Sök:

Sökresultat:

46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 50 av 3126

Inkludering av fysiskt funktionsnedsatta elever i grundskolans allmÀnna idrottsundervisning : IdrottslÀrares syn pÄ inkludering och deras arbetsprocess inför och under inkluderande idrottslektioner

Aviskten med denna studie Àr att undersöka idrottslÀrares syn pÄ inkludering av fysiskt funktionsnedsatta elever och hur de arbetar med inkluderande idrottslektioner. LÀroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidhemmet 2011 (Lgr 11), kursplanen i Àmnet idrott och hÀlsa och andra liknande styrdokument visar att skolan skall vara till för samtliga individer, oavsett funktionsförmÄga. Skolan skall ge stöd till alla individer i behov av sÀrskilt stöd och anpassa undervisningen efter elevernas förutsÀttningar (Lgr 11, s. 8-14 & 52). DÀrför Àr det viktigt att idrottslÀrare ser positivt pÄ detta och att de aktivt arbetar mot en inkluderande klassrumsmiljö.

FrÄn helhet till del eller del till helhet?

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka förhÄllandet mellan Àmnesintegrering ochÀmnesindelning ur ett elevperspektiv. Denna undersökning bygger pÄ en kvantitativ metodoch tar sitt empiriska avstamp i 38 tidslinjer konstruerade av tvÄ Ättondeklasser. Den enaklassen har arbetat mycket under Àmnesintegrerade förhÄllanden och den andra har arbetatmycket under Àmnesindelade förhÄllanden. För att kunna jÀmföra klasserna valde vi ettkontrollbegrepp ? historiemedvetenhet.

Verksamhetschefens indirekta ledarskap

Tidigare forskning har visat att ledare pĂ„ högre nivĂ„er har effekt pĂ„ alla nivĂ„er i organisationen, sĂ„ kallat indirekt ledarskap. Hur indirekt ledarskap gĂ„r till har Ă€gnats liten uppmĂ€rksamhet. Syftet med studien Ă€r att undersöka, analysera och beskriva hur indirekt ledarskap pĂ„verkar och fungerar i sjukvĂ„rden. Åtta verksamhetschefer vid tre akutsjukhus intervjuades (tre kvinnor och fem mĂ€n, 49-60 Ă„r). Materialet analyserades med induktiv tematisk metod.

"Har du kontrollen?" : En fallstudie om positionsöverlÀmningar pÄ ATCC Stockholm

Flygledare övervakar alla flygplan som fÀrdas vÀrlden över genom att se till attflygplanen hÄller separationsgrÀnserna. Flygledarna jobbar i pass pÄ cirka en timme ochbyts sedan av, en sÄ kallad positionsöverlÀmning. Det Àr viktigt att den som tar överpositionen fÄr all information den behöver för att kunna fortsÀtta leda flygplanen pÄ ett sÀkert sÀtt och eventuellt vidta ÄtgÀrder för att sÀkerstÀlla en vÀlordnad flygtrafik. Incidentrapporter visar att ett oproportionerligt stort antal incidenter sker 5- 15minuter efter en positionsöverlÀmning. PÄ grund av detta vill LFV undersöka hur positionsöverlÀmningarna gÄr till för att senare kvalitetssÀkra dem.

Pedagogers erfarenheter och metoder kring andrasprÄksinlÀrning - i förskolan

Undersökningens syfte har varit att ta reda pÄ pedagogers erfarenheter och vilka metoder de har anvÀnt sig av kring barns andrasprÄksinlÀrning i förskolan. Metoden som anvÀnts för att undersöka problemformuleringarna Àr intervjumetoden. Sex verksamma pedagoger som arbetar pÄ fyra olika förskolor intervjuades. I analysen skrivs det om hur det empiriska materialet förhÄller sig till det teoretiska ramverket och tidigare forskning i förhÄllande till andrasprÄksinlÀrningen i förskolan. Studien resulterade i att alla vÄra intervjuade pedagoger tyckte att arbetet med svenska som andrasprÄk Àr viktigt.

Riksdagspartiernas syn pÄ religionsundervisningen : En intervjustudie

I oktober 2010 faststÀllde regeringen en ny lÀroplan med kursplaner för grundskolan som ska verkstÀllas under hösten 2011. NÀr det gÀllde kursplanen i religionskunskap föreslog Skolverket att alla fem vÀrldsreligionerna skulle fÄ lika mycket fokus i undervisningen medan regeringen menade att fokus skulle vara pÄ kristendomen Àven fortsÀttningsvis, precis som i den gamla kursplanen i religionskunskap. Detta Àr en viktig frÄga att belysa dÄ Sverige Àr och fortsÀtter att bli allt mer mÄngkulturellt.Denna religionsdidaktiska undersökning syftade till att jÀmföra vad representanter frÄn de Ätta riksdagspartierna i Sverige ansÄg om den nya uppkommande kursplanen i religionskunskap samt religionsundervisningen överlag. Med hjÀlp av intervjuer fick vi tillgÄng till partiernas stÄndpunkter gÀllande dessa frÄgor. Sammanfattningsvis kan vi sÀga att vi i slutsatsen kom fram till att de borgerliga partierna (M, FP, KD och C) samt sverigedemokraterna menade att den nya kursplanen med dess fokus pÄ kristendomen var bra samt att de ansÄg att lÀrare borde fokusera mer pÄ kristendomen Àn övriga religioner i religionsundervisningen.

Elevinflytande i religionsundervisningen: En studie av lÀrares uppfattning om elevers roll i undervisningen

Syftet med uppsatsen var att undersöka hur man i skolan nyttjar elevers kunskaper och livserfarenheter frÄn religionernas vÀrld. Jag har genomfört kvalitativa intervjuer med fyra lÀrare som undervisar i religionsÀmnet pÄ antingen grundskolans senare Är eller pÄ gymnasiet. Tre av de intervjuade lÀrarna var verksamma pÄ grundskolans senare Är och en lÀrare pÄ gymnasiet. De lÀroplaner jag anvÀnt mig av Àr LÀroplan för grundskolan 2011 och LÀroplan för gymnasiet 2011. Resultatet av dessa intervjuer visade att lÀrarna ser pÄ mÄngkulturen i skolan som nÄgonting berikande och elevernas kunskaper om religioner som ett vÀlkommet inslag i undervisningen.

Tidlös ensembleundervisning? : En kvalitativ studie om hur pedagoger undervisar Time i ensemble

Syftet med studien var att fÄ en djupare inblick i hur ensemblepedagoger ser pÄ Time samt hur de didaktiskt arbetade med detta. Vi avsÄg att fÄ djupare inblick i olika förhÄllningssÀtt som ensemblepedagoger kan ha till Time i en undervisningssituation, samt vad begreppet Time innebÀr. Studien har sin teoretiska utgÄngspunkt i ett sociokulturellt perspektiv med fokus pÄ hur mÀnniskor anvÀnder olika redskap för att kommunicera med sin omgivning.Vi anser att vi har fÄtt en bredare ingÄng i Àmnet genom att alla pedagoger spelar olika instrument. Den gemensamma faktorn Àr att de undervisar i ensemble pÄ folkhögskola. I undersökningen anvÀnder vi oss av den kvalitativa forskningsintervjun för att söka svar pÄ vÄra frÄgor.

Boendet dÀr emellan

De senaste decennierna har det blivit allt tydligare att utbudet pÄ bostadsmarknaden inte matchar efterfrÄgan. FrÀmst den rÄdande bristen pÄ bostÀder, men ocksÄ för de bostÀder som alla slÄss om i huvudsak Àr byggda utifrÄn hur Sverige sÄg ut för 40?50 Är sedan. Dagens familjer och deras behov ser inte lika dana ut som nÀr bostÀderna byggdes. Bostadsmarknaden mÄste följa samhÀllets utveckling och vara villiga att satsa pÄ nytÀnkande.

Allt handlar om image : En studie om vad fyra internationella klÀdföretag betonar i sitt Corporate Social Responsibility-arbete

KlÀdbranschen Àr prÀglad av lÄnga, vÀrldsomspÀnnande produktionsled vilket gör det intressantoch viktigt att se hur stora, internationella företag arbetar med CSR. Kraven pÄ att företag tarsocialt ansvar ökar samtidigt som företag Àr pÄverkade av sin historia, kultur och specifikaomstÀndigheter som kan pÄverka vad som Àr viktigt för företaget. I denna studie undersöks vadfyra klÀdföretag, H&M, Gap, Uniqlo och Zara, alla frÄn fyra olika lÀnder, vÀljer att betona i sittCSR-arbete. Information publicerad pÄ företagens hemsidor samt rapporter har legat till grundför empiri som analyserats utifrÄn ett teoretiskt ramverk. Den insamlade informationen har stÀlltsmot EU-kommissionens definition av CSR och analyserats utifrÄn teorierna.

?Jag stÄr fortfarande kvar hur mycket det Àn blÄser? ? En kvalitativ studie om att vara pappa till familjehemsplacerade barn.

Syftet med vÄr uppsats har varit att lyfta fram och synliggöra mÀns upplevelser av att vara familjehem och deras tankar om fadersrollen utifrÄn familjehemsuppdraget. VÄrt syfte har Àven varit att belysa hur mÀnnen sjÀlva beskriver sin roll i familjehemmet, sitt förÀldraskap samt hur ansvarsfördelningen i hemmet och gentemot det placerade barnet ser ut. Vi anvÀnde oss av den kvalitativa metoden dÀr vi intervjuade sex mÀn mellan Äldrarna 35 Är till 65 Är som alla var verksamma som familjehem. Resultaten visar att informanterna i vÄr studie Àr familjeorienterade, dÀr barn Àr en stor del av deras livsplan och att det i praktiken handlar om en traditionell organisering av vardagslivet. Informanterna har överlag goda erfarenheter av att knyta an till de placerade barnen och menar pÄ att det placerade barnets Älder har stor inverkan pÄ hur anknytningen sett ut.

Certifierat kaffe : - ett hÄllbart alternativ?

Kaffe Àr den nÀst största handelsvaran som finns och dricks i hela vÀrlden. I Sverige dricks det vÀldigt mycket kaffe per person och det Àr Àven ett land dÀr medvetenheten nÀr det gÀller hÄllbarhet vÀxer vÀldigt mycket. DÄ mÀnniskors medvetenhet har ökat har Àven krav stÀllts pÄ tillverkarna. AnvÀndande av certifieringar Àr en enkel metod som anvÀnds för att konsumenten ska kunna lita pÄ att kaffet har producerats pÄ ett hÄllbart sÀtt. För att man ska kunna anvÀnda sig av en certifiering mÄste en rad krav uppfyllas.

Valmöjligheter inom idrott och hÀlsa : En kvalitativ studie om hur idrottslÀrare resonerar kring anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom Àmnet idrott och hÀlsa.

Syfte med min studie var att undersöka hur idrottslÀrare tÀnker kring individanpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter. Mina frÄgestÀllningar var:Ska man anpassa undervisningen sÄ att eleverna erbjuds olika valmöjligheter och i sÄ fall varför?Vilka för- och nackdelar finns det med en anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom Àmnet idrott och hÀlsa?Hur kan man genomföra anpassad undervisning som erbjuder valmöjligheter inom Àmnet idrott och hÀlsa pÄ ett bra sÀtt? Som metod valde jag att ha en kvalitativ ansats för att pÄ sÄ sett fÄ en djupare förstÄelse för hur idrottslÀrarna tÀnker och resonerar kring att erbjuda valmöjligheter. Jag genomförde fyra intervjuer med olika idrottslÀrare som alla hade ett minimum av 10 Ärs praktisk yrkeserfarenhet. Samtliga idrottslÀrare ansÄg att det Àr viktigt att erbjuda eleverna valmöjligheter samt att det finns mÄnga för- och nackdelar som man mÄste vara medveten om.

Skicka vidare: en bild av morgondagens lÀrare

Syftet med det hÀr arbetet Àr att kartlÀgga vilka egenskaper och fÀrdigheter framtidens lÀrare behöver ha. Kravintressenterna Àr fler Àn tidigare och det Àr mÄnga som vill ha ett ord med i hur skolans verksamhet sköts och kanske framför allt, hur lÀrarna ska vara. Den svenska skolan har under det senaste decenniet blivit hÄrt kritiserad för elevernas bristande och försÀmrade kunskaper och lÀrarnas status har sjunkit som en tung sten. De sociala problemen bland barn och unga har ökat och skolans fostransansvar har medfört att undervisning och uppfostran upptar ungefÀr lika stor del av en lÀrares arbetstid. Och samtidigt som lÀrarna mer eller mindre jobbar ihjÀl sig, verkar ingen vara nöjd med resultatet.

Metoden Tecken som Alternativ ochKompletterande Kommunikation iförskolan : En studie om förskollÀrares erfarenheter av att anvÀnda TAKK i samlingar somstöd till barns semantiska sprÄkutveckling.

Syftet med min undersökning var att lyfta fram hur förskollÀrare förhÄller sig till anvÀndandet av Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation, TAKK, som komplement till talet i samlingssituationer. Metoden som anvÀndes var kvalitativa intervjuer, dessa har gjorts med fyra pedagoger, tvÄ som arbetar pÄ yngrebarnsavdelning och tvÄ som arbetar pÄ Àldrebarnsavdelning.Sammanfattningsvis visar undersökningen att anvÀndningen av TAKK skiljer sig Ät i mÄnga avseenden, inte enbart mellan yngre och Àldrebarnsavdelningarna utan Àven förskollÀrare sinsemellan, men att det Àven finns mÄnga gemensamma tankar och erfarenheter hos respondenterna. NÄgot som de har gemensamt Àr att alla fyra Àr positivt instÀllda till anvÀndandet av TAKK och de anser att det Àr ett roligt och utmanande arbetssÀtt. Det har framkommit under intervjuerna att TAKK anses av respondenterna vara Àr ett bra sÀtt att stimulera kommunikationen hos alla barn pÄ deras avdelningar, och inte enbart de barn som har nÄgon form av sprÄkstörning. NÄgot som skiljer dem Ät Àr erfarenheten av TAKK och Àven mÀngden av tillfÀllen dÄ TAKK anvÀnds i samlingarna..

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->