Sök:

Animation som förklarar tekniska funktioner

Hur animation kan utformas för att förklara tekniska funktioner i stridsvagnar.

Detta arbete har försökt besvara hur en animerad film kan förklara tekniskafunktioner i ett stridsfordon för att underlätta förståelsen för hur fordonstypengenerellt fungerar, hos en allmän svenskspråkig målgrupp med varierandeförkunskaper.Arbete belyser den kritik som finns mot användandet av animation i undervisandesyfte. För att sedan titta på hur den kritiken besvarats av senare forskning, främstinom kognitionsvetenskap, där man diskuterar hur animation kan ha enundervisande funktion.För att finna exempel på hur forskningen kan appliceras på skapandet avanimation i praktiken gjordes analyser av animationer som försöker förklaratekniska funktioner i stridsvagnar. Dessutom har en gestaltning som syftar till attgenerellt förklara en stridsvagn för en allmän svensktalande målgrupp, tagits frami samarbete med Sveriges försvarsfordonsmuseum Arsenalen. Gestaltningenbestår av en fyra och en halv minut lång, animerad film och heter Hur fungerar enstridsvagn?Filmen visades för fem personer som med olika hög förkunskap på områdetstridsvagnar. Sedan intervjuades personerna om upplevelsen av filmen, och för attse mycket de hade lärt sig av den. Resultaten visade tendenser på att, hastighetenpå animationen, detaljnivå i maneret och på vilket sätt animationen lederåskådaren genom informationen påverkar den kognitiva belastning som åskådarenutsätts för. Detta ledde till förslag på hur man kan förbättra gestaltningen för attreducera denna kognitiva belastning.

Författare

Joel Gustafsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..