Sök:

Sökresultat:

150 Uppsatser om Förgrenade dialoger - Sida 4 av 10

TextvÀrldar och dialoger i förskolan : En studie om de erfarenheter barn anvÀnder sig av kring litteratur i gemensam lÀsning

Syftet med studien har varit att introducera den kognitiva receptionsteorin om textvÀrldar (Text World Theory) samt undersöka utifrÄn vilka textvÀrldar barnen pÄ en förskola i Mellansverige interagerar med upplÀsta texter.Studien har genomförts pÄ avancerad nivÄ inom Högskolan Dalarnas lÀrarprogram dÀr huvudomrÄdet varit pedagogiskt arbete. Detta Àr en kvalitativ studie i vilken tvÄ observationer samt tvÄ samtal med barngrupp med Äldersintervallen tre till sex Är har dokumenterats och dÀrefter analyserats i relation till ovan nÀmnda teori.Av analyser framkommer att öppna frÄgor i större utstrÀckning leder till ett byggande av förestÀllningsvÀrldar och Àven en mer avancerad dialog med den diskurs författaren utgÄr frÄn, Àn dÄ givna ingÄngar Àr utgÄngspunkten. Studien visar Àven pÄ att barnen redan tidigt har en avancerad förmÄga till textrörlighet samt att de Àr multimodala i sitt tolkande av texter beroende pÄ vilka textvÀrldar de relaterar till..

Hur fungerar information och kommunikation inom Àldreomsorgen?: en survey-undersökning om offentlig Àldreomsorg i tvÄ kommuner i VÀsterbotten

Information och kommunikation Àr tvÄ viktiga faktorer som pÄverkar hur effektivt en organisation fungerar. Hur informationen och kommunikationen fungerar pÄverkas av mÄnga olika saker. Dessa Àr bland annat hur den organisatoriska strukturen ser ut, företagskulturen, om ledaren uppmuntrar till öppna debatter och dialoger etcetera. Syftet med uppsatsen var att med den offentliga Àldreomsorgen som undersökningsobjekt identifiera hur kommunikationen mellan chefer och anstÀllda sÄg ut att fungera och varför den fungerade som den gjorde samt om det fanns skillnader mellan hur individer inom olika hierarkiska nivÄer uppfattade att kommunikationen fungerade. Vi genomförde en survey-undersökning som omfattade Àldreomsorgen i tvÄ kommuner i VÀsterbottens lÀn.

Coaching för ledarkompetens: konsulter och kunder

I dagens konkurrenssamhÀlle bestÀms framtiden för företag av ledarnas produktivitet och prestation. NÀr mÄnga företag försöker erhÄlla kvalitativ personal inom sina organisationer Àr det inte förvÄnande att mÄnga av dem anvÀnder sig av coachingföretag för att nÄ önskade resultat. Syftet med denna studie var att visa hur och varför coaching av ledare genomförs. Fokus lÄg pÄ att ta reda pÄ hur ledare vÀgleds genom coaching och hur de nya kunskaperna kan omsÀttas för att kunna tillÀmpas i arbetet i organisationen. Coaching Àr ett mÄngfacetterat och komplext fenomen, varav en kvalitativ studie var passande.

Vi ska bli vÀrldsbÀst i matte!: Hur lÀrare skapar mening och förstÄelse för matematik i de tidiga Ären i skolan

Denna vetenskapliga uppsats har för avsikt att belysa matematikarbetet i de tidiga skolÄren och knyter an till bÄde kvalitetsarbetet och den pÄgÄende utvecklingsprocessen. Syftet med detta arbete Àr tudelat, dels att fÄ och skapa förstÄelse för hur pedagoger skapar lÀrmiljöer dÀr en positiv kÀnsla och intresse för matematik fokuseras, dels att gestalta vilka strategier pedagoger har för att eleverna ska överbrygga matematiksvÄrigheter. Jag har utgÄtt frÄn en hermeneutisk ansats dÀr sociokulturell teoribildning fick utgöra förstÄelsebakgrund till mina tolkningar av empirin. Trygghet och motivation framkom som de karaktÀristiska villkoren för att skapa en positiv kÀnsla och intresse för matematik. LÀrarna arbetade utifrÄn tydlighet, lustfylldhet och aktivt deltagande med hjÀlp av olika material.

Kunskapande dialoger

LÀrare Àr dagligen samtalsledare i sina klassrum. Det Àr mÄnga impulser och val att hantera. Den studerande ska bli utmanad att reflektera i dialog med andra. FlerstÀmmig-heten ska frÀmjas. Tid och planering ska följas.

SprÄkstörning, kommunikation och lÀrande. En fallstudie av en elev med sprÄkstörning i tvÄ skilda lÀrandemiljöer

Sammanfattning Petrovic, Lidija (2013). SprÄkstörning, kommunikation och lÀrande. En fallstudie av en elev med sprÄkstörning i tvÄ skilda lÀrandemiljöer. Language impairment, communication and learning. A study of a student with SLI in two school environments.

Datorn som hjÀlpmedel i sprÄkundervisningen

Den hÀr undersökningen syftar till att studera om datorn kan vara ett hjÀlpmedel i sprÄkundervisningen för att hjÀlpa elever att tala mer pÄ spanska. Eftersom datoranvÀndningen i skolans vÀrld hela tiden ökar Àr det synnerligen relevant att undersöka hur lÀrare kan se datorn som ett verktyg i sprÄkundervisningen. Studien var bÄde kvalitativ sÄvÀl som kvantitativ. Med hjÀlp av datorn fick eleverna i hemuppgift att lyssna pÄ spanska texter som de trÀnade pÄ att lÀsa högt. Under ett par lektioner arbetade de i smÄgrupper för att spela in dialoger pÄ ljudfiler pÄ datorn som de sedan lyssnade pÄ, analyserade och dÀrefter spelade in igen.

Strategier i praktiken: Kompetensförsörjning i kunskapsföretag

Strategier för kompetensförsörjning har fÄtt en allt större betydelse för företagens möjligheter till att vara konkurrenskraftiga. Det gÀller dÀrför för ledningen att forma medarbetarnas kompetenser utifrÄn det behov som finns pÄ marknaden. Att skapa unika kombinationer av kompetens Àr sÄledes viktigt för att kunna konkurrera pÄ en förÀnderlig marknad. I studien undersöks hur strategier för kompetensförsörjning vÀxer fram, det vill sÀga vilka förhÄllanden ledningen tar hÀnsyn till samt vilka planerings och beslutsprocesser som ligger bakom deras satsningar pÄ kompetensförsörjning.  Syftet var att lyfta fram vilka metoder som ledningen inom tvÄ kunskapsföretag anvÀnde sig av för att utveckla planer för kompetensförsörjning. Sju kvalitativa intervjuer genomfördes pÄ tvÄ olika företag.

Coaching i socialt arbete

Studien avser coaching inom socialt arbete med socialkonstruktionistisk utgÄngspunkt. Coachingen bedrevs inom projektet "StÀrkt skydd för utsatta barn", LÀnsstyrelsen i SkÄne lÀn. Studien syftade till att utforska med vilken mening och betydelse som coachingen anvÀndes inom kontexten av socialt arbete. I studien berÀttas om hur coachingen inneburit utveckling av och lÀrande av metoder och tekniker men framför allt personlig och professionell utveckling för deltagande socialsekreterare. Coachingen omtalas frÀmst som öppna dialoger - involverande dialogiska samtal -med utforskande förhÄllningssÀtt initierat av coachen genom olika frÄgestÀllningar och gemensamma reflektioner.

SprÄkstimulerande musik- och sÄngstunder pÄ tvÄ förskolor

VÄrt syfte med detta arbete var att ta reda pÄ hur musiken pÄ tvÄ förskolor anvÀndes och pÄ vilket sÀtt den var sprÄkstimulerande. Vi har ocksÄ observerat barnen och deras sÀtt att bearbeta musiken och sÄngen. För att förklara det vi funnit i litteratur har vi valt att anvÀnda oss av bland annat Jon-Roar BjÞrkvold, Ulf Jederlund och Berit Uddén, tre forskare som skrivit mycket om musikens betydelse för mÀnniskan. Vi valde att göra observationer dÀr vi följde barn och pedagoger i det dagliga livet pÄ förskolan. Vi hade dock fokus pÄ musikupplevelserna.

Steget ut i de Sociala NÀtverken med Social CRM : En studie i vad som motiverar företag till att anvÀnda Social CRM

Syftet Àr att fÄ insikt i vad som motiverar företag till att anvÀnda Social CRM, och hur de arbetar med detta för att kommunicera med sina kunder med hjÀlp av sociala nÀtverk. En kvalitativ ansats har anvÀnts dÀr tre företag inom olika branscher har blivit intervjuade; Röda Korset, Komplett ASA och Ving Sverige AB. Intervjuer har genomförts med tvÄ olika personer pÄ varje företag. Studien visar att företag som Àr verksamma i Sverige har börjat anamma de möjligheter som arbetet med Social CRM i sociala medier innebÀr. De möjligheter företagen tar upp Àr att de kan nÄ en större mÄlgrupp pÄ ett mer kostnadseffektivt sÀtt, underlÀtta dialoger och skapa en informell och personlig kontakt vilket kan leda till ökad varumÀrkeslojalitet och vÀrdefulla konkurrensfördelar.

Att (om)tolka det vÀletablerade : En tematisk litteraturstudie, om hur arvsyndslÀran skildras och förnyas hos Jean-Jacques Rousseau och David Hume

This essay focus on Jean-Jacques Rousseau and David Hume and how they in their writings describe the doctrine of the original sin, and what they replace it with. The theoretical framework this essay work form, is Peter. L Bergers theories concerning society and religion as a social construction, were religious systems purpose is to establish order and previewed a meaning for people. From a history point of view religious system and institutions have had a significant role in establish system that will provide people with explanations about the world. In the eighteenth century, during the period in Europe often named as the enlightenment a new sort of criticism took place against religion.

Samlingen som en sprÄklig mötesplats? : - En studie kring förskollÀrares syn pÄ samlingen som en sprÄklig mötesplats samt om deras intentioner realiseras.

Syftet med föreliggande studie Àr att undersöka förskollÀrares syn pÄ samlingens funktion som en sprÄklig mötesplats samt hur förskollÀrare förhÄller sig och om deras intentioner realiseras i en samlingssituation. Intervjuer och observationer Àr de valda metoderna för denna studie. Intervjuer genomfördes med tre stycken olika förskollÀrare och det genomfördes ocksÄ observationer av tre stycken samlingar som dessa förskollÀrare höll i. Resultatet visar pÄ att förskollÀrarna ser den traditionella samlingen som ett tillfÀlle dÀr alla barn kan mötas och kÀnna en samhörighet. FörskollÀrarna i studien menar att samlingen Àr ett tillfÀlle dÄ sprÄkutveckling kan ske, men de Àr samtidigt kritiska till samlingens funktion och menar att det sprÄkliga utbytet hamnar i skymundan.

Kommer inte invÄnarna till oss fÄr vi komma till dem : en fallstudie av samrÄds- och dialogprocesser gÀllande VÀsjöomrÄdet, Sollentuna kommun

Uppsatsen analyserar samrÄds- och dialogprocesserna vid planeringen av VÀsjöomrÄdet i Sollentuna kommun ur ett miljörÀttviseperspektiv, för att utreda hur dessa processer kan förbÀttras i att inkludera underrepresenterade grupper. Uppsatsen utreder Àven vilken syn pÄ natur och miljö som förmedlas vid dessa processer och vad det fÄr för pÄverkan pÄ vem som ska involveras. Studien har utförts i form av en fallstudie dÀr informanter frÄn Sollentuna kommun intervjuats och dokument rörande exploateringen av VÀsjöomrÄdet studerats. Uppsatsens teoretiska ramverk bestÄr av miljörÀttvisa och medborgardeltagande. Den geografiska avgrÀnsningen för uppsatsen utgÄr frÄn de upprÀttade detaljplaneomrÄdena gÀllande VÀsjöomrÄdet och tiden mellan juni 2006 och vÄren 2014.

"Kissing Cousins" : En kritisk diskursanalys av hur homosexualitet framstÀlls i utvalda anime och hur de behandlats i de amerikanska versionerna av dessa.

Uppsatsens syfte Àr att se hur homosexuella diskurser Àr framstÀllda i utvalda japanska tecknade TV-serier för barn, samt hur dessa Àndrats nÀr dessa TV-serier importerats till USA.Med utgÄngspunkt frÄn Norman Faircloughs diskursanalytiska modell har nyckelscener frÄn de utvalda TV-serierna Cardcaptor Sakura och Sailor Moon analyserats frÄn ett queerteoretiskt perspektiv.I de anime jag analyserat Àr homosexuella respektfullt gestaltade och det Àr sÀllan fokuserat pÄ homosexualiteten. Dock förekommer vissa heteronormativa mönster som att maskulint och feminint kompletterar varandra Àven i samkönade par. Homosexualitet Àr dessutom inte alltid sÄ tydligt framstÀllt vilket kan tyda pÄ osynliggörande eller inkludering pÄ samma villkor som heterosexualitet. I de amerikanska versionerna har homosexualitet helt censurerats genom klipp i scener och Àndrade dialoger. I ett fall har en man gjorts om till kvinna sÄ att förhÄllandet istÀllet blivit heterosexuellt och i ett annat fall har ett kÀrlekspar gjorts om till kusiner..

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->