Sök:

Skolpersonalens erfarenheter av det hälsofrämjande projektet Liv och Rörelse - en kvalitativ studie


Region Halland startade 2007 Projektet Liv och Rörelse. Huvudmålet medprojektet var att förbättra matvanor och öka den fysiska aktiviteten för barn och unga inomförskola och skola. Syftet med denna studie var att undersöka hur skolpersonal har upplevt dethälsofrämjande projektet Liv och Rörelse och hur de använt sig av informationen. Enkvalitativ metod valdes och sju intervjuer genomfördes på skolor runt om i Halland varav sexintervjuer var användbara. Data analyserades med hjälp av innehållsanalys. Resultatet somframkom bildade tre huvudkategorier; förändringar, styrkor och svagheter. Resultatet i dessavisar att en ökad medvetenhet i ämnet framkom och att skolorna har inte genomfört någrastörre förändringar men de förändringar som har gjorts upplevdes positiva. Styrkor medprojektet var att få samla skolpersonalen för att öka motivation och samanhållningen.Svagheter som upplevdes var att det var en engångsträff, uppföljning önskades. Andraaspekter som påverkade arbetet var att tid, ekonomi och i viss mån vilja saknades. Slutsatsenblev att projektet har upplevts som positivt och viktigt även om inga större förändringar hargenomförts. Förslag till ett liknande projekt i framtiden är att involvera föräldrarna och hauppföljning.

Författare

Petra Bank Ingrid Thörn

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..