Sök:

Medarbetarsamtal

en kvalitativ studie av ett antal anställdas föreställningar på ett större industirföretag


I denna studie undersöks vilka föreställningar om medarbetarsamtal som finns hos ett antalanställda på ett större industriföretag. Avsikten är att ta reda på om det förekommer skillnaderi föreställningarna om medarbetarsamtal mellan chef och medarbetare. Uppsatsen innehållertvå delar, dels en avgränsad textanalys av företagets interndokument och av fackliga avtalkring kompetensutveckling och medarbetarsamtal, dels ett antal intervjuer inom ett större industriföretag.För att få svar på frågeställningarna har i studien använts den kvalitativa intervjun som metodoch intervjuerna har tolkats ur ett hermeneutiskt perspektiv. Den empiriska undersökning baseraspå intervjuer med ett antal anställda på ett företaget.Resultaten av vår studie visar att medarbetarsamtal framstår som en möjlighet för utvecklingav så väl individ, chef som organisation. Det finns höga ambitioner angående medarbetarsamtali både kollektivavtal och interndokument, men vi finner att teorin står en bit ifrån hurdet praktiskt fungerar på arbetsplatsen. Det framgår av undersökningen att medarbetarna anserdet förekomma både bra och mindre bra medarbetarsamtal. De intervjuade har alla haftmedarbetarsamtal hos sin nuvarande arbetsgivare, men alla har inte haft det årligen. Det förekommerockså skillnader i upplevelsen av samtalen hos de intervjuade. Undersökningen harockså visat att det finns olika föreställningar om samtalens betydelse mellan chef och medarbetare.Det framgår exempelvis av undersökningen att inte alla medarbetare erbjudits möjlighettill utveckling den senaste tiden och orsaken tros vara senaste årens besparingar inomverksamheten. Resultaten visar tydligt att de intervjuade anser att det är väsentligt medmedarbetarsamtal och sålunda få enskild tid med chefen årligen.

Författare

Jaana Ylä-Kojola Carina Gullberg

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..