Sök:

Predicerande faktorer för den tidiga läsningen Fonologisk förmåga ? RAN - Vokabulär


Syftet med denna studie är att undersöka om det är möjligt att redan vid tidig ålder predicerasenare läsning. I studien undersöks om barns fonologiska förmågor, RAN och vokabulär vid 4års ålder kan predicera senare ordavkodning/stavning respektive läsförståelse vid slutet avårskurs 1. Hypotesen är att fonologi utgör en viktig del av avkodning (Lundberg, 2009; Castle& Coltheart, 2004; Goswami, 1993) medan vokabulär är en betydelsefull del för läsförståelseoch språkförståelse (National Reading Panel, 2000; Clarke et al., 2010)Teori för studien utgörs främst av lästeorin The Simple View of Reading (Gough & Tunmer,1986). En teori som betraktar läsning med utgångspunkt i två aspekter, avkodning ochförståelse. Ytterligare en bärande teori för studien är en utvecklingsmodell för ordavkodning(HØien och Lundberg,1999).Metod I undersökningen används kvantitativ data. Data har kodats och bearbetats i detstatistiska dataprogrammet SPSS. Sambandet mellan de olika variablerna har undersöktsgenom två separata multipla linjära regressionsanalyser (Byström, 2011). Ordavkodningrespektive läsförståelse i årskurs ett utgör beroendevariabler i analyserna. Fonologi, RapidAutomatized Naming (RAN) och vokabulär när barnen är fyra år är oberoende variabler.Resultaten visar att fonologisk förmåga och RAN vid 4 års ålder har en stark relation tillordavkodning/stavning i årskurs ett. Vokabulär och RAN vid 4 års ålder har starka sambandmed läsförståelse i årskurs ett. Denna studie visar alltså att RAN har betydelse för bådeordavkodning/stavning och läsförståelse. Studien visar också att flickor presterar bättre i bådeordavkodning/stavning och läsförståelse än pojkar.

Författare

Malena Åvall

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..