Sök:

Barn i sorg

En narrativ studie baserad på fem förskollärares berättelser om barn i sorg


Denna narrativa studie syftar till att genom förskollärares berättelser få en förståelse för hur förskollärarekan bemöta barn i sorg på förskolan. Vi har utgått från följande frågeställningar:· Vad berättar förskollärarna att det finns för olika reaktioner på sorg bland barn i förskolan?· Hur berättar förskollärarna att barn kan hantera sorg i förskolan?Genom kvalitativa intervjuer med fem förskollärare har vi av dessa i resultatet sammanställt narrativaberättelser. En del förskollärare har delat med sig av starka berättelser kring barn i sorg ochandra har delat med sig av sina tankar kring barn i sorg. Eftersom vi utgått från en narrativ teori äralla berättelserna av lika värde och ingen berättelse belyses mer än någon annan. I resultatet framkommeratt förskollärarna förklarar att bemötandet av barn i sorg på förskolan är viktigt. De uttryckeratt det är viktigt att låta barnen fundera kring händelsen, skapa en trygghet på förskolansamt visa att det är tillåtet att visa och uttrycka sina känslor. I diskussionsdelen jämför vi berättelsernamed den behandlade litteraturen samt uttrycker våra egna tankar och åsikter kring barn i sorgpå förskolan.

Författare

Nathalie Bridholm Johanna tengmark Thalin

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..