÀmstÀlldhet Àr nÄgot som Àr viktigt för lÀrarna.

?Sluta tramsa och koncentrera dig? : Faktorer som kan pÄverka barns förmÄga till koncentration

Tidigare forskning har visat att barn har lÀttare att ta till sig ett nytt sprÄk nÀr de redan finner trygghet i sitt modersmÄl. Under vÄra verksamhetsförlagda utbildningsperioder har vi mött olika synsÀtt nÀr det gÀller huruvida barn ska eller inte ska ha modersmÄlsstöd i förskolan. DÀrav vÀcktes ett intresse för vÄr studie vilket mynnade ut i ett examensarbete. Enligt lÀroplanen skall alla barn erbjudas modersmÄlsstöd vilket vi lutar oss tillbaka pÄ i den hÀr studien, dÄ det Àr lÀroplanen vi arbetar efter som verksamma pedagoger.Genom att göra observationer dÀr vi tittade pÄ hur en verksamhet fungerar dÀr majoriteten av barnen Àr flersprÄkiga har vi kunnat samla pÄ oss material för en analys kring modersmÄlsstöd i förskolan samt hur pedagoger arbetar för att frÀmja barnens flera sprÄk. I analysen har vi framstÀllt den data vi har fÄtt fram och har sedan genom diverse tidigare forskning arbetat fram teorier kring vad vi har sett och vad det har för betydelse för förskolans verksamhet.

VÀrdegrundsarbete i en förskola : En grupp förskollÀrare o ch barnskötares insyn och arbete kring Lpfö 98s uppdrag om vÀrdegrunden

I förskolan skall all personal jobba utifrÄn rÄdande styrdokument. För förskolan gÀller LÀroplanen för förskolan, Lpfö 98, (se bilaga1). Den inledande delen i lÀroplanen för förskolan tar upp vÀrdegrundsarbetet. Syftet med min studie var att undersöka hur förskollÀrarna och barnskötarna pÄ tvÄ avdelningar planerade och jobbade med vÀrdegrunden i förskolans verksamhet samt vilken kunskap de har kring vad som stÄr om vÀrdegrunden i lÀroplanen (Lpfö 98). I min undersökning har jag gjort intervjuer med fyra förskollÀrare och tre barnskötare pÄ tvÄ olika avdelningar, jag har ocksÄ gjort observationer pÄ dessa avdelningar med tvÄ barngrupper pÄ vardera 18 barn.

Hur ser debatten ut kring planerarens profession ut i media? : Med fokus pÄ tidskriften PLAN

Planeraren har ett yrke som kan vara svÄrt att beskriva och flera olika benÀmningar anvÀnds för samma profession. Rollen har förÀndrats och planeraren har gÄtt frÄn att vara autonom expert till att i större omfattning agera samordnare styrd av politiska viljor. Jag anser att det finns en viss otydlighet kring planerarens uppgifter och hamnar ofta i diskussioner om stadsplaneringens mindre ÄtrÄvÀrda konsekvenser och önskar dÀrmed kunna ge en sÄ rÀttvis bild av min blivande yrkesroll som möjligt.Denna uppsats syftar till att ta del av debatten kring planerarens profession och utveckling i media, och uppsatsen berör huvudsakligen begreppen profession, roll och kompetens. Tidskriften PLAN utgör kÀlla för de artiklar som anvÀnds för att representera debatten. PLAN ges ut av Föreningen för SamhÀllsplanering och kan ses som planerarkÄrens interna organ.Resultat kan sammanfattas till att det rÄder enighet kring att planerarrollen förÀndrats i takt med att antalet aktörer i planeringen ökat och dÀrmed ocksÄ komplexiteten i processen.

Barnfattigdom : En kvalitativ studie om hur fem aktörer inom den ideella sektorn i Stockholm uppfattar och arbetar mot barnfattigdom

Syftet med denna studie var att undersöka förskollÀrares och förskolechefers uppfattningarkring begreppet barn i behov av sÀrskilt stöd. De forskningsfrÄgor som stÀlldes var Hurresonerar förskollÀrare/chefer kring begreppet ?barn i behov av sÀrskilt stöd?? Vilkauppfattningar har förskollÀrarna/förskolecheferna gÀllande sina uppdrag kring barn i behovav sÀrskilt stöd? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer som metod.Resultatet visade att begreppet ?barn i behov av sÀrskilt stöd? uppfattas som brett och svÄrt attdefiniera dÄ begrepp som ?normalt? och ?avvikande? Àr begrepp som inte Àr tydligtavgrÀnsade. Resultatet visade att samtliga förskolechefer ansÄg sig ha ett nÀra samarbete ochen bra inblick i verksamheten samtidigt som inte alla pedagogerna upplevde det sÄ..

Gymnasieelevers syn pÄ könsroller i skolan: tankar om lÀrare, klassrumssituation, betyg, utbildnings- och yrkesval, samt möjligheter att öka elevernas medvetenhet kring detta

Syftet med vÄr undersökning var att beskriva gymnasieelevers uppfattning av hur könsroller har pÄverkat dem under deras skolgÄng samt om det var möjligt att öka deras medvetenhet i Àmnet. Vi gjorde en undersökning i en klass som gick andra Äret pÄ hotell och restaurangprogrammet. Vi delade ut tvÄ enkÀter till eleverna, en i början och en i slutet av vÄr praktik, detta för att vi skulle kunna utlÀsa om det skett en ökad medvetenhet hos eleverna kring könsroller. Under fem veckor arbetade vi aktivt med elever i form av diskussioner kring artiklar som rörde Àmnet samt en skrivuppgift dÀr eleverna fick reflektera över sina egna erfarenheter av könsroller i skolan. Vi fick en bra bild över hur eleverna ansÄg att könsroller hade pÄverkat dem under deras skolgÄng.

LÀrarnas syn pÄ Àmnesöverskridande undervisning pÄ gymnasieskolans yrkesprogram

Denna kvalitativa undersökning Àr gjord med syfte att ge en bild av hur lÀrare uppfattar begreppet Àmnesintegrering och hur man kan arbeta kring detta pÄ gymnasieskolans yrkesprogram. Teorier kring Àmnesintegrering och lÀrarsamarbete presenteras och analyseras mot resultat av en intervjuundersökning. Intervjuerna genomfördes med tre kÀrnÀmneslÀrare och tre yrkeslÀrare frÄn tvÄ stora gymnasieskolor. Av studien framgick det att lÀrarna stÀller sig positiva till begreppet Àmnesintegrering, men var av uppfattningen att det praktiserades i för liten utstrÀckning. Detta beror pÄ att organisatoriska och fysiska faktorer pÄ en stor gymnasieskola försvÄrar ett Àmnesintegrerat arbetssÀtt.

Föds vi eller görs vi? Pedagogers sÀtt att tala och resonera kring genus och jÀmstÀlldhet i förskolan

BakgrundI bakgrunden beskrivs genus och jĂ€mstĂ€lldhet utifrĂ„n ett historiskt perspektiv samt genom aktuell forskning. Även internationell forskning tas upp. Begrepp som Ă€r aktuella för studiens omrĂ„de lyfts fram och beskrivs. De normer som finns i samhĂ€llet kring kvinnligt och manligt presenteras. Miljö, material och barnlitteratur diskuteras utifrĂ„n ett genusperspektiv.

Personlighetstest som metod vid rekrytering

Följande studie har till syfte att undersöka aspekter kring personlighetstest som metod i rekryteringsprocesser. De problemformuleringar som ligger till grund för studien Àr dels i vilket syfte personlighetstest anvÀnds och vilka argument som finns för anvÀndningen samt hur ser processen kring testen ut? Samt hur uppfattar och vilka upplevelser har rekryterare och arbetssökande om personlighetstest som metod i rekryteringssammanhang? Empirin Àr hÀmtad frÄn Ätta intervjuer utförda pÄ fyra rekryterare frÄn olika rekryteringsföretag i en mellanstor stad i Sydsverige samt fyra arbetssökande, en frÄn varje rekryterares rekryteringsföretag. Resultatet av intervjuerna har sammanfattats, diskuterats och sedan analyserats utifrÄn tidigare forskning och teorier. Viktiga aspekter som diskuteras Àr information, objektivitets- och rÀttviseaspekten, ?faking? samt etik och testgranskning.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->