Sök:

Sökresultat:

46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 51 av 3126

Sjuksköterskors strategier för att upptÀcka depression samt strategier och upplevelser i mötet med deprimerade ungdomar. : En intervjustudie

Syftet med studien var att undersöka vilka strategier sjuksköterskor anvÀnder sig av för att upptÀcka depression bland ungdomar i Äldrarna 13-19 Är, samt vilka strategier de anvÀnder sig av i mötet med dessa. Ett annat syfte var att undersöka hur sjuksköterskor upplever mötet med deprimerade ungdomar i Äldrarna 13-19 Är. Metoden var att intervjua 6 sjuksköterskor inom skola och barn och ungdomspsykiatrin. Intervjuerna genomfördes under hösten 2007. Intervjuerna spelades in pÄ band och transkriberades ordagrant.

Att arbeta med elevers kÀnsla av sammanhang ? en vÀg frÄn riskzon till friskzon?

SyfteUppsatsens syfte var att undersöka nÄgra pedagogers erfarenheter av att arbeta med begreppet KÀnsla Av SAMmanhang ? KASAM - och granska det utifrÄn ett specialpedagogiskt perspektiv. Till grund för det pedagogiska arbetet pÄ skolorna lÄg en salutogen inriktning, vilket innebÀr att man tar sin utgÄngspunkt i hÀlsofrÀmjande faktorer. Genom att ta reda pÄ vilka strategier som fanns i skolan för att eleverna skulle fÄ uppleva begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet tog vi del av deras erfarenheter av att arbeta med KASAM.MetodUppsatsen har en kvalitativ ansats och datainsamlingsmetoden bestod av tvÄ halvstrukturerade gruppintervjuer. Den ena gruppen bestod av fem lÀrare och den andra gruppen av fyra.

Lust och motivation i matematikÀmnet : En kvalitativ intervjustudie om hur fem lÀrare i matematik för Ärskurs 1-2 uppfattar att lÀrare kan undervisa i matematik för att skapa lust och motivation för eleverna.

Syftet med studien Àr att genom kvalitativa intervjustudier undersöka vad lÀrare uppfattar kan vara orsaken till att en del elever tappar lust och motivation till matematiken, om lÀrarens egen instÀllning pÄverkar eleverna, samt hur lÀrare uppfattar att lÀrare kan undervisa för att frÀmja elevers lust och motivation till matematikÀmnet. Denna studie utgÄr frÄn forskningsmetoden fenomenografi som gÄr ut pÄ att finna olika uppfattningar hos ett fenomen.Genom resultatet av denna studie framkommer det att det handlar om att skapa ett varierande lÀrande för eleverna och att eleverna fÄr konkreta mÄl att arbeta mot. LÀrarna i studien Àr alla överens om att den instÀllning lÀraren har till matematikÀmnet med stor möjlighet kommer att spegla av sig pÄ eleverna och menar att det Àr viktigt att lÀraren gÄr in med attityden att matematik Àr roligt och viktigt.De slutsatser som kan dras av detta resultat Àr att det Àr viktigt att lÀraren kontinuerligt granskar sin egen syn pÄ Àmnet och att lÀraren individanpassar undervisningen sÄ att alla elever fÄr möjlighet att kÀnna lust och motivation för matematiken..

Medarbetarsamtal : en kvalitativ studie av ett antal anstÀlldas förestÀllningar pÄ ett större industirföretag

I denna studie undersöks vilka förestÀllningar om medarbetarsamtal som finns hos ett antalanstÀllda pÄ ett större industriföretag. Avsikten Àr att ta reda pÄ om det förekommer skillnaderi förestÀllningarna om medarbetarsamtal mellan chef och medarbetare. Uppsatsen innehÄllertvÄ delar, dels en avgrÀnsad textanalys av företagets interndokument och av fackliga avtalkring kompetensutveckling och medarbetarsamtal, dels ett antal intervjuer inom ett större industriföretag.För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har i studien anvÀnts den kvalitativa intervjun som metodoch intervjuerna har tolkats ur ett hermeneutiskt perspektiv. Den empiriska undersökning baseraspÄ intervjuer med ett antal anstÀllda pÄ ett företaget.Resultaten av vÄr studie visar att medarbetarsamtal framstÄr som en möjlighet för utvecklingav sÄ vÀl individ, chef som organisation. Det finns höga ambitioner angÄende medarbetarsamtali bÄde kollektivavtal och interndokument, men vi finner att teorin stÄr en bit ifrÄn hurdet praktiskt fungerar pÄ arbetsplatsen.

FörÀndringsprocess i ett fastighetsbolag under utförsÀljning : En fallstudie pÄ chefskapet i Vasakronan Uppsala

 Vasakronan AB Àr ett statligt Àgt fastighetsföretag som regeringen planerar att sÀlja ut. Med denna typ av organisationsförÀndring sÄ kan oro och stress bland de anstÀllda förekomma. I och med detta sÄ kan ett motstÄnd till förÀndringen uppstÄ. MotstÄnd kan leda till ett misslyckande av förÀndringsarbetet. Stress och oro gör de anstÀllda mindre arbetsföra och istÀllet för att genomföra det dagliga arbetet sÄ lÀgger de energi pÄ spekulationer om framtiden.

Musikaktiviteters effekt p? livskvalit?n f?r personer med demenssjukdom

Bakgrund Arbetsterapeuter har kompetens inom aktivitet och g?rande och kan utforma inter ventioner f?r alla ?ldrar. Musikterapi ?r en intervention som anv?nds f?r att fr?mja h?lsa genom upplevelsen av musik. Varje ?r ?r det 25 000 personer som insjuknar i en demenssjukdom och n?r en person f?r en demenssjukdom kan den social interakt ionen vara n?got som gradvis kan minska, vilket kan leda till ensamhet.

Ordningsbetygens vara eller icke vara : Elevers attityder kring ordning och uppförande

Denna uppsats syftar till att undersöka instÀllningen till ett eventuellt betyg i ordning och uppförande bland ett urval av elever frÄn gymnasiet och högstadiet. För att fÄ klarhet i Äsikterna hos eleverna har en kvantitativ metod anvÀnts. Undersökningen har genomförts genom att en enkÀt med ett antal frÄgestÀllningar har delats ut till 81 elever. FrÄgorna pÄ enkÀten har alla varit antingen direkt riktade för att fÄ fram elevernas Äsikter kring betyg i ordning och uppförande eller varit relaterade till betygsfrÄgan i allmÀnhet. Elevernas samlade Äsikter i frÄgan har studerats men ocksÄ eventuella skillnader dels mellan genus och dels mellan de olika skolstadierna har undersökts.De mest intressanta resultaten som undersökningen har visat pÄ Àr att en relativt stor majoritet av de tillfrÄgade eleverna Àr positiva till ett betyg i ordning och uppförande.

Konsekvenser för projektledare vid anvÀndning av datorbaserade system för projektstyrning i multiprojekt

I de flesta sammanhang som rör organisationsstrukturer höjs idag projektarbetet och projektorganisationen till skyarna. Fler och fler företag vÀljer att arbeta i projektform. I de företag dÀr det förekommer projektarbeten utses en ledare till varje projekt som tillsammans med projektmedlemmarna Àr ett lag som ska arbeta för att projektets mÄl ska nÄs, men det Àr projektledaren som bÀr det huvudsakliga ansvaret för projektet vad gÀller ekonomi, prestation och projektmedlemmar. Projektledarens roll Àr krÀvande och för att kunna hÄlla kontroll pÄ alla parametrar kan det behövas ett system. FrÄgan Àr dock om det upplevs som det hjÀlpmedel det Àr tÀnkt eller om det faktiskt blir en börda för ledaren, eller kanske rent utav bÄde och? UtifrÄn problemomrÄdet har följande problemformulering skapats: Vilka Àr konsekvenserna av anvÀndandet av datorbaserade projektadministrationssystem, vilka Àr skapade för att vara ett stöd men som samtidigt pÄverkar arbetssÀttet, av projektledaren? Syftet Àr att genom anvÀndning av ett deskriptivt tillvÀgagÄngssÀtt undersöka och beskriva hur en projektledare upplever anvÀndandet av ett system och beskriva de för- respektive nackdelar som upplevs.

Förstudie för implementering av en ny arbetsmetod och automatiserad testning

Syftet med denna förstudie var att hitta en ny arbetsmetod för Argentum Group samt att hitta ett sÀtt att fÄ in mer testning i det dagliga arbetet. Det primÀra syftet var att undersöka om detta kunde ske via automatisering av tester samt om det skulle vara lönsamt. Genom intervjuer, en enkÀt samt observationer pÄ Argentum skapade jag mig en bild av de behov som jag anser fanns och dÀrefter undersökte jag agila metoder som Scrum, RUP, Kanban, Lean Software Development, eXtreme Programming (XP) med flera och fann att Kanban, Scrum samt XP var intressanta för Argentum. Argentum önskade Àven att fÄ rekommendationer om hur deras testning bör förbÀttras varav jag utarbetade ett förslag pÄ projektprioriteringar, samt vilka krav dessa prioriteringar stÀller pÄ en utvecklare. NÀr det gÀller systemtestning bör Argentum börja anvÀnda sig av testfall till alla projekt.

Dynamiska metoder för smÄ systemutvecklingsprojekt

Litteratur inom systemutvecklingsomrÄdet visar behov av nya snabbare systemutvecklingsmetoder. Orsaken Àr komplexiteten bÄde i systemutvecklingsprojekten och i organisationer, dÀr systemutveckling sker. Nu föredras smÄ projekt, som omfattar fÀrre Àn tio deltagare och genomförs pÄ mindre Àn ett Är. De traditionella systemutvecklingsmetoder anses vara lÀmpliga för stora projekt. Det finns nya systemutvecklingsmetoder, som fÄr benÀmningen dynamiska metoder, för smÄ projekt.

Förverkligandet av en inkluderande skola : Rektorers uppfattningar om möjligheter och hinder för skapandet av en inkluderande skola

Syftet med studien Àr att undersöka vilka faktorer och/eller förutsÀttningar rektorer uppfattar som avgörande för att kunna frÀmja den samhÀlleliga integreringstanken i skolverksamheten och utveckla förutsÀttningarna för en inkluderande skola. En fördjupad förstÄelse kan vara av betydelse för att hitta bra och anvÀndbara arbets- och ledarformer. Det handlar om att lyfta fram vilka förhÄllanden och/eller faktorer, som rektorer uppfattar frÀmjande eller inte. Skolans styrdokument sÀger bland annat att utbildningen i skolan ska vara likvÀrdig och att rektor ska garantera elevernas rÀttsÀkerhet. Att garantera elevernas rÀttsÀkerhet handlar för rektor om att se till att alla eleverna i grundskolan oavsett funktionshinder eller inte fÄr de rÀttigheter som Àr faststÀllda i skolans styrdokument.

Kollektivets pris : TillÀmpning av en teoretisk modell om organisatorisk mÄlförÀndring

Syftet med studien Àr att undersöka hur en skola för alla framstÀlls i 2011-Ärs skollag jÀmfört med 1985-Ärs skollag samt i 2011-Ärs lÀroplan, Lgr11, jÀmfört med 1994-Ärs lÀroplan, Lpo94. Empirin har begrÀnsats till de avsnitt som berör grundskolan ur perspektivet en skola för alla och elever i behov av sÀrskilt stöd, i de bÄda skollagarna och lÀroplanerna (endast kapitel 1). Analysen gjordes utifrÄn tvÄ av Faircloughs tre diskursdimensio­ner: text och diskursordning. I diskussionen anknyts till den tredje dimensionen: den sociala praktiken. Analysverktyget för diskursordningen var dels inspirerat av Asp-Onsjös (2006) aspekter av inkludering (rumslig, socialt och didaktiskt) dels av Perssons (2010) modell för analys av grundlÀggande demokrativÀrden.

Presentation av visualiseringsföretag i regionen Norrköping/Linköping

Den hÀr rapporten Àr en kartlÀggning av klustret Vetenskaplig och Medial visualiseringsteknik. Jag har pÄ uppdrag av NÀringslivskontoret i Norrköping och E.S.D.A i Linköping intervjuat ett antal företag som arbetar med visualiseringsteknik. FrÄgorna har bland annat rört företagens sysselsÀttning/produkt och framtida planer för verksamheten. De flesta företagen har vÀnt sig mot nöjesindustrin och dÄ frÀmst spelbranschen men en del har arbetat med vetenskaplig forskning med medicinsk inriktning. Alla tror pÄ en framtid med visualiseringstekniken Àven om den svenska marknaden för en del Àr för liten och samtliga har svarat att det finns gott om kompetent arbetskraft pÄ omrÄdet.

En skola för alla : ArbetssÀtt och pedagogik för att möta elever som fÄtt diagnoserna ADHD och Asperger syndrom

Syftet med denna studie var att dels undersöka synen pÄ en skola för alla och dels att ta reda pÄ olika uppfattningar om fungerande arbetssÀtt för elever med diagnoserna ADHD och Asperger syndrom. Forskningen har en kvalitativ ansats med intervju som metod för datainsamlingen. En slutsats som kan dras av denna studie Àr att det Àr av stor vikt att rektorer, lÀrare och specialpedagoger har kunskaper gÀllande vilket pedagogiskt förhÄllningssÀtt som lÀmpar sig för arbetet med elever som har de neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar ADHD eller Asperger. En andra slutsats visade att det finns olika uppfattningar om vad som behövs för att skapa ett fungerande arbetssÀtt gentemot eleverna med Asperger syndrom och ADHD diagnos. En tredje slutsats var att det behövs mer tid till att kunna planera och strukturera lektionerna för att fÄ till ett fungerande arbetssÀtt mot eleverna.

Pedagogisk dokumentation: - sÄ fungerar det i praktiken

Syftet med vÄr studie har varit att ta reda pÄ hur pedagogerna arbetar med pedagogisk dokumentation i verksamheten med inriktning pÄ Reggio Emilia pedagogiken. Kortfattat handlar pedagogisk dokumentation om att pedagoger tar tillvara pÄ barns tankar och nyfikenhet för att kunna anvÀnda sig av dem i verksamheten. Pedagogen bör vara medforskande och genuint intresserad av att lyssna och se barnen. För att ta reda pÄ syftet har vi anvÀnt oss av metoden kvalitativa intervjuer och vi har utgÄtt frÄn det sociokulturella perspektivet. I de kvalitativa intervjuerna valde vi att intervjua pedagoger som alla har Reggio Emilia utbildning samt arbetar pÄ förskolor med inriktning pÄ Reggio Emilia pedagogiken.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->