Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 18 av 1451

Att tolka lÀroplanen

I arbetet kring lÀroplanen och lÀrares tolkning av lÀroplanen var mÄlet att fÄ en bredare bild av vilken plats lÀroplanen har hos en yrkesverksam lÀrare. Vi ville fÄnga tankarna kring processen frÄn tolkning till fÀrdigt klassrumsmaterial i Àmnet svenska. Vi valde att genomföra tvÄ intervjuer samt tvÄ observationer med tvÄ lÀrare som Àr verksamma och undervisar i Ärskurs tvÄ. Under arbetets gÄng framkom svar pÄ mÄnga frÄgor som berör arbetet kring och med lÀroplanen och hur olika och ibland lika den tolkas. I den ena intervjun framkom att man arbetade med utgÄngspunkt i en pedagogisk planering.

Dagvattenhantering pÄ Arenastaden i VÀxjö

Rapporten behandlar projekteringen och genomförandet kring det lokala omhÀndertagandet av dagvatten för de fyra nybyggda arenorna pÄ Arenastaden i VÀxjö. Granskningen behandlar framförallt underjordiska fördröjningsmagasin men Àven alternativa lösningar.Arbetet har genomförts med hjÀlp av intervjuer och studier kring olika lösningar för lokalt omhÀndertagande av dagvatten.FörÀndringsförslagen som presenteras bottnar i mer tid för projektering, förbÀttrad kommunikation och större anvÀndande av mer genomslÀppliga ytor..

Begreppet "barn i behov av sÀrskilt stöd" i förskolan : Normal eller avvikande

Syftet med denna studie var att undersöka förskollÀrares och förskolechefers uppfattningarkring begreppet barn i behov av sÀrskilt stöd. De forskningsfrÄgor som stÀlldes var Hurresonerar förskollÀrare/chefer kring begreppet ?barn i behov av sÀrskilt stöd?? Vilkauppfattningar har förskollÀrarna/förskolecheferna gÀllande sina uppdrag kring barn i behovav sÀrskilt stöd? För att undersöka dessa frÄgor anvÀndes kvalitativa intervjuer som metod.Resultatet visade att begreppet ?barn i behov av sÀrskilt stöd? uppfattas som brett och svÄrt attdefiniera dÄ begrepp som ?normalt? och ?avvikande? Àr begrepp som inte Àr tydligtavgrÀnsade. Resultatet visade att samtliga förskolechefer ansÄg sig ha ett nÀra samarbete ochen bra inblick i verksamheten samtidigt som inte alla pedagogerna upplevde det sÄ..

Gymnasieungdomars kunskaper om beslutsfattande i studie- och yrkesval

Mot bakgrund av aktuella samhÀllsförÀndringar, som leder till att kunskap inom beslutsfattande blir en viktig tillgÄng inför kommande val i livet Àr syftet med detta examensarbete att studera gymnasieungdomars kunskaper om processen att fatta beslut gÀllande studier och arbete. Studiens syfte Àr Àven att analysera vilken medvetenhet gymnasieungdomar visar kring sjÀlvbild och sjÀlvkÀnsla och hur de utifrÄn denna medvetenhet ser pÄ möjligheten att arbeta kring dessa begrepp inom skola och vÀgledning. Författarna stÀller sig följande frÄgor: Vilka kunskaper har gymnasieungdomar kring att fatta beslut gÀllande studier och arbete? Vilken medvetenhet visar gymnasieungdomar kring sjÀlvbild och sjÀlvkÀnsla och hur de utifrÄn denna medvetenhet ser pÄ möjligheten att arbeta kring dessa begrepp inom skola och vÀgledning? Studiens valda metod Àr en kvalitativ intervjustudie med gymnasieungdomar i Ärskurs tre. Studiens resultat Àr att gymnasieungdomar vill fatta beslut pÄ egen hand, samtidigt som de har ett behov av att bli sedda och lyssnade till.

MÄltider pÄ förskolan - Barns delaktighet och inflytande

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur mÄltider pÄ förskolor ser ut idag. Det undersöktes kring hur barns och pedagogers möjligheter till att pÄverka och samspel pÄverkar mÄltiden. DÀr fokus lÄg pÄ om barn har delaktighet och inflytande över sin situation. Litteraturen har haft sin utgÄngspunkt kring barn och deras inflytande i förskolan. För att undersöka kring hur barns inflytande ser ut och pedagogernas möjligheter till att pÄverka densamma anvÀndes det strukturerade observationer.

FĂ„r inte jag vara med? : Studie kring inkludering av dyslektiker

Studiens syfte Àr att studera inkludering för dyslektiker genom kvalitativa intervjuer samt attitydformulÀr. Studien Àr avgrÀnsad till att undersöka tre aktörers strÀvan efter inkludering och ansvarstagande i inkluderingsprocessen ? lÀrarens, specialpedagogens och rektorns. Genom att studera skillnaden mellan integrering och inkludering och de riktlinjer, sÄ som skollag och lÀroplan, som skolan har undersöker jag utifall lÀrare, specialpedagoger och rektorer har en strÀvan efter inkludering av dyslektiker i undervisningen, dvs. att sÀrskilt stöd skall erhÄllas i klassrummet och inte sÀrskiljt.

YtspÀnning : Experiment om yta och strukturer i möbelklÀdsel

Det som skapas idag Àr ett resultat av vad som tidigare skett. I den hÀr undersökningen problematiserar och resonerar jag kring samtidens kriterier till historiska traditioner inom möbeltapetseraryrket. PrimÀrt rör sig arbetet kring textila ytor och i detta fall möbelklÀdslar. Inledningsvis ges en kort bakgrund om inspiration och metod. Vidare följer undersökningens huvuddel dÀr bakgrunden, inspirationen och metoden flÀtas samman med hjÀlp av frÄgestÀllningen: Hur kan man arbeta med ytan inom möbeltapetsering pÄ fler sÀtt Àn vad man tidigare gjort och vidareutveckla arbetet med klÀdsel? Kan man ta tapetserarstilens tankar om dekoration/ytförÀndring till dagens ideal och i sÄ fall hur?Avslutningsvis redovisas resultatet i undersökningen dÀr metoden samt teknikproblematiken presenteras i form av ett antal slutprodukter.

Treatment of alcoholism

AlkoholvÄrden i Sverige kan vara utformad pÄ mÄnga olika och skilda sÀtt. Det Àr ett omrÄde dÀr det finns ett flertal olika Äsikter kring vilken behandling som Àr lÀmpligast eller effektivast. Uppsatsens syfte Àr att titta nÀrmare pÄ hur diskursen kring alkoholvÄrd kan se ut i Sverige idag genom nÀrmare granskning av de tvÄ tidskrifterna Socionomen och Alkohol & Narkotika. TvÄ stora tidningar inom praktiker av socialt arbete. För att uppnÄ syftet utgÄr uppsatsen frÄn följande frÄgestÀllningar: -Vilka behandlingsmetoder för alkoholmissbruk diskuteras i tidskrifterna? -Hur problematiserar tidskrifterna kring olika behandlingsformer? -Hur lyfts för respektive nackdelar för behandlingsformerna upp? -Vad vÀljer tidskrifterna att lyfta fram i debatten kring alkoholvÄrden? Som metod anvÀnds kritisk diskursanalys för att synliggöra diskurserna i tidskrifterna.

Ekoby i Vetlanda

Den senaste tiden har intresset kring ekologisk bebyggelse vuxit. Passivhus Àr en teknik som vÀxte fram under 90- talet och som pressenteras som ett miljövÀnligare och effektivare alternativ till modern regelverksbebyggelse. Men Àr det egentligen sÄ? I den hÀr uppsatsen anvÀnds teorin om ekologiska fotavtryck för att presentera, resonera kring och jÀmföra de bÄda byggteknikerna. Utöver detta pressenteras ett planförslag för exploatering av omrÄdet Himlabacken i Vetlanda..

FrÄn kalkyl och inköp till platschef

Under hösten 2013 uppmÀrksammade Frentab Entreprenad & Söner AB under flertalet uppföljningsmöten i olika projekt att det fanns fel/brister i rutinerna kring inköp och kalkyl.Anledningen till detta arbete var att Frentab Entreprenad & Söner AB skulle fÄ hjÀlp med att identifiera fel och brister i deras rutiner kring inköp.I rapporten kommer jag med förbÀttringsÄtgÀrder och i samrÄd med organisationen Àndrade vi rutiner och mallar för inköp..

Rent ruskiga saker : En fallstudie av moralpaniken kring "vÀrldens Àckligaste hÄrdrockgrupp"

 Syftet med denna studie var att genomföra fördjupade reflektioner kring tvÄ fall i psykoterapi. Studien gjordes som praktikforskare och frÄn min erfarenhet som psykoterapeut och existentiell terapeut. Mina teoretiska perspektiv i studien söktes inom den psykoanalytiska - dynamiska terapiinriktningen, samt frÄn existentiell filosofi och existentiell terapi. Studien utformades frÄn att se livsvÀrlden frÄn tvÄ förhÄllningssÀtt, i) fenomenologiskt ? hermeneuistiskt och ii) existentiellt med de fysiska, sociala, personliga och ideala dimensionerna.

Lekens betydelse utifrÄn förskollÀrarens perspektiv : En kvalitativ intervjustudie om förskollÀrarens kunskap och kompetens kring barns sÀtt att lÀra och utvecklas genom lekens olika uttrycksformer

Uppsatsen behandlar frÄgor kring lekens betydelse för barns lÀrande och utveckling utifrÄn förskollÀrares perspektiv. Studien har innehÄllit intervjuer med förskollÀrare som fÄtt möjlighet att uttrycka uppfattningar om leken och dess inverkan pÄ utvecklingen och lÀrandet..

Svenska ledarskapsutbildningar

Undersökningen av ledarskap ska tillhandahĂ„lla en förstĂ„else av ett antal ledarskapsutbildningar som finns pĂ„ den svenska marknaden. Undersökningen har gjorts utifrĂ„n teorier kring det sĂ„ kallade nya ledarskapet som kombinerar karismatiskt, transformatoriskt, samt tjĂ€nande ledarskap. Även teorier kring delat ledarskap och mĂ„ngfald har anvĂ€nts. Syftet med undersökning Ă€r att beskriva och konkretisera innehĂ„llet i tre olika ledarskapskurser som erbjuds pĂ„ den svenska utbildningsmarknaden samt identifiera vilka likheter och skillnader som finns mellan kurserna..

Tankar kring kunskap: hur tÀnker gymnasielÀrare kring sin
lÀrarroll, kunskapsformuleringarna i lÀroplanen och hur
tÀnker de nÀr de bedömer elevers kunskaper?

VÄrt syfte var att undersöka hur gymnasielÀrare tÀnker kring sin lÀrarroll, kunskapsformuleringarna i lÀroplanen och hur de tÀnkte nÀr de bedömde elevers kunskaper. VÄr undersökning var av kvalitativ karaktÀr och vi har inspirerats av den fenomenografiska metoden. Fyra lÀrare intervjuades och resultatet visar en variation av uppfattningar utifrÄn de olika frÄgestÀllningarna som vi hade. Resultatet visade att det fanns olika sÀtta att tÀnka pÄ sin lÀrarroll, de som fokuserade pÄ att hjÀlpa eleverna att vÀxa och de som beskrev sin roll mer generellt och som sÄg eleven ur ett helhetsperspektiv. NÀr det gÀller relationen mellan kunskapsformuleringarna i lÀroplanen och vardagen i skolan, var det bara en lÀrare som inte sÄg nÄgra problem med att realisera dem, de övriga nÀmnde svÄrigheter.

MiljömÀrkningar - en kvalitetssÀkring? : En studie om kvalité, kontroll av kriterier samt hjÀlp av marknadsföring gentemot miljömÀrkningar inom ekoturism i Sverige.

Studiens syfte var att undersöka och analysera pedagogers erfarenheter av en skriftligutformad plan för att motverka diskriminering och krÀnkande behandling i förskolan. Det Àren kvalitativ studie som bygger pÄ intervjuer med pedagoger pÄ förskolor.FrÄgestÀllningarna som lÄg till grund för studien var: Hur upplever pedagogerna processenkring utformandet av den skriftligt utformade planen för att motverka diskriminering ochkrÀnkande handling? Hur beskriver pedagogerna den skriftligt utformade planens anvÀndningi arbetet att motverka diskriminering och krÀnkande handling? Vilka utvecklingsmöjligheterser pedagogerna kring den skriftligt utformade planen som verktyg i arbetet att motverkadiskriminering och krÀnkande handling?Resultatet i studien visar bland annat att pedagogerna upplever processen kring utformandetav planen som svÄr dÄ det till exempel var svÄrt att fÄ tag i information. AnvÀndningen avplanen beskriver pedagogerna som en punkt pÄ dagordningen, de tycker att den anvÀndssamtidigt som den upplevs mer som en pappersprodukt Àn som ett innehÄllsförankratdokument. NÀr det gÀller utvecklingsmöjligheter kring planen ger pedagogerna uttryck för attde sjÀlva behöver mer kunskap i Àmnet och planen behöver pÄ olika sÀtt implementeras meri verksamheten..

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->