Sökresultat:
150 Uppsatser om Förgrenade dialoger - Sida 5 av 10
Intressentdialogen i fokus : En studie om interaktionen mellan företag och ideella organisationer angÄende ansvar- och hÄllbarhetsfrÄgor
Studien Àmnar undersöka hur intressentdialogen initieras och vad som sker mellan ett vinstdrivande företag och ideella organisationer, Àven kallade NGOs. Företag har idag en stor pÄverkan pÄ samhÀllet, dÀr NGOs Àr en av företagens viktigaste intressenter. NGOs kan utöva pÄverkan pÄ företag genom dialoger och företagen kan med framgÄng ta hjÀlp av NGOs i arbetet med ansvar- och hÄllbarhetsfrÄgor, Àven benÀmnt som CSR. Med utgÄngspunkt i teorin om intressenter och Triple Bottom Line visar studien, via tre olika intressentdialoger, hur dialogen initieras, vad syftet Àr samt vilka frÄgor som diskuteras. Vidare identifieras vilka frÄgor det rÄder konsensus och i vilka det kan uppstÄ konflikter.
Att lÀsa, samtala och förstÄ : En observationsstudie kring lÀsförstÄelseprocesser i skolans mellanÄr
Denna uppsatas syftade till att observera och undersöka processer kring lÀsförstÄelse i klassrum dÀr lÀrare och elever gemensamt skapar mening kring texter. Studien sökte svar pÄ vilka textrörlighetsdiskurser som kan identifieras i gemensamma textsamtal och hur samtal kring lÀsförstÄelsestrategierinitieras och utvecklas i dialoger. Undersökningen omfattade observationer och ljudinspelningar av gemensamma textsamtal vid sex lektionstillfÀllen. TvÄ klasser vid tvÄ olika skolor observerades. En i Ärskurs 4 och en i Ärskurs 5.
FörstagÄngspsykos - vilken betydelse har familjesamtal i behandlingen?
Syftet med studien var frĂ€mst att undersöka vilken betydelse familjesamtal har i behandlingen vid förstagĂ„ngspsykos eller misstĂ€nkt förstagĂ„ngspsykos. Dessutom var syftet att utvĂ€rdera hur personer med förstagĂ„ngspsykos eller misstĂ€nkt förstagĂ„ngspsykos och familj/nĂ€rstĂ„ende upplever mötet och behandlingen pĂ„ öppenvĂ„rdsmottagning BjörkĂ€ngen (ĂVM B, en mottagning inom den specialiserade psykiatriska vĂ„rden med inriktning mot psykossjukdomar) samt att undersöka om vĂ„rdtagare och familj upplever att de behandlingar/insatser som de har erbjudits och deltagit i, har gett nĂ„got resultat.Metod för studien var bĂ„de kvantitativ och kvalitativ. I den kvantitativa metoden skickades enkĂ€ter till alla vĂ„rdtagare (21 personer) och nĂ€rstĂ„ende (28 personer) som blev aktuella pĂ„ ĂVM B under Ă„ren 2006 och 2007. I den kvalitativa metoden gjordes individuella djupintervjuer med fem förĂ€ldrar och fyra vĂ„rdtagare frĂ„n fyra familjer. FrĂ„geomrĂ„dena i intervjuerna var: förvĂ€ntningar, upplevelse av mötet med vĂ„rden, resultat av alla behandlingar/insatser och nytta av familjesamtal.
Lyhördhet i vÄrdrelationen : - Upplevelser hos patienter med cancer
Bakgrund: Lyhördhet Àr ett tÀmligen begrÀnsat omrÄde gÀllande forskning i vÄrdvetenskapen och forskning har indikerat pÄ ett behov av att utforska patienters upplevelser kring lyhördhet i vÄrdrelationen. Patienter med cancer uttrycker sÀllan sin oro och Àngslan med ord utan uttrycker istÀllet antydningar, vilket sÀllan uppmÀrksammas av vÄrdpersonalen, nÄgot som indikerar pÄ ett behov av lyhördhet i vÄrdrelationen. Att inte veta hur lyhördhet upplevs av patienter kan skapa en problematik i vÄrdrelationen och Àr dÀrav ett viktigt omrÄde att belysa. Syfte: Syftet Àr att beskriva hur patienter med cancer upplever lyhördhet i vÄrdrelationen. Metod: Fem sjÀlvbiografier analyserades med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys.
Barns delaktighet och inflytande: Ur förskollÀrares perspektiv med fokus pÄ musik
Denna studie har haft som syfte att synliggöra och belysa förskollÀrares erfarenhet av och strategier kring musiken i förskolans verksamhet i relation till barns delaktighet och inflytande. För att fÄ syn pÄ detta genomförde jag kvalitativa intervjuer med fyra förskollÀrare frÄn fyra olika verksamheter. Av resultatet framgÄr att delaktighet och inflytande har en stor plats i verksamheten. FörskollÀrarna har fokus pÄ barnen och ser dialoger och samtal som avgörande faktorer för att tillgodo se barns delaktighet och inflytande, dÀremot Àr musikens roll vÀldigt mycket mindre och i princip nÀstan obefintlig. Resultatet tycks bero pÄ att intresset för musiken bland förskollÀrarna Àr begrÀnsat samt att de anser att tiden behövs till annat.
Fyra faktorer mot ett lyckat kundmöte En kvalitativ studie som redogör PR-branschens problematiska arbetsmetoder och fokuserar pÄ kundmötet som ett avgörande affÀrsmoment. Likt ett Àktenskap handlar ocksÄ studien om dialog, förtroende och relation.
Titel Fyra faktorer mot ett lyckat kundmöteFörfattare Nathalie Lindenhall & Matilda Ă
sénKurs Examensarbete i Medie- ochkommunikationsvetenskap, Göteborgs UniversitetTermin VÄrterminen 2014Handledare Orla VigsöSidantal 49 sidor (exklusive referenser och bilaga)Antal ord 18 713 ord (exklusive referenser och bilaga)Syfte Syftet med studien Àr att undersöka vilka faktorer som ligger till grund för den kommunikativa samförstÄelsen mellan PR-byrÄer och deras kunder under ett kundmöte.Metod Sju kvalitativa respondentintervjuerHuvudresultat Denna studie visar att PR-byrÄer gynnas av att arbeta med förberedande ÄtgÀrder inför ett kundmöte för att snabbare och mer kontrollerat kunna uppnÄ en kommunikativ samförstÄelse med kunden.Research, kommunikation, frÄgor och förtroende Àr fyra huvudfaktorer som studien har mynnat ut i. Genom att arbeta med dessa skapas goda förutsÀttningar för djupa dialoger, ömsesidig förstÄelse och lÄngsiktiga kundrelationer. Huvudfaktorerna samspelar bÄde med varandra och med andra underfaktorer sÄsom relation, strategi och personkemi för att lyckas uppnÄ en samförstÄelse mellan PR-konsult och kund..
Andas in, Andas ut : Mindfulness som en daglig rutin i förskolans vardag
Syftet med denna studie Àr att försöka förstÄ barnens tankar och idéer nÀr de fÄr prova pÄ mindfulness. Ytterligare ett syfte Àr att undersöka hur mindfulness kan motverka negativ stress och hur mindfulness kan anvÀndas i förskolans vardag. Inom buddismen har mindfulness funnits i över 2500 Är och Àr alltsÄ en gammal filosofi. Under fyra veckor har jag undersökt olika avslappningsmetoder tillsammans med en liten barngrupp pÄ en förskola. HÀr har jag tillsammans med fem barn, i Äldrarna tre till fem Är, undersökt mindfulness.
LĂ€romedlets funktion i klassrummet, i matematik.
Syftet med detta arbete var att undersöka och fÄ grepp om de faktorer, som verkar mellan lÀromedlen och eleverna, respektive lÀromedlen och lÀrarna. FrÄgestÀllningarna var följande:- Vilka faktorer pÄverkar lÀromedlets funktion?- Vad kommunicerar dessa faktorer till lÀrare, respektive elever?För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor, genomfördes kvalitativa intervjuer bland lÀrare och elever i gymnasiet, i Àmnet matematik.I vÄrt arbete sÄg vi en röd trÄd som löpte genom litteratur och artiklar. TrÄden var vikten av det matematiska sprÄket, och hur viktig den var för ett utvecklande av den matematiska förstÄelsen. Vi har skÀrskÄdat olika faktorer som vi fÄtt fram genom en amerikansk utvÀrderingsprocedur.
Fostrar gymnasieskolan demokratiska medborgare?
Syftet med denna uppsats var att göra en fallstudie pÄ en gymnasieskola och undersöka om det fanns förutsÀttningar pÄ skolan för att fostra demokratiska medborgare. Undersökningen gjordes i ett elevperspektiv. För att kunna undersöka detta var jag först tvungen undersöka vad för förutsÀttningar som krÀvs för att skolan ska kunna fostra demokratiska medborgare. Jag kom fram till, efter att ha studerat styrdokument och relevant litteratur, att för att kunna fostra elever till demokratiska medborgare krÀvs det att dessa fÄr arbeta demokratiskt i praktiken, dels genom klassrÄd och dels genom att kunna pÄverka arbetsformerna pÄ skolan och Àven examinationsformerna. Det krÀvs Àven att undervisningsformerna bygger pÄ diskussion och dialog.
Att förÀndra eller försvara status quo : Uppfattad tid och svÄrighetsgradens pÄverkan pÄ attributionsbias
VÄr studie Àr ett utvecklingsarbete i form av aktionsforskning. Studien bygger pÄ ettkvalitativt synsÀtt dÀr vi bland annat har anvÀnt oss av observationer, logg ochdiskussioner. Estetik har varit en stor del i vÄrt utförande med eleverna. Syftet medvÄrt utvecklingsarbete Àr att belysa hur lÀrare kan arbeta och förhÄlla sig för attfrÀmja elevers sjÀlvkÀnsla. I studien framkommer det hur lÀrare genom dialoger, ettdemokratiskt förhÄllningssÀtt och olika former av interaktioner pÄ ett positivt sÀttkan stÀrka elevers sjÀlvkÀnsla.
Vad sker i dialogen mellan pedagog och barn?
Pettersson, Emma och Svensson, Sara (2009) Vad sker i dialogen mellan pedagog och barn? En observationsstudie vid en förskola. Examensarbete 15 hp, Barndoms- och ungdomsvetenskap, LÀrarutbildningen, Malmö högskola
Denna studies syfte var att fÄ en fördjupad kunskap om vad som sker i dialogen mellan pedagog och barn pÄ en avdelning vid en förskola i en mindre stad i Sverige. Studiens frÄgor var; Hur ser dialogen mellan pedagog och barn ut? Hur ser pedagogen pÄ dialogens betydelse? För att fÄ svar pÄ frÄgorna observerades en avdelning under en vecka med stöd av videokamera, Àven intervjuer med tre pedagoger pÄ avdelningen genomfördes.
Take-off : ? En flygplatsmöbel utformad med flygplansestetik för att passa in i sin rÀtta kontext.
Syftet med mitt examensprojekt har varit att genom min designprocess försöka arbeta fram en terminalmöbel dÀr flygplatsen har stÄtt i fokus dÄ det fungerat som min tilltÀnkta kontext. I min möbel har jag Àven försökt tillÀmpa det formsprÄk som finns hos flygplan, för att pÄ sÄ sÀtt försöka skapa en möbel som Àr vÀl anpassad för sin tÀnkta kontext.GenomgÄende i hela projektet har hÄllbarhet, vardagens estetik samt anvÀndning varit centrala begrepp dÄ dessa var de tilldelade ledord som vi fick i början av projektet.I processen arbetade jag först fram tre olika idékoncept som jag valde att kalla ?vÀskor med sittyta?, modulmöbler samt flygplansinspirerade möbler. Av dessa tre valde jag sedan att gÄ vidare med de flygplansinspirerade möblerna.Förutom anvÀndandet av metoder sÄ som observationer pÄ Kalmar Airport, Arlanda Airport samt Helsingfors Airport, ITK (Identity Tool Kit), Stateboard och Futureboard, för att pÄ sÄ sÀtt beskriva min syn pÄ dagens terminalmöbler. SÄ har jag Àven för att stÀrka min möbels utformning gjort research pÄ olika typer av sittstÀllningar som Àr anpassade vid olika typer av anvÀndning.
Bland delfinsim och batterier. Möjligheter till lÀrande i trÀningsskola.
Gullberg, Linda (2014). Bland delfinsim och batterier. Möjligheter till lÀrande i trÀningsskola. (Among dolphin swimming and batteries. Learning possibilities in special school.).
En skolreform som engagerar ? Medborgares och politikers syn pÄ med- borgardialog
Syftet med uppsatsen Àr att fÄ en bild av hur begreppet medborgardialog beskrivs av medborgare och politiker i Angered, och belysa förhÄllandet mellan dem. Medborgardialogen har dÀr funnits med i en specifik process, nÀmligen kring stadsdelens skolomorganisation. Metoden vi anvÀnt har en fenomenologisk ut- gÄngspunkt eftersom vi vill förstÄ individernas egna upplevelser. För att uppnÄ detta har vi gjort kvalitativa intervjuer med fyra politiker i Angereds stadsdels- nÀmnd och tre medborgare boende i stadsdelen. Den insamlade empirin som kom utav dessa intervjuer skapade de teman uppsatsens resultat och analys utgÄr frÄn.
Att stÀrka elevers sjÀlvkÀnsla : - En studie om hur lÀrare kan arbeta för att stÀrka elevers sjÀlvkÀnsla, sÄ att alla elever kÀnner att de duger som de Àr.
VÄr studie Àr ett utvecklingsarbete i form av aktionsforskning. Studien bygger pÄ ettkvalitativt synsÀtt dÀr vi bland annat har anvÀnt oss av observationer, logg ochdiskussioner. Estetik har varit en stor del i vÄrt utförande med eleverna. Syftet medvÄrt utvecklingsarbete Àr att belysa hur lÀrare kan arbeta och förhÄlla sig för attfrÀmja elevers sjÀlvkÀnsla. I studien framkommer det hur lÀrare genom dialoger, ettdemokratiskt förhÄllningssÀtt och olika former av interaktioner pÄ ett positivt sÀttkan stÀrka elevers sjÀlvkÀnsla.