Sök:

Sökresultat:

21753 Uppsatser om Hästförsäkring - Sida 14 av 1451

Etiska dilemman pÄ Stockholms Jobbtorg : Ur ett studie- och yrkesvÀgledarperspektiv

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur studie- och yrkesvÀgledare pÄ Jobbtorg arbetar med de dilemman som kan uppstÄ kring de etiska riktlinjerna. Författarnas hypotes har varit att det Àr svÄrt att tillÀmpa de etiska riktlinjerna i en mÄlstyrd verksamhet som Jobbtorg. En kvalitativ metod har anvÀnds dÀr fem slumpmÀssigt utvalda studie- och yrkesvÀgledare pÄ Jobbtorg Stockholm har intervjuats. Resultatet visar pÄ att studie- och yrkesvÀgledarna upplever dilemman kring deras yrkesetik, men har utarbetat olika strategier för att hantera dessa dilemman. Det visade sig att studie- och yrkesvÀgledarna hade skapat sig ett stort arbetsutrymme kring studie- och yrkesvÀgledningen pÄ Jobbtorg.

Nya frisörers utmaningar : - Ser nyexaminerade frisörer hÄret eller kunden i helhet som arbetsmaterial?

Frisörers arbete med preparat som pÄverkar hÄrets kemiska uppbyggnad ökar och dÀrmed Àven felbehandlingar pÄ salonger. Detta skapar frÄgor kring frÄn gymnasieutbildningen nyexaminerade frisörers kunskaper kring hur frisörers arbetsmaterial, det vill sÀga kunden, fungerar i samverkan med den kemiska behandling som utförs. Forskning kring hÄr finns dÄ produktionen av produkter Àr enorm, men frÄgan Àr om frisörerna som anvÀndare av produkterna sitter pÄ kunskapen kring hÄret och om de anvÀnder den kunskapen nÀr de arbetar med kunden.Fokus som anvÀnts i studien Àr grundade pÄ tre omrÄden. Dessa presenteras som: Kund som helhet eller bara hÄr? Undervisningens styrkor och svagheter samt Yrkesutövandets förutsÀttningar.Resultaten visar respondenters erfarenheter i arbetets fokusomrÄden utifrÄn utbildningens inriktning.

"Jag Àr nöjd med allt fröknar bestÀmmer!? : En studie kring elevers tankar och upplevelser om elevinflytande

Studien handlar om elevers tankar och upplevelser kring elevinflytande pÄ fritidshem. Syftet Àr att se hur elevers tankar och upplevelser kommer till uttryck i verksamheten. Metoderna som har anvÀnds i undersökningen Àr samtalspromenader dÀr elevers tankar och upplevelser ska lyftas fram.DÀrför har vi valt demokrati och elevinflytande som argumenterande forskning för vÄr studie. VÄrt teoretiska perspektiv Àr barns perspektiv som anvÀnds för att se elevernas erfarenheter, uppfattningar och förstÄelse av sin livsvÀrld.I studien framgÄr det att eleverna har inflytande nÀr det gÀller vissa saker pÄ fritidshemmet. Eleverna har Àven en viss förstÄelse kring begreppet inflytande och fritidslÀrarna har goda möjligheter att bygga vidare pÄ detta utifrÄn elevernas perspektiv..

Bland decimaltecken och brÄkstreck : En studie om sambandet mellan brÄk och decimaltal utifrÄn ett elevperspektiv

Denna studie Àr en kombinerad kvalitativ och kvantitativ studie dÀr bÄde intervjuer ochberÀkningsuppgifter Àr genomförda. Syftet med studien Àr att undersöka vad elever iÄrskurs 6 har för erfarenheter av undervisning kring brÄk och decimaltal samt omeleverna ser nÄgra samband mellan talformerna. Intervjuerna gjordes med 10 elever ochberÀkningsuppgifterna gjordes med 33 elever. I analyserna av bÄde intervjuer ochberÀkningsuppgifter visade svaren att det Àr mer undervisning kring decimaltal Àn kringbrÄk. Svaren frÄn berÀkningsuppgifterna stÀrkte de uttalanden som eleverna gav underintervjuerna.

En flersprÄkig förskola

Tidigare forskning har visat att barn har lÀttare att ta till sig ett nytt sprÄk nÀr de redan finner trygghet i sitt modersmÄl. Under vÄra verksamhetsförlagda utbildningsperioder har vi mött olika synsÀtt nÀr det gÀller huruvida barn ska eller inte ska ha modersmÄlsstöd i förskolan. DÀrav vÀcktes ett intresse för vÄr studie vilket mynnade ut i ett examensarbete. Enligt lÀroplanen skall alla barn erbjudas modersmÄlsstöd vilket vi lutar oss tillbaka pÄ i den hÀr studien, dÄ det Àr lÀroplanen vi arbetar efter som verksamma pedagoger.Genom att göra observationer dÀr vi tittade pÄ hur en verksamhet fungerar dÀr majoriteten av barnen Àr flersprÄkiga har vi kunnat samla pÄ oss material för en analys kring modersmÄlsstöd i förskolan samt hur pedagoger arbetar för att frÀmja barnens flera sprÄk. I analysen har vi framstÀllt den data vi har fÄtt fram och har sedan genom diverse tidigare forskning arbetat fram teorier kring vad vi har sett och vad det har för betydelse för förskolans verksamhet.

6- och 7-Äringar resonerar kring naturvetenskapliga fenomen : Med inriktning pÄ omrÄdet vatten

Syftet med detta arbete har varit att fÄ en ökad förstÄelse för hur elever resonerar kring naturvetenskapliga fenomen. Jag har genomfört kliniska intervjuer med tolv elever frÄn förskoleklass samt Är 1 om hur de resonerar kring nÄgra vetenskapliga fenomen, med fokus pÄ vatten. Resultaten visar att eleverna gÀrna förmedlar sina tankar muntligt i intervjuerna. Det finns ocksÄ en stor spridning hos eleverna vilka kunskaper de har inom olika fenomen och spridningen Àr Àven stor vad gÀller huruvida deras tankar och kunskaper inom detta omrÄde Àr nÀra verkligheten eller mer fantasibetonad. Dessa resultat kommer att bli anvÀndbara för pedagoger för att bÀttre kunna genomföra undervisningen pÄ elevernas nivÄ..

Rotationsgrupperna SO(2) och SO(3) : nÄgra av dess representationer

SO(n) Àr rotationsgrupper som beskriver rotationer kring origo i motsvarande n-dimensionella rum. Vi betraktar hÀr specifikt rotationsgrupperna SO(2) och SO(3), dessa kan representera en fast kropps rotation kring ett fixt centrum i tvÄ och tre dimensioner. Att finna en representation av dessa grupper visar sig i tvÄ dimensioner vara lÀttförstÄeligt dÄ vi endast behöver en rotationsvinkel för att representera SO(2). I tre dimensioner stöter vi dÀremot pÄ svÄrigheter i form av singulariteter dÄ vi försöker avbilda med hjÀlp av rotationsvinklar. För att fÄ en bijektiv avbildning mÄste vi anvÀnda oss av Liegruppen SU(2)..

Polisers upplevelser kring debriefing

Studien syftade till att undersöka polisers upplevelse kring debriefing. Studien undersökte hur polismyndigheten i SkÄne lÀn arbetar med debriefing och vad de kan utveckla samt förbÀttra. LitteraturgenomgÄngen tar upp de sju olika faser som debriefing kretsar kring samt vilka förutsÀttningar som bör rÄda för att en debriefing ska kunna hÄllas. Studien Àr av kvalitativ art, fyra intervjuer med tvÄ kvinnor och tvÄ mÀn genomfördes. Urvalspersonerna var tvÄ erfarna poliser samt tvÄ relativt nyutexaminerade poliser, förutsÀttningen var att de genomgÄtt debriefing.

Religionens roll i den sekulÀra förskoleverksamheten - LÀrandet om religion i förskolan

I detta arbete Àr syftet att undersöka förhÄllningssÀtt kring lÀrandet om religion i förskolan. Förskolan Àr en arena för möten och mÄnga aktörer kring barnet möts pÄ förskolan. Förskolepedagoger möter inte bara barnen utan Àven deras förÀldrar och de önskemÄl som de har. Förskolepedagoger möter Àven de krav som samhÀllet stÀller. För att kunna ringa in förhÄllningssÀtt kring dessa möten har jag tillÀmpat ett praxisnÀra samarbete med ett arbetslag pÄ en förskola.

Humankapital

Humankapital Àr inget nytt begrepp och mÄnga företag arbetar idag med detta och ser det som en viktig del av sin verksamhet. Problemet enligt mÄnga författare Àr att utlÀsa vilka effekter en viss ÄtgÀrd kring humankapitalet avger, vilket medför att det blir svÄrt att mÀta och vÀrdera. I dagslÀget finns ett antal modeller för just detta, men problemet Àr att dessa Àr resurskrÀvande och svÄra att sÀtta sig in i. Det primÀra syftet med vÄr uppsats Àr att jÀmföra hur fem aktiebolag, vars huvudkontor Àr belÀgna i Göteborg, framhÄller humankapitalet i sina Ärsredovisningar. Med detta som utgÄngspunkt har vi sett hur de arbetar med humankapitalet i praktiken och hur överensstÀmmelsen dessa emellan ser ut.

Kring bostaden : Reflektioner runt planerar- och arkitektrollen

Planering Àr en bred och komplex uppgift. Det finns mycket som ligger till hinder för att fokusera pÄ den gemensamma stora frÄgan - det uthÄlliga samhÀllet. Vad Àr det och hur ska vi förÀndra vÄr bebyggda miljö och befolkningens medvetande om dessa frÄgor? Behovet av en stark vision och en nationellt samlande handlingsplan Àr starkt.  Planerare och arkitekter Àr nyckelpersoner i denna förÀndringsprocess och mÄste illustrera detta steg med djÀrva förslag baserade pÄ genomarbetade och högkvalitativa koncept..

Varje dag vÀcker barnen leksakerna till liv

VÄrt examensarbete handlar om barns tankar och Äsikter kring leksaker och saker att leka med pÄ en förskola ur ett barns perspektiv. Syftet med arbetet var att fÄ en förstÄelse och lyssna pÄ barns uppfattningar om materialet pÄ förskolan. Vi utgick frÄn frÄgorna: Vad tÀnker femÄringar kring saker att leka med och leksakers funktion pÄ förskolan? GÄr det att utlÀsa av barnens tankar att det finns könsrelaterade Äsikter kring leksakerna och saker att leka med pÄ förskolan? Metoden som anvÀndes för att fÄ fram ett resultat var barnintervjuer utifrÄn barnens egna fotograferade bilder. De som deltog var sju femÄringar frÄn tvÄ olika avdelningar pÄ samma förskola.

Pedagogers resonemang kring utevistelse i förskolan

Att utevistelse a?r en sja?lvklar del inom den svenska fo?rskolan a?r allma?nt vedertaget. Vi vill med denna kvalitativa studie da?rfo?r synliggo?ra och analysera hur pedagoger inom fo?rskolan resonerar kring utevistelse. Som teoretiska utga?ngspunkter anva?nder vi oss av miljo?psykologi, sociokulturellt la?rande, artefakter samt sociokulturella- och utvecklingspsykologiska perspektivet pa? lek.

IKT I UNDERVISNINGEN : ANVÄNDNINGEN AV DIGITALA VERKTYG SOM ETT REDSKAP FÖR LÄRANDET

Abstrakt: Vi lever i ett samhÀlle dÀr informations- och kommunikationsteknik (IKT) förkommer bÄde i skolan och i vardagslivet. SamhÀllet krÀver av barn och ungdomar att de Àr förberedda inför hanteringen av IKT nÀr de kommer ut i yrkeslivet. Detta innebÀr att lÀrarna i dagens skola behöver tillgÄng till IKT för att anvÀnda den som ett pedagogiskt verktyg i sin undervisning. Men frÄgan Àr hur stor erfarenhet och möjligheter lÀraren har kring IKT i sin undervisning. Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur lÀrare resonerar kring IKT i skolan för att strukturera undervisningen.

Förslag till gestaltning av miljön kring en byggnad med nyklassicistiska drag

Syftet med arbetet har varit att genom undersökning av denna klassicistiskt inspirerade tidsperiod vÀlja ut lÀmpliga vÀxter för att ta fram förslag för hur man skulle kunna skapa en miljö med historisk karaktÀr kring Gula magasinet i NÀvekvarn. I denna process har jag studerat litteratur om sÄdana vÀxter och annat material som skulle kunna anvÀndas för att sÀtta en stilriktig karaktÀr pÄ miljön. Jag har Àven gjort en undersökning kring bruksorten NÀvekvarn och om Gula magasinet och kortfattat sammanstÀllt detta. I min undersökning har jag besökt NÀvekvarn och Sörmlands museum för att hitta den lokala information som finns om platsen. Jag har Àven tagit bilder pÄ platsen och samtalat med boende och verksamma i NÀvekvarn för att fÄ veta vad de har för syn pÄ magasinet, hur det har och kommer att anvÀndas i framtiden.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->