Sök:

Självkännedom kring sitt lärande

En intervjustudie med elever med specifika läs- och skrivsvårigheter/dyslexi


Syftet med studien a?r att belysa hur elever med specifika la?s- och skrivsva?righeter/dyslexi upplever sina mo?jligheter att utveckla en sja?lvka?nnedom kring sitt eget la?rande. Studien har genomfo?rts som en kvalitativ studie da?r totalt sex ungdomar fra?n tre olika skolor har intervjuats. Tre av dem a?r elever pa? ho?gstadiet och tre pa? gymnasiet. Utsagorna har analyserats tematiskt med en fenomenologisk ansats.Resultatet visar pa? att de intervjuade eleverna upplever begra?nsningar i la?rmiljo?n fo?r att utveckla en sja?lvka?nnedom kring sitt la?rande. Eleverna upplever ett beroende av olika former av sto?d och hja?lp av andra fo?r att klara av skolan. Ett beroende som go?r dem osja?lvsta?ndiga. Eleverna upplever a?ven problem kring att beho?va acceptera sva?righeterna som dyslexi inneba?r samtidigt som de fo?rso?ker se fo?rdelar med att ha diagnosen. Elevernas upplever att hur de blir bemo?tta av la?rare a?r betydelsefullt fo?r deras sja?lvka?nsla i likhet med att fa? mo?jligheten att vara bra i skolan och lyckas med olika uppgifter i skolan. Att fa? mo?jlighet att utveckla en sja?lvka?nnedom kring sitt la?rande leder till ba?de mer sja?lvsta?ndighet och ba?ttre sja?lvka?nsla enligt de intervjuade eleverna. Elevernas utsagor kan ge oss va?gledning i det specialpedagogiska arbetet med att fra?mja utvecklandet av la?rmiljo?er som ger elever med dyslexi mo?jlighet att utveckla kunskaper om ba?de sig sja?lva och om dyslexi. 

Författare

Lena Wintzell Österberg

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..