Sök:

Sökresultat:

3373 Uppsatser om GÖK-projektet - Sida 2 av 225

KME i praktiken om projektet "LÀra pÄ riktigt"

Syftet med vÄr undersökning Àr att synliggöra Ätta KME-studenters intentioner med och vÀg mot de mÄl som formulerats för projektet ?LÀra pÄ riktigt? som pÄgick i Malmö under höstterminen 2006. Genom synliggörandet och vÄrt eget reflekterande och analyserande av vad som sker i projektet vill vi nÀrma oss frÄgan om KME kan tillföra skolan nÄgot som inte redan finns dÀr idag och om fallet Àr sÄ vill vi sÀtta fingret pÄ vad det Àr. Samtidigt vill vi fÄ syn pÄ hur studenterna gÄr till vÀga för att nÄ de mÄl som Àr uppsatta för projektet. Vi genomförde vÄr undersökning med hjÀlp av etnografiska metoder och vi deltog och observerade studenternas och elevernas vÀg genom projektet under stora delar av hösten 2006.

HĂ€lsa & ledarskap : projekt FOU i VĂ€nersborgs kommun

I VÀnersborgs kommun bedrivs ett projekt som heter FOU (Forskning och Utveckling). Det handlar om att frÀmja hÀlsan för anstÀllda ute pÄ de kommunala arbetsplatserna. Projektets deltagare bestÄr av förstalinjeschefer, d.v.s. de chefer som Àr nÀrmast verksamheten. Projektet Àr ett samarbete mellan kommunen och Högskolan VÀst och det leds av Jan Winroth och Mona Wallin frÄn högskolan.

1-1 projektets pÄverkan pÄ det lÀrande samtalet, en studie vid tvÄ Vittraskolor

?Denna uppsats handlar om hur det lÀrande samtalet förÀndras och tar sig nya former och vÀgar i samband med att pedagogers verktyg och arbetssÀtt Àndras. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur professor Tomas Kroksmarks forskningsstudie 1-1 projektet, dÀr varje elev frÄn Är 4 och berörda pedagoger fÄr tillgÄng till varsin dator, pÄverkar det lÀrande samtalet med utgÄngspunkt i respondenternas syn. Detta gjordes utifrÄn forskningsfrÄgorna som stÀllts, vilka lett till att skapa förstÄelse om hur 1-1 projektet pÄverkat lÀrarrollen, hur 1-1 projektet pÄverkat elevernas lÀrstilar, hur 1-1 projektet pÄverkat det lÀrande samtalet samt hur 1-1 projektet pÄverkat lÀrandet. För kunna ta del av pedagogernas syn genomfördes intervjuer med sex verksamma pedagoger pÄ de tvÄ Vittraskolor belÀgna i Stockholm, som Àr delaktiga i projektet.NÄgra av de övergripande resultaten i studien Àr att respondenterna upplever att 1-1 projektet stimulerat till en mer varierande och verklighetsförankrad undervisning och lÀrande.

First green kit : ett inredningsprojekt för det offentliga uterummet

Projektet omfattas av ett parkprojekt med analyser och gestaltning av grönstrukturer i NynÀshamns stad. Inriktningen Àr utformning av allmÀnna utrymmen i det offentliga uterummet med fokus att öka tillgÀngligheten och tillgÄngen av grönytor och parker.Projektet syftar i att skapa vÀrdefulla platser för ökad trygghet och trivsel. MÄlsÀttningen Àr ocksÄ att visualisera en vision om rum för upplevelser och aktiviteter. Rum i vilka allmÀnheten frivilligt vistas om den fysiska miljön Àr god. Stadsrummet utgör en stor del av stadens identitet.

Ger ett agilt arbetssÀtt nöjda bestÀllare?

Det finns mÄnga undersökningar som över tid visar att större delen av alla IT-projekt som pÄbörjas upplevs som misslyckade av bestÀllaren.De agila metoderna involverar bestÀllaren i hög grad i projektet. FrÄgan vi vill fÄ svar pÄ Àr: Vilka effekter fÄr ett projektarbetssÀtt, med sin grund i Agile Manifestos vÀrderingar, pÄ bestÀllarens upplevelse av projektet och systemet som utvecklas? Vi ville undersöka om ett agilt arbetssÀtt bidrar pÄ ett positivt sÀtt till systemutveckling vad gÀller bestÀllarens nöjdhet med projektet och leveransen. För att sammanfatta olika agila metoder konstruerade vi ett ramverk. I detta ingÄr Agile Manifesto samt ett antal, av oss identifierade, kÀrnbegrepp och styrmedel.

Libre : sa?ngteknik i den klassiska genren och instudering av klassiska sa?nger

Projektet har inneburit att o?va klassisk tonbildning och att interpretera fyra sa?nger fra?n den klassiska genren. Fo?r att la?ra ka?nna dessa sa?nger har jag la?st om komposito?rerna samt o?versatt sa?ngtexterna. Fo?rutom obligatorisk litteratur kompletterades projektet med sja?lvbiografin Ro?sten skriven av operasa?ngare Thomas Quasthoff.

?...och den ena Àr rÀtt berömd? En kvalitativ studie om kategoriseringar och makt i sex- och samlevnadsundervisning inom projektet Unga möter unga.

Uppsatsens syfte Àr att göra en intersektionell och normkritisk undersökning av sex- och samlevnadsundervisning inom projektet Unga möter unga. FrÄgestÀllningarna har handlat om hur kategoriseringar kan skapas inom projektet och hur dessa kan förstÄs utifrÄn skillnadsskapande och maktstrukturer, samt hur socionomstudenterna upplevt projektet med tonvikt pÄ kategoriseringar och dess konsekvenser. Undersökningen har utförts genom att granska det metodmaterial som anvÀnds i Unga möter unga, samt genom kvalitativa intervjuer med socionomstudenter som deltagit i projektet. Materialet har analyserats med hjÀlp av intersektionella och socialkonstruktionistiska perspektiv samt normkritisk pedagogik. I vÄrt resultat och analys har vi sett att det i projektet sker ett skillnadsskapande genom hur kategorierna klass, kön, sexualitet och etnicitet framstÀlls, dÀr maktstrukturer (re)produceras genom ett upprÀtthÄllande mellan normen och den avvikande.

Skolpersonalens erfarenheter av det hÀlsofrÀmjande projektet Liv och Rörelse - en kvalitativ studie

Region Halland startade 2007 Projektet Liv och Rörelse. HuvudmÄlet medprojektet var att förbÀttra matvanor och öka den fysiska aktiviteten för barn och unga inomförskola och skola. Syftet med denna studie var att undersöka hur skolpersonal har upplevt dethÀlsofrÀmjande projektet Liv och Rörelse och hur de anvÀnt sig av informationen. Enkvalitativ metod valdes och sju intervjuer genomfördes pÄ skolor runt om i Halland varav sexintervjuer var anvÀndbara. Data analyserades med hjÀlp av innehÄllsanalys.

Logistik och leverensavtal pÄ Skanska :  

Logistik pÄ projekt inom byggbranschen Àr en avgörande faktor för framgÄng. Att i mÄngaavseenden detta behöver optimeras och förbÀttras i produktionen av byggnadsverk harförfattarna till detta examensarbete fÄtt uppleva vilket Àr bakgrunden och syftet till arbetet.Examensarbetet handlar om logistik pÄ Skanska projektet Norra lÀnken, del 52. Arbetet bestÄrav tvÄ delar, en frÄgeenkÀt som undersöker logistik arbetet generellt pÄ projektet och en analysav leveranser av material till projektet. Dessa tvÄ omrÄden som Àr ihopkopplade analyseras isyfte att fÄ fram svÄrigheter inom logistik pÄ projektet.Arbetet belyser att planering och planeringsverktyg Àr en förutsÀttning för att logistiken skafungera. Ett planeringsverktyg som Àr under implementering inom Skanska kommer anvÀndasför att visa dess fördelar inom logistik för att förhoppningsvis fÄ hela projektets personal merintresserade och insatta i logistikens betydelse..

Logopedi i Öppna VĂ„rdformer : utvĂ€rdering av pĂ„gĂ„ende projekt

I Uppsala har det inte funnits tillrÀckliga resurser för att personer med Àt- och kommunikationssvÄrigheter ska fÄ fortsatta logopedinsatser efter att de har skrivits ut frÄn den geriatriska vÄrden. Ett projekt startades dÀrför 2007 med mÄlet att utveckla modeller för logopediskt arbete sÄ att vÄrdkedjan blir komplett och rehabilitering kan fortsÀtta sÄ lÀnge vÄrdtagaren har behov av det. Projektet har riktat sig till personer över 65 Är som har Àt- och/eller kommunikationssvÄrigheter pÄ grund av stroke eller progredierande kognitiv/neurologisk sjukdom. Syftet med den hÀr studien har varit att utvÀrdera projektet efter att halva projekttiden har gÄtt. En processutvÀrdering baserad pÄ dokumentation om projektet har gjorts.

De Glömda Barnen

Det hÀr projektet utreder svenskens relation till alkohol och de skadeeffekter som uppstÄr av ett missbruk/beroende. Framför allt ritkar sig projektet till de barn och ungdomar som vÀxer upp med en nÀra anhörig som missbrukar alkohol. MÄlsÀttningen med projektet Àr att skapa en trygg och sÀker plats dÀr allmÀn information om missbruk finns att tillgÄ, liksom riktad konsultation till barn och ungdomar som pÄverkas av en nÀrstÄendes missbruk. Projektet riktar sig INTE till barn och ungdomar som sjÀlva behöver behandling för alkohol- eller drogmissbruk. Syftet med projektet Àr att synliggöra och dÀrmed öppna dialog kring missbruksproblematiken, att motverka tabu, skamkÀnslor och utanförskap och att utreda arkitekturens roll i problematiken.

ProjektosÀkerhet: en fallstudie av hur projekt pÄverkas av olika osÀkerheter

I dag arbetar organisationer i en turbulent miljö och med komplexa arbetsuppgifter med ökade krav pÄ prestationer, anpassningsförmÄga och flexibilitet. Detta medför att mÄnga organisationer vÀljer projekt bÄde som organisationsform och som arbetsform. DÄ denna arbetsform ofta har snÀva tidsramar, knappa resurser och en hög innovationstakt leder detta till att projektet ofta omges av olika osÀkerheter och risker. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilka osÀkerheter som kan finnas i ett projekt och hur dessa pÄverkar projektet. Teorierna behandlar projekt, osÀkerheter i projekt samt projektledarrollen.

Android - Onlinespelutveckling

I dagens samhÀlle har telefonerna gÄtt ifrÄn att bara vara ett kommunikationsmedel till sÄ mycket mer. Idag finns miljontals applikationer till telefonerna som gör dom mer lik en nöjesenhet Àn en telefon. Syftet med projektet har varit att med hjÀlp av förundersökningar skapa en mobilapplikation till operativsystemet Android. I applikationen Àr syftet att lÀgga vikt pÄ anvÀndarvÀnlig design, snabb och effektiv funktionalitet. MÄlet med projektet Àr att fÄ kunskap hur syftet ska kunna uppnÄs.

UtvÀrdering av projektet ?Aktiva studenter 2012? fem mÄnader efter avslutad intervention med fokus pÄ nivÄ av motivation och dess faktorer: En enkÀtstudie

HÀlsofrÀmjande arbete syftar till en hÀlsosammare livsstil för individen. En förutsÀttning för att uppnÄ det Àr att individen Àr motiverad. Motivation definieras som ?de faktorer hos individen som vÀcker, formar, och riktar beteendet mot olika mÄl?. VÄren 2012 utfördes ett projekt vid namn ?Aktiva studenter 2012? som syftade till att fÄ inaktiva studenter vid LuleÄ tekniska universitet mer aktiva och hÀlsosamma.

Partnering inom Banverkets drift- och underhÄllsverksamhet

Det hÀr examensarbetet beskriver konceptet partnering i ett förhÄllande mellan en bestÀllare och en utförare i byggbranschen. Det Àr initierat av Banverket och Àr en del av projektet ?Avtalsformer för drift och underhÄll av jÀrnvÀgar?. Vidare presenteras en modell för partneringprocessen omfattande drift och underhÄll av jÀrnvÀgsanlÀggningar. Partnering Àr en samverkansform dÀr parterna arbetar mot gemensamt framtagna mÄl för att uppnÄ en hög total kvalitet och kostnadseffektivitet i projektet.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->