Sök:

Sökresultat:

3512 Uppsatser om Funktionär - Sida 27 av 235

Har religionen betydelse för integration? : en religionssociologisk studie med fokus pÄ flyktingens Äsikter angÄende den religiösa gemenskapens betydelse för integration

Uppsatsen syftar till att undersöka om ett aktivt deltagande i en religiös gemenskap kan pÄverka integrationsprocessen, d v s nyinflyttade utlÀndska personers möjligheter att kÀnna sig delaktiga i en för dem helt ny form av kultur och samhÀlle. Jag har avgrÀnsat mig till att fokusera pÄ de nyanlÀnda flyktingarnas uppfattning om detta. Vad tror de sjÀlva om den religiösa gemenskapens betydelse för integration? Att göra en studie som mer direkt visar pÄ om deltagande i religiös gemenskap har betydelse för integration anser jag krÀver betydligt mer omfattande undersökningar under en lÀngre period, med t ex jÀmförelser av hur de nyanlÀnda flyktingarna efter en viss tid uppnÄtt ett för dem positivt deltagande i det svenska samhÀllet stÀllt i relation till deltagande/icke deltagande i en religiös gemenskap.Syftet med uppsatsen Àr att söka kunskap om nyanlÀnda utlÀndska medborgare i Sverige upplever att ett deltagande i en religiös gemenskap har betydelse för deras möjligheter till deltagande i den nya samhÀllskontext man kommit till, d v s om ett aktivt deltagande i religiös gemenskap pÄverkar integrationen. Förutom den psykologiska dimensionen - anser man den religiösa gemenskapen ha en praktisk funktion i en ny samhÀllskontext? Detta har lett till följande frÄgestÀllningar;· Vilka förutsÀttningar och möjligheter har mÄlgruppen att praktisera sin religiösa tro?· Hur uppfattar mÄlgruppen den religiösa gemenskapens funktion? Uppfattar man den som en inre angelÀgenhet, som en yttre angelÀgenhet eller bÄde och?.

VÀrmeförluster i fjÀrrvÀrmerör : en teknisk och ekonomisk utredning av fördelar med en högre isoleringsserie

Denna rapport utreder fördelarna med en högre isoleringsserie av fjÀrrvÀrmerör. Dels ur ett ekonomiskt perspektiv men ocksÄ hur mycket energiförlusterna minskar med en tjockare isolering. Falu Energi och Vattens fjÀrrvÀrmenÀt ligger till grund för arbetet och rapporten Àr skriven i samarbete med FVB Sverige AB, FjÀrrvÀrmebyrÄn, pÄ uppdrag av Falu Energi och Vatten. Syftet med rapporten Àr att utreda hur mycket en tjockare isolering minskar energiförlusterna och om det lönar sig ekonomiskt. AlltsÄ att öka frÄn vad som anvÀnts i Falu Energi och Vattens fjÀrrvÀrmenÀt fram till idag, serie 2 som standard pÄ singelrör och serie 1 pÄ twinrör, till en högre serie. Rapporten ska ligga till grund för Falu Energi och Vatten i ett framtida beslut om att öka isoleringstjocklek för nya investeringar och reinvesteringar. Rapporten behandlar fjÀrrvÀrmesystemets funktion samt teorin kring de delar som ingÄr i ett fjÀrrvÀrmerör.

Tyst lÀsning : funktion, mÄlsÀttning och upplevelse

Studien som har fallstudiekaraktÀr, vÀnde sig till tre lÀrare, tre specialpedagoger samt 68 elever i olika Ärskurser. Syftet med vÄr studie var att undersöka upplevelse, motiv, mÄlsÀttning och perspektiv pÄ tyst lÀsning samt med hjÀlp av resultaten göra en jÀmförelse av den tysta lÀsningen mellan vÄra klasser för att se om funktionen var likvÀrdig. Studien har genomförts med hjÀlp av observationer av den tysta lÀsningen. DÀrefter genomfördes intervjuer med klasslÀrare och specialpedagoger pÄ respektive skola samt utdelning av enkÀter till de elever som vi tidigare studerat under vÄra observationstillfÀllen. Resultaten av studien visar att majoriteten av eleverna lÀser, i stor utstrÀckning under lÀsstunden, de tycker om tyst lÀsning och uppskattar sig sjÀlva som goda lÀsare.

Effekten av intra- och extraoralsensorisk intensivbehandling med eltandborste : Hos nio barn med Down syndrom

Barn med Down syndrom (DS) har problem med hypotonus och hyposensitivitet som begrÀnsar rörligheten i ansiktets och munnens muskulatur, vilket dÀrmed försvÄrar tal och svÀljning. MÄlet med en intra- och extraoralsensorisk behandling Àr att öka medvetenheten och kontrollen av munnens muskulatur, dess rörelser, spÀnning och kÀnsel.  Syfte med föreliggande studie var att undersöka effekten av en intra- och extraoralsensorisk intensivbehandling med eltandborste hos en grupp barn med DS och hypotonus. Effekten valdes att studeras utifrÄn omrÄdena orofacial funktion, lÀppslutning, talproduktion och oralsensorik. Nio barn i Äldrarna 6 till 12 Är genomgick behandlingen med fyra behandlingstillfÀllen i veckan under fyra veckor.

Vattnets funktion och utformning i en modern trÀdgÄrd

 Detta Àr endast en del av ett stort arbete, pÄ grund av omstÀndigheterna (till exempel möjligheten att publicera en power point) har vi varit tvungna att begrÀnsa vÄr publikation till lÀrarhandledningen. Det finns ocksÄ en elevutgÄva, power point-presentation samt ett prov som inte publiceras. För att ta del av dessa krÀvs möjlighet att komma Ät Biologi C för lÀrares kurswebb Vt-2008 pÄ Södertörns högskolas intranÀt. .

AnvÀndarvÀnlighet, lÀttillgÀnglighet och enkelhet pÄ Internet : En undersökning av LÀnsförsÀkringar VÀrmland

LÀnsförsÀkringar VÀrmlands behov av att förenkla och förbÀttra sin sajt samt den befintliga litteraturens brist pÄ konkreta förslag till hur specifika sajter kan förbÀttras Àr grunderna till denna uppsats..

Specialpedagogisk handledning - en möjlighet för lÀrande. En kvalitativ studie om Ätta pedagogers erfarenheter av specialpedagogisk handledning i grundskolan

Syfte: Syftet med studien Ă€r att undersöka hur handledningssamtalets innehĂ„ll och form kan bidra till deltagarnas lĂ€rande och reflektion i och av den egna praktiken. Genom att studera och beskriva hur deltagarna sjĂ€lva erfar sin delaktighet och kommunikation med pedagoger och specialpedagog i handledningssamtalet, förvĂ€ntas dessa faktorer visa pĂ„ hur de kan bidra till och ge förutsĂ€ttningar för lĂ€rande och reflektion kring det specialpedagogiska arbetet med eleverna.Teori: Studien tar sin utgĂ„ngspunkt i ett lĂ€randeperspektiv och med den sociokulturella teorin som ram för att förstĂ„ hur lĂ€rande konstrueras. LĂ€rande konstrueras i samspel och interaktion med andra. Inom det sociokulturella perspektivet Ă€r kommunikationen och sprĂ„ket centralt vid förstĂ„elsen för hur mĂ€nniskor lĂ€r. Övriga teoretiska utgĂ„ngspunkter som anvĂ€nds vid analys och tolkning av resultatet Ă€r det kommunikativt relationsinriktade perspektivet (KoRP) samt de inom specialpedagogiken benĂ€mnda kategoriska och relationella perspektiven.

Att lÀra sig dansen i arbetsalliansen : En kvalitativ skildring av en personalgrupps sociala interaktioner inom en stödverksamhet

Det Àr viktigt att personalgrupper inom behandlings- och stödverksamheter prÀglas av positiva sociala interaktioner och lyckade ritualer för att uppfylla funktionalitet och effektivitet. Brist pÄ positiva sociala interaktioner och lyckade ritualer riskerar att skapa en personalgrupp som prÀglas av oenighet och konflikter. Studien syftar sÄledes till att undersöka hur sociala interaktioner i en personalgrupp inom en stödverksamhet inverkar pÄ det dagliga arbetet. Studien syftar Àven till att undersöka hur en positiv och funktionell personalgrupp skapas genom samspel mellan gruppmedlemmarna. Vidare diskuteras relationen mellan personalgruppens funktion och klienterna.

LÀsvila och bÀnkbok? : Skönlitteraturens funktion i förskola och skola

Syftet med denna studie Ă€r att undersöka i vilka situationer skönlitteratur förekommer i förskolan och grundskolans Ă„rskurs ett, samt vilken funktion litteraturlĂ€sningen dĂ„ fyller. Vi vill med studien försöka fĂ„ en uppfattning om vilka möjligheter som ges i förskola och skola till ett skapande av lĂ€slust, mot bakgrund av det sjunkande intresse för böcker och sjunkande resultat i lĂ€sfĂ€rdighet som rapporterats i internationella kunskapsutvĂ€rderingar. Undersökningen Ă€r en kvalitativ studie som bygger pĂ„ etnografiska fĂ€ltstudier vilka pĂ„gĂ„tt under sex veckor i en förskolegrupp och en förstaklass. Den huvudsakliga datainsamlingsmetoden Ă€r deltagande observation och det Ă€r frĂ„n observationsresultaten som analyserna bygger.Av resultaten framgĂ„r att anvĂ€ndningen av skönlitteratur i den studerade förskolan frĂ€mst förekommer som höglĂ€sning i samband med vila. Även i skolklassen Ă€r höglĂ€sningen vanligt förekommande liksom den enskilda lĂ€sningen av bĂ€nkbok.

Animation som förklarar tekniska funktioner : Hur animation kan utformas för att förklara tekniska funktioner i stridsvagnar.

Detta arbete har försökt besvara hur en animerad film kan förklara tekniskafunktioner i ett stridsfordon för att underlÀtta förstÄelsen för hur fordonstypengenerellt fungerar, hos en allmÀn svensksprÄkig mÄlgrupp med varierandeförkunskaper.Arbete belyser den kritik som finns mot anvÀndandet av animation i undervisandesyfte. För att sedan titta pÄ hur den kritiken besvarats av senare forskning, frÀmstinom kognitionsvetenskap, dÀr man diskuterar hur animation kan ha enundervisande funktion.För att finna exempel pÄ hur forskningen kan appliceras pÄ skapandet avanimation i praktiken gjordes analyser av animationer som försöker förklaratekniska funktioner i stridsvagnar. Dessutom har en gestaltning som syftar till attgenerellt förklara en stridsvagn för en allmÀn svensktalande mÄlgrupp, tagits frami samarbete med Sveriges försvarsfordonsmuseum Arsenalen. GestaltningenbestÄr av en fyra och en halv minut lÄng, animerad film och heter Hur fungerar enstridsvagn?Filmen visades för fem personer som med olika hög förkunskap pÄ omrÄdetstridsvagnar.

Organisatoriska grundvÀrderingar: RiktmÀrke eller tomma ord? - en studie om ledarskap och vÀrderingar

Syftet med denna explorativa studie har varit att skapa en bild av chefens upplevelse gĂ€llande organisationens grundvĂ€rderingar och dess betydelse i dennes ledarskap, genom att undersöka hur de resonerar kring vĂ€rderingar i relation till sitt arbete, organisatoriska vĂ€rderingars funktion och det vĂ€rderingsarbete som bedrivs. Åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes med chefer pĂ„ olika organisatoriska nivĂ„er inom en produktionsenhet pĂ„ ett företag inom kemi och lĂ€kemedelsbranschen. Studien har en kvalitativ och hermeneutisk forskningsansats och data bearbetades genom tematisk analys. Studien visar pĂ„ att cheferna upplever organisationens grundvĂ€rderingar som generella och allmĂ€nmĂ€nskliga, och de anser att det Ă€r frĂ€mst genom sitt handlande som de förmedlar dessa till medarbetarna. GĂ€llande frĂ„gan vilken funktion grundvĂ€rderingarna fyller i deras ledarskap Ă€r cheferna motstridiga i sina svar, bĂ„de individuellt och om man jĂ€mför de intervjuade med varandra.

Med ramar och kramar : En studie om hur skolpersonal upplever arbetet mot mobbning inom skolan

Idag ses skolan som en ho?griskmiljo? na?r man talar om mobbning. Trots att stora satsningar genomfo?rs ba?de kring det fo?rebyggande och a?tga?rdande arbetet visar inte statisktiken pa? na?gon ma?rkbar skillnad vad ga?ller mobbningsfrekvensen. Brottsfo?rebyggarna i Ga?vle (BIG) arbetar aktivt fo?r att hja?lpa kommunens skolor med att minska mobbningsfrekvensen.

Estetisk orientering : En fenomenologisk-hermeneutisk studie om gymnasieelevers upplevelser av en kurs innehÄllande dans, bild, musik och teater

Detta Àr en kvalitativ uppsats som baseras pÄ intervjuer med elever som gÄr Ärskurs tvÄ pÄ estetiska programmet och lÀser den obligatoriska kursen Estetisk orientering. I inledningsavsnittet ges en bild av de estetiska Àmnenas funktion och plats i skolan, hur det ses pÄ praktiskt kontra teoretiskt kunnande, att lÀra med olika sinnen samt de estetiska Àmnenas minskade utrymme i skolan. Studiens övergripande syfte Àr att beskriva gymnasieelevers upplevelse av en integrerad undervisning i estetiska Àmnen i skolan. ForskningsfrÄgorna ringar in hur eleverna resonerar kring sin individuella sjÀlvbild utifrÄn undervisning dÀr dans, teater, bild och musik ingÄr. Elevintervjuerna belyser Àven gruppens betydelse för formandet av den enskilda elevens sjÀlvbild samt hur eleven talar om kroppen i relation till rörelsemomenten i estetÀmnesundervisningen.

?Som man frÄgar fÄr man svar?, eller?? : Reflektioners funktion i textilslöjden

VÄr studie har som syfte att belysa slöjdlÀrares arbete med elevreflektioner i textilslöjdsundervisning. Fyra lÀrare har intervjuats kring hur de definierar begreppet reflektion, vad de anser att reflektioner har för funktion, vad deras intention med reflektionsarbetet Àr, vilka arbetsredskap de anvÀnder samt hur de arbetar med Äterkoppling gentemot eleverna. Vidare har de reflektionsdokument de fyra lÀrarna anvÀnder i sin undervisning studerats. LÀrarnas intentioner, deras formuleringar i dokumenten och de svar som eleverna givit har sedan jÀmförts i en trekomponentsanalys. Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande dÀr sprÄkets betydelse för lÀrandet understryks.

Fickparker, liten yta stora kvaliteter. Med fokus pÄ Karlstad

Begreppet ?fickpark? Àr en direktöversÀttning frÄn det engelska ordet ?pocket park?vilket för det mesta syftar pÄ en liten park med mycket innehÄll. Det Àr ett relativt nytt begrepp inom den svenska planeringen. Den kommun som i Sverige jobbat mest aktivt med fickparker Àr Enköping. Parktypen kan vara anvÀndbar i takt med att stÀderna förtÀtas.

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->