Sök:

Konsekvenser för projektledare vid användning av datorbaserade system för projektstyrning i multiprojekt


I de flesta sammanhang som rör organisationsstrukturer höjs idag projektarbetet och projektorganisationen till skyarna. Fler och fler företag väljer att arbeta i projektform. I de företag där det förekommer projektarbeten utses en ledare till varje projekt som tillsammans med projektmedlemmarna är ett lag som ska arbeta för att projektets mål ska nås, men det är projektledaren som bär det huvudsakliga ansvaret för projektet vad gäller ekonomi, prestation och projektmedlemmar. Projektledarens roll är krävande och för att kunna hålla kontroll på alla parametrar kan det behövas ett system. Frågan är dock om det upplevs som det hjälpmedel det är tänkt eller om det faktiskt blir en börda för ledaren, eller kanske rent utav både och? Utifrån problemområdet har följande problemformulering skapats: Vilka är konsekvenserna av användandet av datorbaserade projektadministrationssystem, vilka är skapade för att vara ett stöd men som samtidigt påverkar arbetssättet, av projektledaren? Syftet är att genom användning av ett deskriptivt tillvägagångssätt undersöka och beskriva hur en projektledare upplever användandet av ett system och beskriva de för- respektive nackdelar som upplevs. Det empiriska materialet har samlats in genom intervjuer. Flera olika projektledare har kontaktats och de har fått beskriva sin erfarenhet av projektstyrningssystem. Det har framkommit både positiva och negativa aspekter men överlag upplever de projektledare som intervjuades för denna undersökning sitt datorbaserade projektstyrningssystem på ett fördelaktigt sätt. Nästan alla uttryckte att de inte skulle kunna vara utan det och även om de har erfarenhet av att arbeta utan och konstaterade att det gick bra, föredrog man ändå att ha ett system.

Författare

Marie Abrahamsson Mirjana Ljubisavljevic

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för informatik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..