Sök:

Sökresultat:

46851 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 13 av 3124

En förskolemiljö som tilltalar barn för utveckling, lek och lÀrande

Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna utformar miljön pÄ förskolan sÄ att den tilltalar barn för utveckling, lek och lÀrande. FrÄgestÀllningarna gÀller pÄ vilka sÀtt miljön pÄ förskolan ger barn möjlighet att utvecklas i likhet med lÀroplanens mÄl och hur barns synpunkter tas tillvara vid skapandet av miljön. För att fÄ underlag till arbetet frÄn praktisk verksamhet i Àmnet gjorde jag observationer pÄ tre olika förskolor och intervjuade tre pedagoger. Resultatet visade skillnader i pedagogernas utformande av miljön pÄ förskolan. Utformningen av miljön sÄg olika ut pÄ förskolorna liksom tillvaratagandet av barnens synpunkter.

TSS ? ett stöd för alla barns sprÄkutveckling?: en intervjustudie baserad pÄ pedagogers upplevelser av TSS i förskolan

Pedagoger i förskolan har möjlighet att stimulera barns sprÄk frÄn tidig Älder med hjÀlp av enkla medel, i syfte att underlÀtta sprÄkutvecklingen och vidare deras socialiseringsprocess bland barn och vuxna pÄ förskolan. UtifrÄn detta har vi blivit intresserade av hur barn utvecklar sitt sprÄk och om Tecken Som Stöd (TSS) kan vara anvÀndbart i barns inlÀrningsprocess. Tidigare forskning rörande anvÀndandet av TSS fokuserar frÀmst pÄ barn i behov av sÀrskilt stöd i sitt sprÄktillÀgnande. DÄ forskning av barns tidiga anvÀndande av gester och tecken visar att detta verkar gynna sprÄkutvecklingen har vi i vÄrt arbete valt att formulera ett syfte i vilket vi strÀvar efter att undersöka pedagogers upplevelser av huruvida anvÀndningen av TSS kan fungera som en stödjande och sprÄkutvecklande metod för alla barn i förskolan. För att undersöka detta har vi utgÄtt frÄn tvÄ forskningsfrÄgor: Hur upplever pedagoger arbetet med TSS i verksamheten? Hur upplever pedagogerna TSS som metod för alla barns tillÀgnande av sprÄk? För att ta reda pÄ detta har vi genomfört kvalitativa intervjuer med sex pedagoger pÄ fyra förskolor i Norrbotten vilka jobbar aktivt med TSS i verksamheten.

Inkludering i en skola för alla?

I den hÀr uppsatsen Àr utgÄngspunkten att belysa lÀrarens uppfattning av ett inkluderande arbete i en skola för alla. Detta hos lÀrare som har mer eller mindre erfarenhet frÄn att arbeta med elever med annat modersmÄl Àn svenska. Tidigare forskning samt en mindre kvalitativ intervjustudie, med fyra lÀrare frÄn tvÄ olika skolor i grundskolans tidigare Är, Àr grunden för denna studie. Resultatet visar att begreppen Àr komplexa och att de lÀrare vi intervjuat har olika uppfattning om begreppen. Tidigare forskning samt vÄrt resultat visar att skolan Ànnu inte nÄtt fram till en inkluderande skola, en skola för alla, men det att det finns en strÀvan att arbeta mot detta..

Blyga barn i skolan - LĂ€rarens roll

Bakgrund och syfteI dagens samhÀlle gÄr mycket ut pÄ att alla mÀnniskor ska ta för sig, vara utÄtriktade och sociala. SÄ Àven i skolan. Detta drabbar de blyga och tysta eleverna som inte kan, vill eller orkar leva upp till dessa förvÀntningar. Den hÀr studien syftar till att ta reda pÄ hur lÀrare i Ärskurserna 4-5 arbetar med och bemöter blyga och tysta barn i skolan, samt hur det kan vara för ett barn att vÀxa upp som blyg.  InnehÄllI litteraturgenomgÄngen gÄr jag igenom fakta som redan finns, dels i böcker, artiklar och avhandlingar men Àven i ett radioprogram. I resultatdelen beskriver jag vad jag sjÀlv kommit fram till genom fyra kvalitativa intervjuer med lÀrare och en person som var mycket blyg i skolan.

Stöd i undervisningen : Elevers och lÀrares beskrivning av stödet i undervisningen för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter

Syftet med studien Àr att tolka och förstÄ, samt uttyda likheter och skillnader i elevers och lÀrares beskrivning av hur stödet i undervisningen fungerar för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter. Studien har en hermeneutisk ansats och metoden som anvÀnts Àr semi-strukturerade intervjuer. Fyra gymnasieelever och tre ÀmneslÀrare i svenska pÄ högstadiet har intervjuats. Resultaten visar dels pÄ likheter och skillnader i elevernas och lÀrarnas Äsikter om vad som fungerar bra i undervisningen för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter, men det visar ocksÄ pÄ nÄgra motsÀgande resultat angÄende elevernas och lÀrarnas beskrivning av hur undervisningen fungerar för elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter. Det finns en uppgivenhet, men ocksÄ energi och lite ilska hos eleverna nÀr de pratar om sin skoltid.

SamhÀllskonsekvenser av bristande IT-sÀkerhet

Antalet företag, organisationer och instanser vars IT-system utsÀtts för attacker ökar. NÄgot som mÀrks trots att det försöker mörklÀggas inom mÄnga organisationer. Myndigheter som Polis och Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap samt IT-personal inom de flesta företag Àr alla överens om att detta Àr ett vÀxande problem som mÄste ses över. Konsekvenser av lÀckage av kÀnsliga uppgifter kan vara förödande för ett företag, myndighet eller ett helt samha?lle.

RÄTTEN ATT FÅ VARA BARN - En studie av barngruppsverksamheters arbete med barn som vĂ€xer upp med missbruk, psykisk ohĂ€lsa eller vĂ„ld.

Högberg Ekholm, A & Olsson, M. RÀtten att fÄ vara barn. En studie av barngruppsverksamheters arbete med barn som vÀxer upp med missbruk, psykisk ohÀlsa eller vÄld. Examensarbete i socialt arbete 10 poÀng. Malmö högskola: HÀlsa och SamhÀlle, enheten för socialt arbete, 2007. Vi har studerat och beskrivit tre olika verksamheter som arbetar med barn som vÀxer upp i en hemmiljö vilken prÀglas av missbruk, psykisk ohÀlsa eller vÄld. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka socialarbetarnas beskrivningar av hur de bemöter dessa barn och den problematik de lever med och vilka faktorer som, enligt de yrkesverksamma, gör att vissa barn klarar svÄra uppvÀxtförhÄllanden bÀttre Àn andra.

PÄ vÀg mot en inkluderande skola - frÄn ord till handling Towards inclusive education - from talk to action

Arbetet handlar om inkludering och beskriver en kommuns strategi för att förÀndra sin verksamhet frÄn en exkluderad sÀrskola till att alla elever erbjuds plats pÄ sin hemskola..

Ska alla med?: idrottslÀrares Äsikter om inkludering av rörelsehindrade i undervisningen

Enligt statistiska centralbyrÄn finns det idag 600 000 rörelsehindrade i vÄrt samhÀlle. Hur mÄnga av dessa som Àr barn och ungdomar framgÄr inte av statistiken, men att det finns rörelsehindrade som ska ingÄ i den dagliga undervisningen vet vi alla. I Lpo94 (LÀroplan för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, [Lpo94] 1994) stÄr att lÀsa att det Àr viktigt att se alla elever och utgÄ frÄn deras behov vid undervisningen. Finns det dÄ elever med sÀrskilda svÄrigheter som behöver extra mycket hjÀlp och resurser sÄ Àr det viktigt att denne elev fÄr det för att kunna erbjuda en likvÀrdig utbildning för alla. Det övergripande syftet med den hÀr uppsatsen Àr att utifrÄn denna bakgrund undersöka om lÀrare i idrott och hÀlsa inkluderar rörelsehindrade i den dagliga undervisningen.

En likvÀrdig förskola för alla

Kryhl, Angelica & FlÀrdh, Anneli (2006) En likvÀrdig förskola för alla- skillnader mellan fyra förskolor inom matematik och naturkunskap. (A equivalent kindergarden for everyone-difference between fore kindergarden within mathematics and science) LÀrarutbildningen; Malmö högskola En likvÀrdig förskola för alla Àr ett examensarbete dÀr syftet med undersökningen var att se om de fanns skillnader mellan förskolor nÀr de gÀller barns kunskaper och pedagogernas arbetssÀtt med matematik och naturkunskap? Vi har Àven titta pÄ vilket eller vilka arbetssÀtt som underlÀttar barnens inlÀrning och vilka arbetssÀtt pedagogerna anvÀnder för att utveckla barnens kunskap inom matematik och naturkunskap. Med hjÀlp av intervjuer och observationer med pedagoger och barn har vi kommit fram till svaren pÄ vÄra frÄgestÀllningar. Undersökningen har gjorts pÄ fyra olika förskolor i en stad i södra Sverige.

Inkludering pÄ förskola och skola : En studie om nÄgra pedagogers upplevelser om en skola för alla

I dagens skola Àr pedagogens uppdrag att strÀva efter en skola för alla, dÀr alla elever oavsett kunskap, bakgrund och förutsÀttningar ska ha samma rÀtt till utbildning. DÀrför var syftet med denna studie att fÄ ökad kunskap om inkludering och fÄ reda pÄ hur pedagoger pÄ förskolan/skolans tidigare Är arbetar med detta samt vilka upplevelser och kunskaper de har om Àmnet. I en inkluderande verksamhet Àr skolan anpassad till alla barn/elever oavsett förutsÀttningar. VÄr studie riktade sig mot elever i behov av sÀrskilt stöd i allmÀnhet och ingen speciell diagnos eller sÀrskilt behov. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar som var hur pedagoger upplever och arbetar med inkludering utefter styrdokumenten, samt om förskollÀrare/lÀrare arbetar pÄ samma sÀtt, genomförde vi fyra kvalitativa intervjuer.

Rabies hos afrikansk vildhund, etiopisk varg och tamhundar i Afrika

Rabies Àr en virussjukdom som smittar via saliv och orsakar hjÀrnhinneinflammation hos drabbade individer. Om viruset inte behandlas innan symptom bryter ut leder sjukdomen ofrÄnkomligen till döden. Rabies orsakar stora problem vÀrlden över, men jag har valt att fokusera pÄ Afrika dÀr sjukdomen orsakar cirka 24 000 humana dödsfall varje Är. VÀrst drabbade Àr fattiga mÀnniskor pÄ landsbygden. Man rÀknar med att 99 % av alla humana dödsfall beror pÄ smitta frÄn domesticerade hundar och att 40 % av alla drabbade Àr barn under 15 Är.

LÀrarens betydelse i en skola för alla : En litteraturstudie ur ett specialpedagogiskt perspektiv som behandlar lÀrarens betydelse för elever i behov av sÀrskilt stöd

Litteraturstudiens syfte Àr att undersöka betydelsen av det specialpedagogiska arbetet med elever som Àr i behov av sÀrskilt stöd i undervisningen. Fokus i studien Àr att ur ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka lÀrarens betydelse för att alla elever inkluderas i en skola för alla. Att undersöka vilka metoder som förekommer i arbetssÀtten med elever som krÀver sÀrskilt stöd i undervisningen. I resultatet och diskussionen undersöks pedagogens specialpedagogiska kompetens och vilken betydelse den har i verksamheten. HÀr undersöks Àven hur lÀrare och elever möter olika arbetssÀtt och metoder dÀr de förhÄller sig ur ett inkluderande, integrerande, segregerande eller exkluderande perspektiv..

Visualisering av ett moment inom Àmnet fysik

Datorns möjligheter erbjuder idag mÄnga olika sÀtt att presentera ett material pÄ vilket torde vara ett viktigt redskap för inlÀrningen.Vi har skapat tre olika visualiseringsmetoder som vÀnder sig till eleverna pÄ gymnasiet som har Àmnet fysik i undervisningen.Metoderna bestÄr av en videofilm, text och bild (webbsida) samt interaktiv produktion. InnehÄllet i alla tre produktioner Àr det samma och behandlar delomrÄdet energi. Syftet med studien Àr att försöka kartlÀgga vilken metod som Àr effektivast vad det gÀller elevernas inlÀrning.Resultatet av denna studie visar att det inte finns nÄgon generell metod som passar alla. Dock har vÄr studie visat att videoproduktionen var effektivast inom ramen för de uppsatta avgrÀnsningarna..

"Alla ska kunna vara med och alla Àr vÀlkomna att vara med" : En surveyundersökning kring fritidspedagogers syn pÄ arbete med frivilliga rastaktiviteter

Syftet med studien Ă€r att belysa fritidspedagogers syn pĂ„ arbetet med frivilliga rastaktiviteter. Till grund för studien ligger frĂ„gor som vad fritidspedagoger ska arbeta och strĂ€va efter genom rastaktiviteter och deras tankar kring vad arbetet kan bidra till. Även tankar kring hur rastaktiviteter kan kopplas samman med fritidspedagogers yrkeskompetens finns med i studien. En surveyundersökning gjordes och utfördes med hjĂ€lp av en webbenkĂ€t utlagd i ett forum via Facebook "Rastaktiviteterna - Rasten som aldrig tar slut". Resultatet visar att rastaktiviteters grundlĂ€ggande mĂ„l och motiv berör elevernas behov av bĂ€ttre sammanhĂ„llning pĂ„ rasten och minskning av mobbning, konflikter och krĂ€nkningar.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->