Sök:

?Som man frågar får man svar?, eller??

Reflektioners funktion i textilslöjden


Vår studie har som syfte att belysa slöjdlärares arbete med elevreflektioner i textilslöjdsundervisning. Fyra lärare har intervjuats kring hur de definierar begreppet reflektion, vad de anser att reflektioner har för funktion, vad deras intention med reflektionsarbetet är, vilka arbetsredskap de använder samt hur de arbetar med återkoppling gentemot eleverna. Vidare har de reflektionsdokument de fyra lärarna använder i sin undervisning studerats. Lärarnas intentioner, deras formuleringar i dokumenten och de svar som eleverna givit har sedan jämförts i en trekomponentsanalys. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande där språkets betydelse för lärandet understryks. När språket ses som det redskap människan använder för att förstå sin omvärld blir ordval och formuleringar viktiga.Resultatet visar att:?Varje lärare tolkar och motiverar själv sitt reflektionsarbete och skapar egnareflektionsdokument.?Det finns ingen nationell, regional eller lokal samordning av praktisktreflektionsarbete.?Lärarna efterfrågor till stor del reflektioner i aspekterna formgivning & framställning samtanalysering och värdering av??Elevreflektionerna stämmer ibland överens med lärarens intention och formuleringar,ibland inte.Betydelsen av lärarens återkoppling till elevtexter har i studien framträtt som en viktig del av reflektionsarbetet. Resultatet visar dock att den återkoppling som ges främst är av uppmuntrande karaktär och saknar relation till själva reflektionen.

Författare

Natalja Fredriksson Blixt Anna-Karin Jakobsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..