Sök:

Sökresultat:

110 Uppsatser om Finita elementmetoden - Sida 6 av 8

Prediktering av fräskroppars utmattningshållfasthet och produktlivslängd

I detta projekt har det undersökts om det är möjligt att använda en beräkningsmodell vid utvärdering av utmattningshållfasthet på fräskroppar. Bakgrunden är den att det tidigare sättet att utvärdera fräskropparnas utmattningshållfasthet kräver verkliga kroppar som bearbetas till utmattning. Med en beräkningsmodell skulle det enbart behövas en kropp skapad i något solidmodelleringsprogram. Detta skulle minska resursanvändningen och göra produktutvecklingsprocessen snabbare. Projektet har utförts vid Sandvik Coromant i Sandviken som utvecklar och bedriver forskning inom skärande bearbetning med inriktning mot fräsning.

Omkonstruktion av hjulvändare

Duroc Rail AB utför underhåll av järnvägshjul till olika järnvägsoperatörer. Duroc har för tillfället problem i verkstaden med en av de två hjulvändarna, dessa hjulvändare har som uppgift att ta emot, växla och vrida hjulpar till ett korsande spår. Hjulvändaren knuffar sedan vidare hjulparet till nästkommande station. Genom att använda sig av en hjulvändare kan ett hjulpar växlas till ett korsande spår och på så vis möjliggöra att ett hjulpar som endast behöver svarvas om kan slippa passera nästkommande stationer. Den hjulvändare som Duroc har problem med har trasiga bälgcylindrar och då det inte finns reservdelar till denne har Duroc valt att man vill omkonstruera eller hitta en ny lösning på hur hjulparen ska vändas.

Utvärdering av styvhetsegenskaper hos ett nyutvecklat träbjälklag

I samband med att intresset för att bygga högre trähus har ökat så krävs nya lösningar för att t.ex. kunna möta efterfrågan på stora öppna ytor och långa spännvidder. Träbjälklag med lång spännvidd har dock oftast svårigheter med att klara kraven på svikt och vibrationer. Ett nyutvecklat förslag på träbjälklag som förmodas klara dessa krav bättre än traditionella träbjälklag har varit utgångspunkten för detta examensarbete där syftet har varit att undersöka bjälklagets styvhet. Detta gjordes laborativt genom att bygga och testa en prototyp av det föreslagna bjälklaget och genom att en numerisk modell baserad på finita element metoden togs fram och användes för att studera hur olika parametrar påverkar bjälklagets styvhetsegenskaper.Bjälklagets design bygger på fackverksprincipen i primärriktningen och på balkverkan i sekundärriktningen.

Jämförelse av beräkningsmetoder för lastspridning i tvärled vid brobaneplattor av betong

Denna studie har till syfte att undersöka hur lastfördelningen och följaktligen dimen­sionerande tvärkrafter och moment i brobaneplattor av betong skiljer sig åt beroende på val av beräkningsmetod. Jämförelsen sker primärt för tre utvalda hand­beräknings­metoder som jämförts med beräkningar gjorda i ett beräknings­program baserat på finita element­metoder (FEM). I jämförelsen undersöks hur laster sprids i brobaneplattan enligt de olika beräknings­metoderna och vilka resulterande maximala snittkrafter som erhålls. Hur lastfördelningen sker är en komplex fråga och det är därför intressant att se vilka skillnader det blir i resultat utifrån olika beräknings­metoder.Studien skedde på ett utvalt studieobjekt, en åtta meter bred samverkansbro i Njurunda strax söder om Sundsvall. De trafiklaster som beaktats är lastmodell 1 och lastmodell 2 enligt Eurokod (CEN, 2003).De beräknings­metoder som jämförts i den här studien är dels en metod för beräkning av tvärgående konsol­moment där kantbalken bidrar mycket till den lastspridande effekten.

Kvalitetssäkring av gjutgods till verktyg och utrustningar för karosstillverkning inom bilindustrin

Detta examensarbete är ett försök att skapa en enkel handbok, där man lätt kan slå upp fakta om olika typer av gjutlegeringar. Samtidigt är det en undersökning om hur man kan förbättra kvalitetssäkringen av gjutgods. För att uppnå det förstnämnda har grundliga litteraturstudier utförts och resultatet har blivit ett antal avsnitt som tar upp det viktigaste om gjutning och gjutgods. I dessa avsnitt kan man läsa om olika gjuttekniker, legeringars gjutegenskaper, olika typer av värmebehandlingar, gjutdefekter, vanliga metoder för kontroll etc. Undersökningen av kvalitetssäkringen, och om dess förbättring, möjliggjordes genom kontakt mellan olika företag och genom att prova tekniker, såsom finita element beräkning (FEM) och gjutsimulering, och dra slutsatser från dessa resultat.

Undersökning av skalväggs egenskaper utan igjutning med betong

Skalväggar består vanligtvis av två betongskivor 45-75 mm tjocka med en luftspalt emellan. Skalen i väggen hålls ihop med armeringsstegar. Luftspaltens bredd beror på väggens totala tjocklek och gjuts i på plats. Målet med detta arbete är att undersöka skalväggens egenskaper då luftspalten inte ingjutits med betong. Om skalväggen visar sig ha god hållfasthet och bärförmåga kan den börja användas istället för massivväggar.Beräkningarna för bärförmågan utförs delvis med FEM program (Finita Elementmetod program) och delvis med kompletterande handberäkningar.

Beräkning av pumpkapacitet samt konstruktion av pumpfundament

Ett undersöknings- och utvecklingsarbete för att lösa ett problem med att dränkbara pumpar i ett vattenavrinningssystem gick sönder med perioder på två år i genomsnitt, utfördes i samarbete med Cementa AB i Skövde. Orsak till pumpars haveri söktes och fanns vara bristande rutiner och kunskap om det underhåll pumparna krävde. För att lösa detta problem utvecklades riktlinjer för nyinköp av torruppställda pumpar för att möjliggöra kontinuerligt underhåll. Då möjligheter för placering av torruppställd pump saknades utvecklades ett pumpfundament för placering av torruppställd pump. Krav för utvecklingsarbetet togs fram i samarbete med Cementas underhållsavdelning och teoretisk dimensionering av dränkbara länspumpars dåvarande volymflödeskapacitet utfördes.

Konstruktion av pallmagasin

Detta examensarbete har utförts åt företaget MH Modules AB. Företaget arbetar med att utveckla, tillverka och sälja materialhanteringsmoduler till maskin- och systembyggare utan egen produktidentitet. En materialhanteringsmodul kan bestå av rullbanor, bandtransportörer, kedjetransportörer, hissar, vinkelväxlar och pallmagasin. Syftet med arbetet var att utveckla ett nytt pallmagasin där pallar ska kunna lastas på och av på ett enkelt och driftsäkert sätt med hjälp av en handtruck.Målsättningen var att konstruera en lyftanordning med styrenhet. Efter att lyftanordningen och styrenheten var klara gjordes det en lämplig ram som uppfyller säkerhetskraven.Arbetet inleddes med att se över konkurrenternas och MH Modules egna framtagna pallmagasinen.

Högprestandakugghjul

Kugghjul är ett av de viktigaste elementen som finns i en maskin. Kuggväxlar har den högsta verkningsgraden bland kända energiomvandlare idag. Kuggväxlar har höga krav och det krävs en robust konstruktion för att göra dem okänsliga för störningar. Störningar på kuggväxlar ger upphov till transmissionsfel. Transmissionsavvikelser orsakar olika typer av oönskat beteende som exempelvis utmattning och buller är ofta en följd av tillverkningsavvikelser.I detta arbete har ett kommersiellt program, Helical3D, som bygger på kontaktmekanik och finita element metoden används för att studera inverkan av tillverkningsavvikelser på växelns prestanda i form av kontakttryck och transmissionsfel.

Analys och omkonstruktion av CamTool Solid

So?derhamn Eriksson AB har producerat och levererat utrustning till sa?gverksindustrin i o?ver 150 a?r. Fo?retagets uppgift a?r att fo?rse sa?gverksna?ringen med effektiva maskiner och system fo?r ba?sta utnyttjande av ra?varan. En av So?derhamn Erikssons viktigaste produkter a?r barkningsmaskinerna Cambio.

Jämförelse mellan sättningsberäkningar med PLAXIS och
mätningar in-situ

Under september månad år 1995 påbörjades utläggningen av jordmaterial för den provbank vilken upprättades då Öresundsbron skulle byggas. I detta fullskaleförsök kontrollerades massorna genom olika sonderingsmetoder och även sättningarnas utveckling. Uppbyggda för provbanken var en höjd på 4,5 m och själva försöksområdet hade en längd på 40 m och en bredd på 9 m. I detta arbete har syftet varit att studera provbanken i Petersborg och jämföra de uppmätta sättningarna mot de numeriska simuleringarna. De numeriska modeller som har skapats i finita elementprogrammet PLAXIS är baserade på de utförda geotekniska undersökningarna.

Komfortsanalys med hänsyn till vibrationer orsakade av människoaktiviteter. : Ett modernt dimensioneringsproblem för huskonstruktörer

Comfort analyses regarding human induced vibrationsIt is not too common among civil engineers in Sweden to perform comfort analyses considering the vibrations caused by human activities. In addition, the Swedish standards lack requirements to be used for comfort analyses in design of floor-systems. The demand for large spans in combination with slender slabs, is today a reason to investigate the floor-system constructions, in order to prevent disturbing vibrations and oscillations.The purpose of this thesis is to create a guide for how a comfort analysis, considering vibrations, should be implemented. Göran Svedenbjörk who is an expert in structural dynamics has been interviewed where he presents his latest project Värtaterminalen and answers some questions about vibrations due to human activities.Floor-systems, consisting of concrete slabs supported by steel or concrete beams, have been investigated with simulations in the finite element program Abaqus. In the simulations, the influence of various factors on the natural frequency of floor-systems and the acceleration level caused by dynamic loads, is studied.

Utmattningsberäkning av hydraulikkopplingar : Metoder och beräkningar gällande utmattningsteorier

The purpose of this thesis is to investigate the fatigue life of two components in different hydraulic quick couplings. The crack which initiates the fatigue failure usually occurs in the bottom of one of the threads. Thus, the threads in the coupling are carefully investigated. A few different approaches for determining the fatigue life are studied for each component. CAD (Computer Aided Design) models for both components are created and analyzed with FEM (Finite Element Method).

Jämförelse av vertikala accelerationer av järnvägsbroar för höghastighetståg.

Under de senaste decennierna parallellt med klimatdiskussionen har det vuxit fram ett stort intresse för höghastighetståg och en förbättrad infrastruktur i Sverige. I delar av Europa men speciellt i Kina och Japan har utvecklingen av höghastighetståg fått ett enormt lyft. Ett problem vid höjda tåghastigheter är att broarna vid en kombination av låg massa och låg egenfrekvens riskerar att orsaka resonans och höga accelerationsnivåer vid passage.Ballastspår är namnet för det traditionella järnvägsspåret i Sverige. Ballastfria spår är motsatsen till ballastspår. Andra namn för ballastfria spår är Fixerat spår eller slab track.

Uppföljning av rörelsemätning i gruvdammen i Aitik

Gruvdammen i Aitik utanför Gällivare råkade den 8:e september år 2000 ut för ett haveri. Detta ledde till att Länsstyrelsen efter en utredning föreslog en skärpt tillsyn över dammarna. En del av detta bestod i att SWECO installerade sju inklinometerrör för att övervaka rörelser i dammkroppen. I uppföljningen av dessa mätresultat kände sig SWECO osäkra på vilka rörelser i dammkroppen som kunde antas vara normala och vid vilken storlek på rörelserna en varningsnivå bör sättas. Som ett bidrag till uppföljningen av resultaten från inklinometermätningarna har föreliggande examensarbete genomförts.

<- Föregående sida 6 Nästa sida ->