Sök:

Alternativa verktyg i läs-och skrivundervisning

En studie av lärares strategier och upplevelse av alternativa verktyg


Studiens syfte är att fördjupa och vidga förståelsen för lärarens upplevelse av alternativa verktyg. Få syn på deras didaktiska strategier kring användning av alternativa verktyg och hur det påverkar elevers läs- och skrivundervisning, när det gäller flickor och pojkars lust, motivation och interaktion. Vi har använt oss av en kvalitativ metod och är till viss del är inspirerade av fenomenologin. Lärarens upplevelse står i centrum för studien. Vi genomförde sju halvstrukturerade intervjuer och tio observationer för att samla in data. Studiens resultat visade att lärarna upplever att alternativa verktyg har en positiv påverkan på elevers motivation och lust till att lära sig läsa och skriva. Lärarna upplever att alternativa verktyg gynnar alla elever, men i något högre grad pojkar i finmotoriska eller fonologiska svårigheter. Lärarna känner att eleverna lyckas skriva både längre texter med en större språkligkorrekthet. Studien visar att interaktionen mellan elever sinsemellan och lärare är positiv, då de lär av varandra. Lärarna beskriver att de alternativa verktygen gör det lättare att anpassa arbetsuppgifter efter elevernas förmåga, vilket gör att fler elever känner sig inkluderade. Det har en positiv inverkan på elevens självförtroende. Samtidigt betonar lärarna vikten av ett tillåtande klassrumsklimat, där lärarens handledning och stöttning krävs för att få ett lyckat resultat. Våra slutsatser är att användning av alternativa verktyg som ett komplement i läs-och skrivundervisningen har en positiv effekt. AV stimulerar elevers motivation och lust att lära, samt bidrar till interaktion. Ett lärande av varandra

Författare

Yvonne Manns Andersson Victoria von Carlsburg

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..