Edutainmentprogram i förskolan och grundskolan
Detta arbete handlar om edutainmentprogram (d.v.s. datorprogram som syftar till någonform av läroprocess (Alexandersson, Linderoth & Lindö, 2001)) i förskola och igrundskola. Arbetets syfte är att studera hur pedagoger i förskola och grundskolabeskriver användandet av edutainmentprogram i sin verksamhet och hur de resonerar kring detta. Utifrån vårt syfte har vi ställt följande frågor.? Hur beskriver pedagogerna i förskola och grundskola sin inställning tilledutainmentsprogramens betydelse för lärande?? Hur resonerar pedagogerna i förskola och grundskola kring integreringen avedutainmentprogram i den dagliga verksamheten?För att få svar på våra frågor genomförde vi en kvalitativ undersökning där vi intervjuade åtta pedagoger i förskolan och grundskolan. Resultatet visar att pedagogerna uttrycker sig genomgående positivt kring användandet av edutainmentprogram för barns lärande. Dock finns det skillnader i vad pedagogerna säger att barnen lär sig. Det finns även en skillnad i vad pedagogerna har för syfte med aktiviteten.Integreringen av edutainmentprogram skiljer sig åt mellan förskolan och grundskolan, dåman har en mer uttalad integrering i grundskolan. Analysen är gjord med utgångspunkt ur ett sociokulturellt perspektiv, vilket innebär att resultatet tolkas mot bakgrund av att förskolan och grundskolan utgör olika sociala praktiker.