Sök:

Vi ska bli världsbäst i matte!

Hur lärare skapar mening och förståelse för matematik i de tidiga åren i skolan


Denna vetenskapliga uppsats har för avsikt att belysa matematikarbetet i de tidiga skolåren och knyter an till både kvalitetsarbetet och den pågående utvecklingsprocessen. Syftet med detta arbete är tudelat, dels att få och skapa förståelse för hur pedagoger skapar lärmiljöer där en positiv känsla och intresse för matematik fokuseras, dels att gestalta vilka strategier pedagoger har för att eleverna ska överbrygga matematiksvårigheter. Jag har utgått från en hermeneutisk ansats där sociokulturell teoribildning fick utgöra förståelsebakgrund till mina tolkningar av empirin. Trygghet och motivation framkom som de karaktäristiska villkoren för att skapa en positiv känsla och intresse för matematik. Lärarna arbetade utifrån tydlighet, lustfylldhet och aktivt deltagande med hjälp av olika material. Uppmuntran var viktigt i arbetet samt kontinuerlig uppföljning för att stärka alla barns förutsättningar att skapa mening och förståelse i matematik. I interaktioner och dialoger gavs eleverna möjligheter att utveckla sina tankar i reflektioner och utbyten av erfarenheter och kunskap och därigenom skapa en djupare förståelse.

Författare

Anette Boman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..