Sök:

Sökresultat:

1922 Uppsatser om Grundskolan ćrskurs 1 - 3 - Sida 2 av 129

En stuide om utvecklingssamtal i grundskolan

Stuiden fokuserar pÄ utvecklingssamteln i grundskolan. Syftet Àr att undersöka elevers och lÀrares upplevelser och uppfattningar om utvecklingssamtalen i förhÄllande till de statliga styrdokumentens ambitionsnivÄer vid en grundskola i en mellanstor skÄnsk kommun..

Finns det plats för musik? En undersökning om kommunala skolpolitikers uppfattning om musikÀmnets frÀmsta uppgift i grundskolan

Syftet med studien Àr att undersöka kommunala skolpolitikers uppfattning om musikÀmnets betydelse i grundskolan. Studien har sin fokus pÄ de första Ären i grundskolan. UtifrÄn syftet har följande frÄgor stÀllts till fem olika respondenter i tvÄ kommuner. Vilken uppfattning har kommunala skolpolitiker om musikundervisningens frÀmsta uppgift i skolan? Hur arbetar kommunen för att grundskolan ska nÄ lÀroplanens mÄl i musikÀmnet? Kvalitativa intervjuer har anvÀnts intervjutillfÀllena.Studien visar att de Kommunpolitiker som medverkat i undersökningen inte uppfattar musikÀmnet i skolan som ett svagt obetydligt Àmne för eleverna.

Litteratursyn i grundskolans tidiga Ă„r

Syftet med examensarbetet a?r att underso?ka hur sko?nlitteraturla?sning kan legitimeras i grundskolans tidiga a?r. Litteraturgenomga?ngen fokuserar pa? forskning kring vilken nytta som sko?nlitteraturla?sning kan tillskrivas i ett bredare perspektiv samt hur litteraturundervisning i skolan kan bedrivas. Underso?kningen har genomfo?rts med hja?lp av kvalitativa intervjuer av pedagoger verksamma i a?rskurs F-3 ? tva? la?rare och tva? skolbibliotekarier ? och tre elever i a?rskurs 2, samt en textanalys av styrdokumenten fo?r F-3.

Ett antal lÀrares planering i matematik undervisning

Syftet med denna undersökning var att fÄ kunskap om hur ett antal lÀrare i grundskolan planerade sin matematiska undervisning. UtifrÄn undersökningens syfte stÀlldes denna frÄgestÀllning: Vad har en grundskolelÀrare för fokus nÀr den planerar sin matematik lektion? I undersökningen genomfördes sex informella intervjuer med lÀrare som arbetade med Àmnet matematik pÄ grundskolan. I resultatet tydliggjordes att lÀrarens planeringsarbete kunde utföras pÄ mÄnga olika sÀtt till exempel tillsammans med arbetslagen.  Informanter gav en tydlig bild om hur denna process genomfördes i grundskolan. Relevant litteratur behandlades och jÀmfördes med resultatet i slutsatsen..

Rolig matematik- varierad undervisning i Ă„r4-6

Hur man kan arbeta med matematik i grundskolan, Är 4-6, pÄ ett varierande och verklighetsnÀra sÀtt. En studie av litteratur om detta och lektionsförslag utifrÄn litteraturstudien samt Internet och grundidéer frÄn praktiktid..

Pedagogers krismedvetenhet

Syftet med denna studie var att belysa och jÀmföra förskollÀrare och grundskollÀrare sorg- och krismedvetenhet. Bakgrunden bygger pÄ facklitteraturstudier som har givit oss en bra inblick i vad en kris och sorg innebÀr och hur vi som pedagoger inom skola och förskola bör agera i dessa svÄra situationer. Vi har genomfört ett antal kvalitativa intervjuer med tre pedagoger, tvÄ frÄn grundskolan och en frÄn förskolan för att komma fram till ett resultat. Detta resultat visar att pedagoger har en viss krismedvetenhet inom förskola och skola. I jÀmförelsen mellan de olika pedagogerna inom förskolan och grundskolan visar resultatet att grundskolan anser sig vara mer insatta i krisplanerna Àn förskolan.

Edutainmentprogram i förskolan och grundskolan

Detta arbete handlar om edutainmentprogram (d.v.s. datorprogram som syftar till nÄgonform av lÀroprocess (Alexandersson, Linderoth & Lindö, 2001)) i förskola och igrundskola. Arbetets syfte Àr att studera hur pedagoger i förskola och grundskolabeskriver anvÀndandet av edutainmentprogram i sin verksamhet och hur de resonerar kring detta. UtifrÄn vÄrt syfte har vi stÀllt följande frÄgor.? Hur beskriver pedagogerna i förskola och grundskola sin instÀllning tilledutainmentsprogramens betydelse för lÀrande?? Hur resonerar pedagogerna i förskola och grundskola kring integreringen avedutainmentprogram i den dagliga verksamheten?För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor genomförde vi en kvalitativ undersökning dÀr vi intervjuade Ätta pedagoger i förskolan och grundskolan.

Kemiundervisning : hur förberedda eleverna frÄn grundskolan anser sig vara att möta gymnasieskolans kemiundervisning pÄ det naturvetenskapliga programmet?

Det Àr en stor förÀndring för varje elev att lÀmna grundskolan och gÄvidare till gymnasieskolan. Det stÀlls stora krav pÄ att eleverna mÄstevÀlja rÀtt redan frÄn början. Detta innebÀr att elevernas förkunskaper Àrmycket viktiga dels för att fÄ en bra start i utbildningen dels för attgenomföra sin gymnasieutbildning med en god mÄluppfyllelse.I denna undersökning kommer elever som gÄr sitt första Är pÄ detnaturvetenskapliga programmet att fÄ svara pÄ frÄgor om förkunskapernai kemi var tillrÀckliga frÄn grundskolan och hur starten pÄ gymnasieutbildningenupplevdes.Kursplanen i kemi för grundskolans Är 7-9 samt kursplanen för kemi A pÄgymnasieskolan ska analyseras utifrÄn hur kunskapsmÄlen i de olikaskolformerna möts nÀr eleverna byter skolform.Respondenterna i denna undersökning fick svara pÄ andelen lÀrarleddundervisning, svÄrighetsgraden i kemi pÄ gymnasiet samt om derasslutbetyg frÄn grundskolan mötte gymnasieskolans krav pÄ kunskap..

Att möta barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan

ABSTRAKTChristina KilpelÀinen?Att möta barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan??To approach children with neuro psychiatric symptoms in elementary school?Antal sidor: 42Syftet med mitt examensarbete Àr att fÄ en utökad kunskap och förstÄelse för barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan. Kunskap skapar förstÄelse, vilket leder till att man bemöter och strukturerar skoldagen pÄ ett individuellt sÀtt. Det ska vara lika naturligt att kompensera miljön för barn med neuropsykiatriska symtom i grundskolan, som att kompensera ett nÀrsynt barn med glasögon eller en hörselnedsÀttning med hörapparat. Jag vill ha svar pÄ vad neuropsykiatriska symtom innebÀr och hur man kan strukturera och bemöta dessa barn i grundskolan.

Uppsökande flickor och undvikande pojkar? : Studie- och yrkesvÀgledares upplevelser av vÀgledning av pojkar i grundskolan.

Studie-och yrkesvÀgledning Àr nÄgot som enligt skollagen alla elever utom förskolebarnska erbjudas för att kunna göra vÀl underbyggda framtidsval. Skolans vÀgledningska Àven vara frivillig, vilket innebÀr att det ofta Àr elevernas eget ansvaratt söka upp vÀgledaren för att fÄ prata om sina tankar och funderingar.Grundskolan Àr en plats dÀr eleverna utökar sin kunskap, men Àven utvecklar sinidentitet samtidigt som de utsÀtts för stereotyper och könsmÀssiga fördomar. Dennaundersökning har fokuserat pÄ pojkarna i grundskolan. Fyra kvinnliga och fyramanliga studie- och yrkesvÀgledare inom grundskolan har intervjuats för attsöka svar pÄ deras upplevelser av vÀgledning av pojkar inom grundskolan. Resultatetvisar ambivalenta svar dÄ den generella upplevelsen Àr att pojkar och flickorsjÀlvmant uppsöker vÀgledning i samma utstÀckning, för att sedan visa attpojkar Àr överrepresenterade i att inte komma till de bokade samtalen och attflera vÀgledare kÀnner sig tvingade att hÀmta in frÀmst pojkar till samtal.

Energibegrepp i grundskolan: en studie av sjuors lÀrande om
energi

Syftet med utvecklingsarbetet var att undersöka hur energibegreppet uppfattades i grundskolan. UtgÄngspunkten togs utifrÄn elevernas kunskaper i Àmnet fysik och energi. Jag valde att koncentrera mig pÄ arbetsomrÄdena "EnergikÀllor" och "Löst och blandat". Jag ville se om jag kunde utveckla elevernas kunskaper med fakta genomgÄngar och filmvisning. Mitt utvecklingsarbete utfördes i tvÄ 7:or i PiteÄ Kommun.

LÀrares syn pÄ disciplin, ordning och ansvar i klassrummet: Sverige respektive Ryssland

Syft?t m?d mitt ?rbete a?r ?tt underso?k? la?rar?ns syn pa? disciplin, ordning och ansvar i klassrummet. Exam?nsarbete a?r ja?mfo?rand? studi? ?m hur la?r?rer i ?lika la?nd?r na?mlig?n Ryssland och Sv?rige s?r pa? begr?pp dis?iplin och ordning i skol?. Vilka mo?jlig? faktor?r kan pa?verka la?r?rens upplev?lser av disciplin i Sv?rige och Ryssland? J?g obs?rverade ?ch int?rvjuade sex la?r?re fra?n a?rskurs 6-9 i ?n grundskol?.

Perspektiv pÄ problemlösning : En studie av problemlösning i matematikdidaktisk litteratur och lÀromedel i grundskolan

Problemlösning kan beskrivas pÄ olika sÀtt och ges olika betydelser. Problemlösning Àr en viktig del av matematiken och matematikÀmnet i skolan. Ordet har positiva konnotationer. Det ses som viktigt, efterstrÀvansvÀrt och önskvÀrt att kunna lösa problem. Varför Àr det sÄ och vilken substans har ordet problemlösning? Genom att tolka vad som sÀgs och hur det diskuteras kring och skrivs om problemlösning kan ordet ges andra innebörder Àn bara det sagda eller skrivna.

Steget frÄn grundskolan till gymnasiet i Àmnet matematik

Alla som studerar pÄ gymnasiet lÀser matematik A och blickar man bakÄt har de i grundskolan uppnÄtt minst mÄlen för godkÀnd. DÄ matematikinnehÄllet Àr vÀldigt lika för skolÄr nio och gymnasiets A-kurs Àr det anmÀrkningsvÀrt att inte eleverna upplever repetition i innehÄllet i större utstrÀckning. Studiens syfte Àr att undersöka vad elever och lÀrare anser om övergÄngen frÄn grundskolan till gymnasiet i Àmnet matematik. Metoden för genomförandet Àr kvalitativ i enkÀtform med öppna frÄgor. Resultatet visar att det finns viss problematik vad gÀller variation och innehÄll i förkunskaperna.

Lappteknik i grundskolan : hur kan man arbeta med det?

I detta arbete Àr syftet att ta reda pÄ hur arbete med lappteknik i grundskolan kan genomföras. TextillÀrare har tillfrÄgats om hur de arbetar med lappteknik ute i grundskolan och varför de gör pÄ det sÀttet. Sedan har undersökts vad det finns för positiva och negativa yttringar med att arbeta med lappteknik och om lÀrarna arbetar med en progression i lappteknik och hur den ser ut i sÄdana fall. Arbetet syftar Àven till att ta reda pÄ om eleverna behöver nÄgra förkunskaper och vilka i sÄdana fall. I uppsatsen bearbetas ocksÄ inlÀrning och instruktioner i skolan och med anledning av detta har lÀrare tillfrÄgats om vad de anser Àr vÀsentligt nÀr ett sjÀlvstudiematerial i lappteknik ska tillverkas samt om det finns bra instruktionsmaterial att tillgÄ i lappteknik.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->