Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 13 av 1451

Religionens roll i den sekulÀra förskoleverksamheten

I detta arbete Àr syftet att undersöka förhÄllningssÀtt kring lÀrandet om religion i förskolan. Förskolan Àr en arena för möten och mÄnga aktörer kring barnet möts pÄ förskolan. Förskolepedagoger möter inte bara barnen utan Àven deras förÀldrar och de önskemÄl som de har. Förskolepedagoger möter Àven de krav som samhÀllet stÀller. För att kunna ringa in förhÄllningssÀtt kring dessa möten har jag tillÀmpat ett praxisnÀra samarbete med ett arbetslag pÄ en förskola.

Upplevelsen av att ha blivit utförsÀkrad frÄn sjukförsÀkringen : En kvalitativ undersökning om det fungerade som det var tÀnkt  med hanteringen kring Àndringarna av sjukförsÀkringsreglerna

Vid Ärsskiftet 2010 blev ca 17000 lÄngtidssjukskrivna i Sverige utförsÀkrade frÄn FörsÀkringskassan. De hÀnvisades till ÄtgÀrdsprogrammet Arbetslivsintroduktion hos Arbetsförmedlingen. Riksdagens snabba beslut angÄende de nya reglerna för sjukförsÀkringen kom att krÀva mer av den sjukskrivne individen Àn nÄgonsin tidigare. Det kom ocksÄ att krÀva brÄdskande planering kring organiseringen och hanteringen av de nya reglerna frÄn bÄde FörsÀkringskassans och Arbetsförmedlingens personal. Kunskapen var lÄg om hur de utförsÀkrade upplevde hanteringen kring övergÄngen och hur organiseringen och hanteringen kring regelÀndringarna skedde.

SjÀlvkÀnnedom kring sitt lÀrande : En intervjustudie med elever med specifika lÀs- och skrivsvÄrigheter/dyslexi

Syftet med studien a?r att belysa hur elever med specifika la?s- och skrivsva?righeter/dyslexi upplever sina mo?jligheter att utveckla en sja?lvka?nnedom kring sitt eget la?rande. Studien har genomfo?rts som en kvalitativ studie da?r totalt sex ungdomar fra?n tre olika skolor har intervjuats. Tre av dem a?r elever pa? ho?gstadiet och tre pa? gymnasiet.

SprÄk föder sprÄk : En studie om pedagogers tankar kring frÀmmande sprÄk och flersprÄkighet i förskolan

Syftet med denna studie Àr att belysa hur pedagogerna uttrycker sina tankar kring förutsÀttningarna för barn att lÀra sig flera sprÄk i förskolan och hur de kopplar dessa tankar till den praktiska verksamheten. Studien visar hur pedagoger praktiskt kan arbeta med sprÄk, dels vad som kan frÀmja barnens sprÄkutveckling. Vidare ger den en bild av hur forskningen ser pÄ flersprÄkighet i förskolan. Till grund för denna kvalitativa studie ligger en undersökning utförd med metoden Self report, dÀr pedagogerna fÄtt uttrycka sina tankar och erfarenheter kring anvÀndandet av frÀmmande sprÄk i förskolan. Studien genomfördes pÄ sju förskollÀrare.

"För mig faller det sig liksom bara naturligt!" : En studie om fyra pedagogers tankar kring jÀmstÀlldhet och genus i skolÄr F-2.

Syftet med denna studie Àr att undersöka vad pedagoger i skolverksamheten har för tankar kring skolans arbete med jÀmstÀlldhet och genus. Följande frÄgestÀllningar ligger till grund för studien: Vad har pedagogerna för erfarenheter av jÀmstÀlldhetsarbete? Hur resonerar pedagogerna kring genus? PÄ vilket sÀtt arbetar man för att frÀmja ett medvetet tankesÀtt kring jÀmstÀlldhet och genus bland eleverna? Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer fick fyra pedagoger frÄn en liten skola i södra Sverige dela med sig av sina tankar och erfarenheter. I resultatet har det framkommit att jÀmstÀlldhet Àr ett misstolkat begrepp som kopplas samman med likabehandling. Det förekommer inget aktivt arbete med varken jÀmstÀlldhet eller genus i elevgrupperna, och de gÄnger detta diskuteras Àr vid enstaka tillfÀllen i undervisningen.

De nya Mauderaterna? En idéanalys av centerpartiets partiinterna idépolitik 2001-2007

Med utgÄngspunkt i teoribildningen kring ett partis agerande pÄ olika arenor och den förÀndring som har kunnat noteras kring centerpartiets agerande pÄ vÀljararenan under senare Är, Àr syftet med denna studie att se ifall vi idag kan förstÄ centerpartiets kommunikation pÄ den interna arenan utifrÄn deras idéprogram frÄn 2001 och med detta uttala oss kring en eventuellförnyelse av partiet pÄ denna arena. UtifrÄn ett idéanalytiskt angreppssÀtt baserat pÄ idealtyper, skapade för ny- respektive socialliberalism samt konservatism, studeras material frÄn partiets riksstÀmmor i relation till idéprogrammet frÄn 2001. Detta genomförs för de fyra funktionerna; syn pÄ mÀnniskans natur, syn pÄ frihet, viktigaste enhet i samhÀllet samt syn pÄ mÀnniskors vÀlfÀrd. Resultatet visar att vi idag kan förstÄ centerpartiets interna kommunikation relativt vÀl utifrÄn idéprogrammet frÄn 2001 men att det samtidigt kan noteras en förÀndring kring synen pÄ samhÀllets viktigaste enhet i riktning mot en ökad fokusering pÄ individen..

Professionalism i förskolan : En kvalitativ studie om vad nÄgra förskollÀrare anser kring professionalism i förskolan samt vad deras professionella ansvar handlar om.

Syftet med denna studie Àr att undersöka nÄgra förskollÀrares upplevelser kring professionalism i förskolan avseende förskollÀrares uppdrag och svÄrigheter i arbetet samt vad deras professionella ansvar handlar om. Studien Àr kvalitativ och datainsamlingen bestÄr av fokusgruppsintervjuer och individuella intervjuer. Resultatet visade att uppfattningar kring professionalism i förskolan utgick ifrÄn tre omrÄden. Dessa omrÄden var ansvar, uppdrag och svÄrigheter. Studiens slutsater Àr att förskollÀraryrket Àr komplext och Àven om förskollÀraryrket Àr professionellt Àr det inte alltid enkelt att agera pÄ ett professionellt sÀtt i alla situationer..

Ett "vÄrdat" sprÄk?! - Ett arbete om behovet av att arbeta med invandrarelevers uttal i skolan

Detta arbete visar pÄ behovet av att arbeta med invandrarelevers uttal i skolan i ett samhÀllsförberedande syfte. Mitt syfte med den hÀr studien Àr att belysa attityder kring invandrarsvenska i samhÀllet för att dÀrefter kunna se ifall behovet av att arbeta med uttal i skolan finns. För att fÄ svar pÄ min frÄgestÀllning har jag tagit del av den litteratur som finns kring Àmnet samt genomfört kvalitativa intervjuer. I dessa intervjuer har jag valt att lÄta arbetsgivare, lÀrare samt elever fÄ representera samhÀllet. De attityder jag har fÄtt syn pÄ kring invandrarsvenska visar att det, som samhÀllet ser ut idag, finns ett behov av att lÄta uttal vara en del av undervisningen i svenska..

Kökspersonalens medvetenhet kring faktorer som pÄverkar den offentliga skolmÄltidsverksamheten

Det finns mÄnga faktorer som pÄverkar den offentliga skolmÄltidsverksamheten. RÄvaror, mat och hÀlsa, lokaler och utrustning, produktionsmetoder och produktionssystem, matsedelspla-nering, service, organisation och organisering samt lagar och regler Àr nÄgra faktorer som pÄ-verkar dessa verksamheter. PÄverkan sker bÄde pÄ kökspersonalens arbetsvillkor och ocksÄ pÄ sÀttet att organisera mÄltidsverksamhetens drift. Denna studie syftar till att undersöka köks-personalens medvetenhet kring ovannÀmnda faktorer. För detta ÀndamÄl har en kvalitativ undersökning gjorts med hjÀlp av telefonintervjuer.

Frihet under ansvar? En studie kring pliktkÀnsla i dagens arbetsliv.

Vid en anblick pÄ dagens arbetsmarknad Àr det inte svÄrt att bilda sig uppfattningen av att lÄngsiktighet och fasta företagsstrukturer har ersatts av en kortsiktighet och lösare företagsstrukturer. I denna studie stÀlls frÄgan om dagens ambivalenta arbetsmarknad skapar en kÀnsla av oro bland anstÀllda som i sin tur leder till en ökad pliktkÀnsla inför arbetet. Fem stycken kvalitativa, semistrukturerade intervjuer genomfördes kring detta problemomrÄde. Syftet med dessa intervjuer var att skaffa fram ett empiriskt material kring frÄgestÀllningen, som sedan kunde analyseras. Resultatet av denna analys kom dock att dementera den ursprungliga frÄgestÀllningen.

"Fröken, det Àr sÄ svÄrt att koncentrera sig...?: En studie om hur pedagoger tÀnker och agerar kring koncentrationssvÄrigheter i klassrummet

Syftet med studien var att, ur ett kritiskt perspektiv beskriva och problematisera, utifrÄn pedagogers perspektiv, det som gynnar respektive försvÄrar koncentrationsförmÄgan i klassrummet. Vi ville ta reda pÄ hur pedagoger tÀnker och agerar kring denna problematik och vad det Àr som hindrar att tankarna kring detta begrepp inte har förÀndrats. Vi har, genom litteraturstudier fördjupat oss i olika teorier som berör koncentration, bÄde som förmÄga, samt som svÄrighet. Litteraturstudierna berörde Àven bakomliggande faktorer till koncentrationsförmÄga/svÄrigheter och pedagogiska perspektiv. Studien har genomförts genom det ovan nÀmnda, samt intervjuer och observationer av verksamma pedagoger i de tidigare Ären.

Genusperspektiv i historieundervisningen

BakgrundForskningen kring kvinnors historia började ta form under 1970-talet. Det forskningen visar Àr att det finns tvÄ inriktningar i genusforskningen, antingen kvinnohistoria bredvid manshistoria eller att man flÀtar ihop kvinnornas i mÀnnens historia. I de lÀromedel som finns pÄ skolorna idag omnÀmns frÀmst drottningar och religiösa kvinnor.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om lÀrare synliggör de bÄda könen. FrÄgestÀllningarna Àr vilka som stÄr i fokus i historieundervisningen och hur lÀrarna gör för att skapa ett helhetsperspektiv i undervisningen.MetodVi har anvÀnt intervju som metod, och har intervjuat fem lÀrare pÄ fyra olika skolor, inom samma kommun.ResultatVÄrt resultat visar att lÀrarna fortfarande har fokus pÄ kungar och krig i undervisningen men har med ett genusperspektiv i sin undervisning genom att undervisa kring folkets historia istÀllet för enbart makthavare. Resultatet visar ocksÄ att lÀrarna har för lite kunskaper kring genusperspektiv kopplat till historieundervisning.

falkoping.se : -ett forum för offentlig service och dialog

Syftet med denna uppsats Àr att göra en fallstudie över Falköpings kommuns webbplats falkoping.se genom att undersöka olika faktorer som Àr viktiga att ta i beaktning dÄ en webbplats för offentlig service och dialog ska utformas.Jag börjar med att redogöra för de mÄl som regeringen satt upp kring vilken information som lÀmpar sig för en offentlig webbplats, för att dÀrefter visa pÄ vilka fallgropar den nya tekniken för med sig. Jag redogöra för landstingsförbundets slutsatser kring ovan nÀmnda faktorer och dÀrefter redogör jag Àven för Falköpings kommuns syn kring webbplatsens innehÄll och upplÀgg. Efter detta övergÄ jag till att undersöka betydelsen av en webbplats design och utformning. Avslutningsvis att redovisar jag resultatet av den enkÀtundersökning jag genomfört för att undersöka medborgarnas förvÀntningar pÄ en offentlig webbplats..

FörÀldraförmÄga för personer med en utvecklingsstörning : En kritisk diskursanalys av LVU-domar frÄn förvaltningsrÀtten

Denna studie undersöker vilka diskurser kring förÀldraförmÄga för personer med en utvecklingsstörning som kan urskiljas i ett urval förvaltningsrÀttsliga domar. Datamaterialet utgörs av 10 domar som rör 2 § lagen (1990:52) med sÀrskilda bestÀmmelser om vÄrd av unga (LVU). Domarna har analyserats med hjÀlp av Norman Faircloughs (1993) kritiska diskursanalys. Som teoretisk referensram har studien haft sociala konstruktioner kring sprÄk, kritisk diskursanalys, teoretiska perspektiv pÄ funktionshinder och utvecklingsstörning och teoretiska perspektiv pÄ förÀldraförmÄga. I resultatdelen presenteras fyra diskurser som har bedömts vara genomgÄende för domarna.

Historieundervisning i ett mÄngkulturellt klassrum

I vÄrt arbete vill vi försöka ta reda pÄ medvetenheten hos lÀrarna gÀllande elevernas kulturella bakgrund. Vad betyder lÀrarnas medvetenhet eller icke-medvetenhet för elevens identitetsbildande? VÄrt syfte med arbetet Àr att undersöka hur ett antal lÀrare frÄn Malmö och en kranskommun jobbar för att stÀrka elevernas kulturella identitet. NÀr vi började resonera kring vÄrt arbete, kom vi fram till att vi bÄda hade funderingar kring huruvida vÄra elevers kulturella bakgrund blir synliggjorda i historieundervisningen. DÄ vÀcktes intresset kring identitet och kultur och hur det hÀnger ihop.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->