Sök:

Sökresultat:

91 Uppsatser om Fonologiska förmćgor - Sida 6 av 7

Alternativa verktyg i lÀs-och skrivundervisning : En studie av lÀrares strategier och upplevelse av alternativa verktyg

Studiens syfte Àr att fördjupa och vidga förstÄelsen för lÀrarens upplevelse av alternativa verktyg. FÄ syn pÄ deras didaktiska strategier kring anvÀndning av alternativa verktyg och hur det pÄverkar elevers lÀs- och skrivundervisning, nÀr det gÀller flickor och pojkars lust, motivation och interaktion. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod och Àr till viss del Àr inspirerade av fenomenologin. LÀrarens upplevelse stÄr i centrum för studien. Vi genomförde sju halvstrukturerade intervjuer och tio observationer för att samla in data.

Relationen mellan kommunikativa behov i vardagen hos barn med sprÄkstörning och mÄl med logopedisk intervention

Samtalsanalys har tidigare anvÀnts som ett komplement till traditionellt anvÀnda standardiserade tester för att undersöka mer funktionella aspekter av kommunikation (Wells & Local, 1992; Yont, Hewitt & Miccio, 2002; Samuelsson 2009). Syftet med föreliggande studie Àr att utifrÄn sytematiska analyser av vardagliga samtal och logopedisk intervention utforska relationen mellan kommunikativa behov i vardagen och mÄl med intervention för barn med sprÄkstörning.Tre barn med sprÄkstörning filmades i vardagliga samtal hemma och pÄ förskolan samt vid ett behandlingsbesök hos logopeden. Materialet transkriberades och analyserades enligt samtalsanalytiska principer. Intervjuer och retrospektioner genomfördes med förÀldrar, förskolepersonal samt behandlande logoped för att ytterligare belysa barnens kommunikativa situation.I föreliggande studie framkommer att de kommunikativa behov barnen har relaterar till de mÄl som sÀtts upp i logopedisk behandling. PÄ grund av deras fonologiska svÄrigheter pÄverkas barnens kommunikation dÄ det ofta uppstÄr problemkÀllor, deras yttranden ignoreras och deras talutrymme inskrÀnks.

LÀsflyt : En interventionsstudie pÄ tvÄ lÀsmetoders effekter pÄ lÀsförmÄgan.

Sammanfattning Syfte: Att undersöka tvÄ lÀsmetoders effekter pÄ tolv elever frÄn skolÄr 2, 3 och 4 avseende fonologisk och ortografisk lÀsförmÄga, lÀsflyt, lÀsförstÄelse och RAN (Rapid Automatic Naming) samt jÀmföra resultaten med en grupp elever som fÄtt traditionell specialundervisning under samma tid. Metod: 52 elever genomförde en screening med avseende att mÀta lÀsflyt och lÀsförstÄelse. Av dessa valdes 12 elever ut som hade svÄrigheter i lÀsflyt och korrekt lÀsning, fyra elever frÄn varje skolÄr, 5 pojkar och 7 flickor. Eleverna delades i tvÄ lika stora grupper som trÀnade ordavkodning med tvÄ olika metoder i en-en-undervisning, 20 minuter tre gÄnger per vecka i sex veckor. De 18 eleverna fick utföra ytterligare fem lÀs- och skrivtest före och efter interventionen. Resultat: De bÄda interventionsgrupperna förbÀttrade sina resultat pÄ flera test mer Àn gruppen som fick traditionell specialundervisning. Elever som trÀnat Rydaholmsmetoden fick bÀttre resultat i alla höglÀsningstest utom ett.

Predicerande faktorer för den tidiga lÀsningen Fonologisk förmÄga ? RAN - VokabulÀr

Syftet med denna studie Àr att undersöka om det Àr möjligt att redan vid tidig Älder predicerasenare lÀsning. I studien undersöks om barns fonologiska förmÄgor, RAN och vokabulÀr vid 4Ärs Älder kan predicera senare ordavkodning/stavning respektive lÀsförstÄelse vid slutet avÄrskurs 1. Hypotesen Àr att fonologi utgör en viktig del av avkodning (Lundberg, 2009; Castle& Coltheart, 2004; Goswami, 1993) medan vokabulÀr Àr en betydelsefull del för lÀsförstÄelseoch sprÄkförstÄelse (National Reading Panel, 2000; Clarke et al., 2010)Teori för studien utgörs frÀmst av lÀsteorin The Simple View of Reading (Gough & Tunmer,1986). En teori som betraktar lÀsning med utgÄngspunkt i tvÄ aspekter, avkodning ochförstÄelse. Ytterligare en bÀrande teori för studien Àr en utvecklingsmodell för ordavkodning(HØien och Lundberg,1999).Metod I undersökningen anvÀnds kvantitativ data.

LÀs- och skrivsvÄrigheter hos tvÄsprÄkiga elever : En studie av pedagogers tillvÀgagÄngssÀtt för att upptÀcka och bemöta lÀs- och skrivsvÄrigheter hos nyanlÀnda elever pÄ sprÄkintroduktionen

Bakgrunden till studien grundas i att det har visat sig att utrikesfödda ungdomar tenderar att klara sig sÀmre Àn svenskfödda elever vad gÀller lÀs- och skrivförmÄga. LÀs- och skrivsvÄrigheter hos andrasprÄkselever Àr svÄrutredda och dÀrför Àr en undersökning inom omrÄdet viktig. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur pedagoger beskriver och resonerar kring sitt arbete med kartlÀggning av nyanlÀnda elever och hur de gÄr tillvÀga för att upptÀcka och stötta elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer av specialpedagoger, speciallÀrare och lÀrare pÄ sprÄkintroduktioner i tre olika kommuner av varierande storlek.Studien visar att skolorna i ett tidigt skede anvÀnder sig av elevsamtal för att fÄ en bild av skolbakgrunden. I övrigt visar sig inget systematiserat tillvÀgagÄngssÀtt, men ofta visar sig elevens kunskaper och svÄrigheter i det dagliga skolarbetet.

LÀs- och skrivlÀrande i förskolan.

Syftet med vÄr studie Àr att titta nÀrmare pÄ hur pedagogerna i förskolan arbetar för att frÀmja barnens lÀs- och skrivutveckling. Genom att vÀnda oss till förskollÀrare och lÀrare mot yngre Är fick vi ta del av deras skrivna berÀttelser. I berÀttelserna beskriver de hur de arbetar med lÀs- och skrivaktiviteter, vad som uppmuntrar till aktiviteterna samt vad som kan upplevas som hinder. Pedagogernas berÀttelser visar att höglÀsning och rim Àr vanligt i arbetet. Fokus i berÀttelserna ligger pÄ att lÀs- och skrivaktiviteterna ska ske pÄ ett lustfyllt sÀtt. Pedagogerna beskriver Àven att de genom att synliggöra barnens namn stimulerar till den kommande lÀsningen och skrivningen.

Barns sprÄktrÀning : En studie om arbetet med sprÄket i förskola, förskoleklass samt Är 1-3

Detta arbete handlar om sprÄktrÀning i förskola, förskoleklass samt Är 1-3. Syftet med min undersökning Àr att nÄ en djupare förstÄelse för hur man inom dessa verksamheter arbetar med sprÄket samt vilka tankar som ligger bakom. Denna kunskap Àr vÀrdefull och riktar sig frÀmst till oss som lÀser/lÀst grundskollÀrarprogrammet, med inriktning mot Är 4-9. Att kÀnna till vad barnet gÄr igenom sprÄkligt sett innan det börjar i Är 4 Àr viktigt. Det Àr i början av ett barns liv som grunden till sprÄket lÀggs.

Ett sÀtt att organisera arbetet sÄ att elever med lÀssvÄrigheter ska utveckla bÄde lÀsflyt och lÀsförstÄelse : En fallstudie frÄn grundskolan

En analys som gjorts av svenska forskare visar att elevers lÀsförstÄelse och lÀshastighet visar en nerÄtgÄende trend sedan början av 1990-talet (Westlund, 2009). Studier visar dessutom att mÄnga speciallÀrare Àr osÀkra hur de ska undervisa i lÀsförstÄelsestrategier (Klinger et al., 2010). Syftet med studien har dÀrför varit att studera hur speciallÀrare organiserar arbetet för elever som behöver stöd med sin lÀsning. Studien Àr ett exempel pÄ hur speciallÀrare kan skapa förutsÀttningar för elever i Är F-3 att utveckla sina lÀsförmÄgor. Enligt Hoover och Gough (1990) Àr avkodning och  sprÄkförstÄelse nödvÀndiga komponenter för att kunna uppnÄ god lÀsning och god lÀsförstÄelse.

Fonologi hos svenska 5- och 6-Äringar med typisk sprÄkutveckling : Referensmaterial till det fonologiska testmaterialet LINUS

A new phonological test, LINUS, for Swedish-speaking children between the ages of three and seven, has been developed at the speech and language pathology department at Linköping University. The aim of the present study was to create a reference manual for the long version of the new test. The participants in the present study were children between the ages of five to seven in a medium-sized municipality in the Northern part of Kalmar County, Sweden. In total, 124 native Swedish-speaking children (58 girls and 66 boys) with typical language development participated. The children were divided into two age groups, 5;0-5;11;31 and 6;0-6;11;31 years.

Fonologisk medvetenhet i förskoleklass : 8 pedagogers tankar om undervisning i fonologisk medvetenhet

Bakgrund: Uppsatsidén har vÀckts genom att vi under vÄr utbildning lÀst kurserna Barnet i matematikens och skriftsprÄkets vÀrld och Barns skriftsprÄksutveckling 1. I dessa kurser har den fonologiska medvetenheten och dess koppling till lÀs- och skrivinlÀrning diskuterats. Vi har Àven mött pedagoger som arbetar eller har arbetat med fonologisk medvetenhet och i diskussioner med dem mÀrkt att de har olika uppfattningar. Genom detta har ett intresse att undersöka hur verksamma pedagoger resonerar om sin undervisning i fonologisk medvetenhet vÀckts.Syfte: Examensarbetets syfte Àr att undersöka hur pedagoger i förskoleklass tÀnker om sin undervisning i fonologisk medvetenhet. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Vilka arbetssÀtt, modeller och material anvÀnder man sig av? Hur anpassar pedagogerna undervisningen i fonologisk medvetenhet efter elevernas modersmÄl, elever med svÄrigheter och utifrÄn kartlÀggning? StÀmmer pedagogernas syfte med undervisning i fonologisk medvetenhet med forskning inom omrÄdet?Metod: Vi har gjort sju kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger som Àr verksamma i förskoleklass.

Intraoperativ sprÄktestning genom elicitering av meningskonstruktion : Vidareutveckling av sprÄktestförfarande vid neurokirurgi i vaket tillstÄnd baserat pÄ aktuell forskning, praktiska observationer samt intraoperativ pilottestning.

LÄggradiga gliom (LGG) Àr lÄngsamt vÀxande, maligna hjÀrntumörer som oftainfiltrerar omrÄden hjÀrnan som stÄr för olika viktiga funktioner, exempelvis tal ochsprÄk. Vid vakenkirurgi av LGG kan patientens funktioner testas fortlöpande, vilket gerförutsÀttning för bevarande av funktion samt en mer aggressiv resektion. Graden avresektion Àr en viktig prognostisk faktor för överlevnad. Vid sprÄktestning undervakenkirurgi anvÀnds vanligen visuell objektsbenÀmning. Det finns dock patienter somfÄr en bestÄende postoperativ sprÄkstörning, varför frÄgor vÀckts om visuellobjektsbenÀmning Àr ett tillrÀckligt sensitivt test för intraoperativ kartlÀggning avsprÄkliga funktioner.

Hur fĂ„r vi elever att lĂ€sa med flyt? Åtta specialpedagogers/speciallĂ€rares uppfattningar om lĂ€sflyt

Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka hur Ätta specialpedagoger/speciallÀrare arbetar med elever som inte nÄtt kunskapskravet att lÀsa med flyt i Är 3.Teori:Studien Àr inspirerad av en hermeneutisk ansats. Inom hermeneutiken handlar det om att tolka och förstÄ. Det Àr av vikt att medvetandegöra forskarens förförstÄelse vid tolkning av resultatet. För att fÄ en förstÄelse för helheten krÀvs en förstÄelse av delarna, som i sin tur krÀvs för en förstÄelse av helheten. Metod:Detta Àr en kvalitativ studie med intervjuer som redskap, som har gjorts pÄ Ätta specialpedagoger/speciallÀrare i tvÄ kommuner i södra Sverige.

Elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter : pedagogers syn pÄ identifiering, kunskap, stöd och arbetssÀtt i Är 1-3

Bakgrund: Elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter Àr ett debatterat omrÄde bÄde inom forskning och inom media. SvÄrigheter med lÀsning och skrivning skapar i förlÀngningen snÀvare grÀnser för bÄde utbildning, social status och personlig utveckling. För att förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter behöver pedagoger ha didaktiska och pedagogiska kunskaper om hur de ska möta dessa elever. Forskarna betonar vikten av kartlÀggning och test för att inte missa nÄgra elever, samt för att ringa in de specifika svÄrigheterna. Det Àr ocksÄ av stor vikt att insatser sÀtts in sÄ tidigt som möjligt.

Förebyggande och stödjande arbete som frÀmjar barn i lÀs- och skrivsvÄrigheter : en kvalitativ studie i skolÄr F - 3

Mitt arbete handlar om hur lÀrare beskriver att de arbetar med den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen samt hur de upptÀcker och arbetar stödjande med elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter. Vidare har jag undersökt i vilken utstrÀckning lÀrarna anser att riktad specialundervisning kan hjÀlpa elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter. Slutligen har jag Àven tittat pÄ vilka likheter och skillnader som kan finnas mellan lÀrare som arbetar pÄ en kommunal skola och lÀrare som arbetar pÄ en friskola med Freinetpedagogik.Syftet med denna studie Àr att undersöka lÀrares beskrivning av hur de arbetar med lÀsinlÀrning i de lÀgre Äldrarna samt hur lÀrarna upptÀcker och arbetar med barn i lÀs- och skrivsvÄrigheter. Studien baseras pÄ kvalitativa intervjuer med Ätta pedagoger. Fyra pedagoger arbetar pÄ en kommunal skola och fyra pedagoger arbetar pÄ tvÄ friskolor med Freinetpedagogik.Resultatet av intervjuerna visar att samtliga lÀrare som deltagit i studien inte enbart anvÀnder sig av en metod nÀr det gÀller den tidiga lÀsinlÀrningen, utan de blandar flera metoder.

Varför screeningtest? En studie i pedagogers upplevelser av ett lÀstest och deras tankar om ÄtgÀrder

Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka hur pedagoger upplever lÀstestet ?Vilken bild Àr rÀtt?? samt hur de reflekterar över de elever som inte nÄtt upp till tillfredsstÀllande resultat pÄ detta test. Teori: LÀsning Àr en produkt av avkodning, förstÄelse och motivation (Taube, 2007). LÀsutveckling kan ses ur ett sociokulturellt synsÀtt och i ett individualistiskt synsÀtt (Liberg, 2006). Forskare Àr överens om att fonologisk medvetenhet kan underlÀtta nÀr man ska lÀra sig lÀsa (Myrberg, 2003).

<- FöregÄende sida 6 NÀsta sida ->