Sök:

Coaching för ledarkompetens

konsulter och kunder


I dagens konkurrenssamhälle bestäms framtiden för företag av ledarnas produktivitet och prestation. När många företag försöker erhålla kvalitativ personal inom sina organisationer är det inte förvånande att många av dem använder sig av coachingföretag för att nå önskade resultat. Syftet med denna studie var att visa hur och varför coaching av ledare genomförs. Fokus låg på att ta reda på hur ledare vägleds genom coaching och hur de nya kunskaperna kan omsättas för att kunna tillämpas i arbetet i organisationen. Coaching är ett mångfacetterat och komplext fenomen, varav en kvalitativ studie var passande. Studien genomfördes som två fallstudier på företag verksamma inom coaching. Sex intervjuer genomfördes med såväl ledarcoacher som kunder. Coachingprocessen består av dialoger och frågor och fokuserar på den individuella personen och dennes nuvarande situation. Coachingmetoden är enligt redovisade perspektiv en ändamålsenlig metod för kompetensutveckling som kan utgöra en källa till ökad kompetens hos ledare. Det existerar dock inte nämnvärt många teorier gällande eventuella nackdelar med coaching, varav vi i vår avslutande diskussion nämner vissa aspekter att belysa.

Författare

Linda Granberg Sandra Lundström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..