Coaching i socialt arbete
Socialt arbeteCoachingLärandeSocialkonstruktionismSystemiskSocialtjänstSocialsekreterareDialogNarrativ kommunikationReflekterandeBerättelserPedagogy and didacticsPedagogikDidaktikSpecial didacticsSpecialdidaktikSocial Sciences
Studien avser coaching inom socialt arbete med socialkonstruktionistisk utgångspunkt. Coachingen bedrevs inom projektet "Stärkt skydd för utsatta barn", Länsstyrelsen i Skåne län. Studien syftade till att utforska med vilken mening och betydelse som coachingen användes inom kontexten av socialt arbete. I studien berättas om hur coachingen inneburit utveckling av och lärande av metoder och tekniker men framför allt personlig och professionell utveckling för deltagande socialsekreterare. Coachingen omtalas främst som öppna dialoger - involverande dialogiska samtal -med utforskande förhållningssätt initierat av coachen genom olika frågeställningar och gemensamma reflektioner. I dialogen eftersträvade coach och deltagare att komma in i speciella händelser som deltagarna stannade upp inför, kände in, också med magskänsla, som moment där något speciellt inträffat. I utforskningen av sådana händelser samskapades nya berättelser utifrån olika perspektiv och positioner i syfte att åstadkomma förändring, utveckling och lärande.