Vad väljer din projektgrupp?
Problemområde:
Versionshanteringssystem är utvecklade för att identifiera, kontrollera,
rapportera och garantera att förändringarna har blivit rätt implementerade.
Versionshantering används för att spara all historik av filer som man använder
sig av i projektgrupper. Till exempel kan det användas till att se vilka datum
ändringar gjorts, vem som har gjort ändringarna och vilka kommentarer som är
skrivna om ändringarna.
Vi har valt att använda oss av två versionshanteringssystem, Windchill
ProjectLink och CVS, Concurrent Versions System, för att undersöka om det är så
att både projektets storlek och nytta styr valet av versionshanteringssystem.
Hypotes och frågeställningar:
Arbetet bygger på hypotesen: ?Om projektets storlek och nytta av
versionshanteringssystem är beroende av varandra så styr det valet av
versionshanteringssystem?
Och våra frågeställningar:
? Hur stort är projektet i antal timmar och personer?
? Hur många moment behövs för varje inre funktion?
? Vilka inre och yttre funktioner påverkar valet av versionshanteringssystem?
Genomförande:
Kontakt togs med åtta stycken projektgrupper som använder sig av Windchill
ProjectLink eller CVS och intervjuer gjordes med dem. En egen undersökning har
gjorts där vi mäter antal moment på varje funktion i
versionshanteringssystemen. Genom intervjuer och vår egen undersökning fick vi
reda på uppgifter som gör att vi kan besvara hypotesen med hjälp av
frågeställningarna.
Slutsats:
Storleken och nyttan är inte beroende av varandra så att det styr valet av
versionshanteringssystem. I och med detta stämmer inte vår hypotes.