Sök:

Energibegrepp i grundskolan

en studie av sjuors lärande om
energi


Syftet med utvecklingsarbetet var att undersöka hur energibegreppet uppfattades i grundskolan. Utgångspunkten togs utifrån elevernas kunskaper i ämnet fysik och energi. Jag valde att koncentrera mig på arbetsområdena "Energikällor" och "Löst och blandat". Jag ville se om jag kunde utveckla elevernas kunskaper med fakta genomgångar och filmvisning. Mitt utvecklingsarbete utfördes i två 7:or i Piteå Kommun. Metoden bestod av enkäter och intervjufrågor som utfördes före och efter varje arbetsområde. Resultatet har redovisats för två grupper på 16 elever i varje grupp. Tre enkätsvar av fem valde jag att kategorisera för att ge en överskådlig bild av resultatet. Utifrån de resultat jag fått såg jag att vissa elevers förkunskaper var svaga men att de fått en ökad förståelse efter arbetsperioden.

Författare

Kristina Larsgren

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..