Sök:

Med ramar och kramar

En studie om hur skolpersonal upplever arbetet mot mobbning inom skolan


Idag ses skolan som en ho?griskmiljo? na?r man talar om mobbning. Trots att stora satsningar genomfo?rs ba?de kring det fo?rebyggande och a?tga?rdande arbetet visar inte statisktiken pa? na?gon ma?rkbar skillnad vad ga?ller mobbningsfrekvensen. Brottsfo?rebyggarna i Ga?vle (BIG) arbetar aktivt fo?r att hja?lpa kommunens skolor med att minska mobbningsfrekvensen. BIG har skapat en modell, Ga?vlemodellen, med syftet att genom personalutbildning samt ett aktivt arbete mot mobbning lyckas minska eller bibeha?lla en la?g mobbningsfrekvens inom skolan. I den ha?r studien har fyra intervjuer genomfo?rts med informanter som alla arbetar pa? skolor med la?g mobbningsfrekvens. Detta har gjorts da? studiens syfte a?r att fo?rso?ka finna na?gra gemensamma framga?ngsfaktorer i arbetet mot mobbning. Studien syftar a?ven till att underso?ka hur personalen upplever Ga?vlemodellen och dess funktion. Resultatet visar bland annat att personalen upplever att de tar arbetet mot mobbning pa? sto?rsta allvar. Det framkommer att det upplevs vara gynnsamt om eleverna fa?r vara delaktiga i arbetet mot mobbning samt att arbetet bo?r genomsyra hela skolverksamheten. Informanterna talar a?ven mycket om ?vi? vilket tyder pa? att de arbetar efter en sa? kallad ?hela-skolan-ansats?. Resultatet visar a?ven att informanterna har en positiv insta?llning till Ga?vlemodellen och dess funktion och de upplever att modellen har varit till stor hja?lp, framfo?rallt na?r det kommer till att strukturera upp arbetet inom skolan. 

Författare

Lisa Bergström

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..