Sök:

Edutainmentprogram i förskolan och grundskolan

Detta arbete handlar om edutainmentprogram (d.v.s. datorprogram som syftar till någonform av läroprocess (Alexandersson, Linderoth & Lindö, 2001)) i förskola och igrundskola. Arbetets syfte är att studera hur pedagoger i förskola och grundskolabeskriver användandet av edutainmentprogram i sin verksamhet och hur de resonerar kring detta. Utifrån vårt syfte har vi ställt följande frågor.? Hur beskriver pedagogerna i förskola och grundskola sin inställning tilledutainmentsprogramens betydelse för lärande?? Hur resonerar pedagogerna i förskola och grundskola kring integreringen avedutainmentprogram i den dagliga verksamheten?För att få svar på våra frågor genomförde vi en kvalitativ undersökning där vi intervjuade åtta pedagoger i förskolan och grundskolan. Resultatet visar att pedagogerna uttrycker sig genomgående positivt kring användandet av edutainmentprogram för barns lärande. Dock finns det skillnader i vad pedagogerna säger att barnen lär sig. Det finns även en skillnad i vad pedagogerna har för syfte med aktiviteten.Integreringen av edutainmentprogram skiljer sig åt mellan förskolan och grundskolan, dåman har en mer uttalad integrering i grundskolan. Analysen är gjord med utgångspunkt ur ett sociokulturellt perspektiv, vilket innebär att resultatet tolkas mot bakgrund av att förskolan och grundskolan utgör olika sociala praktiker.

Författare

Elin Jensen Marie Jönsson

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Enheten för lärarutbildning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..