
Sökresultat:
46851 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 14 av 3124
Hells Angels : En för alla och alla för en
I denna litteraturstudie har motorcykelklubben Hells Angels studerats internationellt och i Sverige. I dagslÀget Àr Hells Angels etablerade i över trettio lÀnder och grundkraven för medlemskap Àr att du ska vara minst 21 Är, av manligt kön och Àga en motorcykel av mÀrket Harley Davidson. Huvudsyftet med studien Àr att utifrÄn ett gruppsykologiskt perspektiv öka kunskapen om Hells Angels, men avsikten har Àven varit att öppna för en diskussion om denna motorcykelklubb inom fÀltet för socialt arbete. Trots att Hells Angels beskriver sig sjÀlva som en demokratisk organisation menar andra kÀllor att det finns en tydlig hierarki och att makten Àr koncentrerad till ett fÄtal medlemmar. Nyrekrytering Àr en process som sker i flera steg och det har framkommit att det inte heller Àr helt okomplicerat att avsluta medlemskapet, nÄgot som exempelvis socialtjÀnsten bör ha kÀnnedom om i arbetet med avhoppare. .
Att förebygga sexuella övergrepp mot barn : Om kunskapslÀget och betydelsen av professionellas syn pÄ barns delaktighet
Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur ungdomar med utvecklings störning upplever sin fritid. Genom intervjuer ville jag fÄ ett inifrÄnperspektiv pÄ hur sju ungdomar 12 ? 18 Är upplever tillgÀngligheten till olika fritidsaktiviteter samt vad en meningsfull fritid betyder för dem. DÄ flera ungdomar i studien hade begrÀnsade möjligheter att samtala utan AKK, alternativa och kompletterande kommunikationssÀtt valde jag att genomföra intervjuerna med hjÀlp av samtalsmatta, ritprat samt tecken som stöd. Studien visar att ungdomarna i det stora hela Àr nöjda med sin fritid.
Tanke och handling - hur vÀl stÀmmer de överens?: En jÀmförelse av pedagogers formulerings ? och realiseringsarena med fokus pÄ inkludering av alla förskolebarn
Syftet med denna studie Àr att fÄ och skapa förstÄelse för hur förskollÀrare och förskolechefer skapar villkor för inkludering och Àven hur förskollÀrare konkret arbetar för att inkludera alla barn i förskolan. För att uppnÄ detta har syftet brutits ner i tre frÄgestÀllningar. Dessa behandlar hur förskollÀrare och förskolechefer beskriver organiseringen för att inkludera alla barn, vi benÀmner detta som formuleringsarenan. Hur förskollÀrarna konkret arbetar för inkludering pÄ individ- och gruppnivÄ, vilket vi benÀmner som realiseringsarenan. Slutligen gör vi en jÀmförelse mellan de tvÄ arenorna.
Elever i behov av sÀrskilt stöd pÄ gymnasiet - hur kan jag stötta dem och samtidigt alla de andra
Huvudsyftet med detta arbete var att fÄ en ökad förstÄelse kring stödets betydelse och hur
undervisning kan anpassas till allas bÀsta.
Jag har anvÀnt mig att lÀmplig litteratur, enkÀtundersökningar samt intervjuer för att samla in
den information jag behövt. Jag har vÀnt mig bÄde till elever, lÀrare, skolhÀlsan, rektorer och
annan personal runt eleverna sÄsom specialpedagoger och resurspedagoger.
Enligt eleverna kan det stöd de fÄr vara skillnaden mellan att klara av skolan eller att
misslyckas med Àmnen eller till och med hoppa av skolan. Det som Àr viktigt att tÀnka pÄ Àr
att alltid ha den enskilda individen i Ätanke dÄ alla individer Àr olika Àven om det finns
likheter i form av t ex en diagnos..
Hur arbetar svensklÀrare i grundskolans senare Är för att fÄ alla elever att nÄ mÄlen?
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur nÄgra svensklÀrare i grundskolans senare Är arbetar för att fÄ alla elever att nÄ de mÄl styrdokumenten föreskriver. Detta görs genom kvalitativa intervjuer med och observationer hos fyra svensklÀrare pÄ tvÄ olika grundskolor i en medelstor kommun i östra Sverige. Undersökningen görs efter frÄgestÀllningar om hur dessa svensklÀrare anvÀnder styrdokumenten nÀr de utformar sin undervisning samt hur de försöker att utforma sin undervisning sÄ att den gör det möjligt för alla elever att nÄ mÄlen.
Resultaten visar att lÀrarna tolkar sitt uppdrag efter lÀroplanen pÄ liknande sÀtt. De försöker alla att arbeta för att utforma undervisningen efter elevernas förutsÀttningar och behov med hÀnsyn till deras bakgrund, erfarenheter, kunskaper och sprÄk.
FastighetsÀgarnas roll i Malmös segregation - Property managers liability in the segregation of Malmö
Denna uppsats syfte Àr att undersöka vilken roll olika fastighetsbolag i Malmö anser sig ha för att pÄverka segregationen. Vi vill se om det utförs nÄgon styrning frÄn företagen och om typen av Àgandeform spelar nÄgon roll för fastighetsÀgarnas sÀtt att arbeta med segregationen.
Först Àgnade vi oss Ät litteraturstudier i det aktuella Àmnet vilket vi följde upp med intervjuer i tre företag med olika Àgarformer. De företag vi intervjuade hade alla olika Àgandeskap sÄsom kommunal, kooperativ och privat.
Ăgandeformen har betydelse i arbetet mot segregation. Mest pĂ„tagligt Ă€r det i det privata företaget dĂ€r Ă€garen har avgörandet om företaget skall arbeta med detta.
Kommunikation : Ett verktyg vid demonstrationer?
I alla typer av möten mellan mÀnniskor kan brist pÄ kommunikation leda till missförstÄnd och konflikter av olika slag. En situation, dÀr vi tror att detta kan vara sÀrskilt pÄtagligt, Àr nÀr polisen möter demonstranter vid en opinionsyttring. Detta arbete undersöker och belyser vilka möjligheter som finns till kommunikation för den enskilde polismannen vid en demonstration. För att ta reda pÄ detta har vi utfört djupintervjuer med representanter inom polisen. Vi har Àven tittat pÄ vad polisens utbildning i det kommunikativa förhÄllningssÀttet innehÄller.
Bedömning av muntlig sprÄkfÀrdighet i en skola för alla
Denna uppsats har som syfte att skapa en diskussion kring bedömning av den muntliga sprÄkfÀrdigheten i en skola för alla. Den övergripande frÄgan som hÀr söks svar pÄ Àr pÄ vilket/vilka sÀtt elevers muntliga prestationer kan bedömas likvÀrdigt i franskundervisningen.
För att denna uppsats syfte skall uppnÄs har intervjuer med bÄde elever och lÀrare genomförts. Dessas svar har satts i relation till tidigare forskning samt lÀroplan, skollag och kursplan för att avslutningsvis diskuteras.
Slutligen kan det konstateras att varje lÀrare har sina metoder och följer efter bÀsta förmÄga styrdokumenten.
Miljön i förskolan? ett specialpedagogisk redskap?
Ur ett pedagogiskt perspektiv Àr det viktigt att utgÄ ifrÄn att skolan Àr en skola för alla. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om fysisk och psykosocial miljö. Denna studie vill belysa hur det med hjÀlp av förÀndringar i den fysiska och psykosociala miljön i förskolan gÄr att arbeta för en skola för alla barn. Den fysiska miljön innefattar innemiljö med lokaler, fÀrg, material, inredning och utemiljön visar pÄ möjligheter dÀr barnen kan fÄ utlopp för sitt rörelsebehov och chans att leka ostört. Den psykosociala miljön innefattar olika förhÄllningssÀtt, pedagogik och metoder.
Specialpedagogens roll i skolutveckling. FrÄn vision till vardag
Specialpedagogens roll i skolutveckling. FrÄn vision till vardag.
Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka specialpedagogens roll nÀr det gÀller skolutveckling, utifrÄn ett skolledarperspektiv.
Vi vill undersöka i vilka typer av skolutvecklingsfrÄgor specialpedagogisk kompetens efterfrÄgas. Vi har dÀrför valt att intervjua tio rektorer, för att fÄ deras syn pÄ hur de anvÀnder sig av den specialpedagogiska kompetensen.
Resultatet av vÄr undersökning visar att det finns ett stort behov av specialpedagogisk kompetens inom skolutvecklingsomrÄdet. Visionen om en skola för alla stÀller nya krav pÄ de verksamma inom skolan.
Gymnasieskolan - en skola för alla?
Syftet med detta arbete Àr att undersöka huruvida gymnasieskolan Àr en skola för allautifrÄn ett inkluderande och exkluderande perspektiv, med fokus pÄ deprimerade elever,genom en studie av HÀssleholms kommun. Metoden som har anvÀnts Àr intervjuer somtolkats hermeneutiskt dÀr frÄgorna varit fritt formulerade inom fasta frÄgeomrÄden.Materialet har bestÄtt av intervjuer med totalt 18 personer varav tre frÄn sjukvÄrden och15 frÄn gymnasieskolorna samt aktuell forskning pÄ omrÄdet frÄn bÄde det pedagogiskaoch det medicinska forskningsomrÄdet. Undersökningen visar att HÀssleholms kommunsgymnasieskolor inte Àr en skola för alla nÀr det gÀller deprimerade elever. PÄ skolornafinns för lite kunskap och ansvaret förskjuts till andra instanser, vilket resulterar i att deÄtgÀrder som sÀtts in Àr av exkluderande form dÀr eleven marginaliseras. Vidarediskuteras lÀmpliga ÄtgÀrder för deprimerade elever i skolan..
Specialkost i skolan : En kvalitativ studie om kraven som stÀlls pÄ skolan angÄende specialkost
Alla skolor styrs av samma styrdockument, men alla skolor har inte samma möjligheter att styra sin verksamhet. Ă
r 2011 tillkom en ny skollag om att skolmaten skulle vara nÀringsriktig och idag erbjuder allt fler skolor större utbud av specialkost. Syftet med uppsatsen var att undersöka vilka krav som stÀlls pÄ skolan och hur skolan arbetar för att implementera kraven i sin skolverksamhet.PÄ vÄra undersökningsskolor var det inte speciellt stor skillnad pÄ kvaliteten pÄ maten. Det som skillde skolorna mest Ät var hur organisationen sÄg ut om vem som hade det yttersta ansvaret för skolmaten pÄ skolan. I uppsatsen kom vi fram till att det som stÄr skrivet i den nya skollagen gÀllande skolmaten stÀmmer överrens med skolornas verklighet som ingick i vÄr undersökning, men utifrÄn skolornas egne förutsÀttningar och resurser. .
Fritidspedagogens arbete med fysisk aktivitet pÄ fritidshemmet
Syftet med följande arbete Àr att undersöka vad fritidspedagoger frÄn olika skolar anser om fysiska aktiviteters betydelse samt hur fritidspedagogerna arbetar med att frÀmja och stödja elevernas fysiska utveckling pÄ fritidshemmet.
Arbetet ger en översikt av tidigare forskning om fysisk aktivitet och fritidshemmet. Med hjÀlp av kvalitativa intervjuer ville jag fÄ reda pÄ hur fritidspedagoger tÀnker kring fysiska aktiviteter betydelse för barn, hur fritidspedagoger arbetar med fysiska aktiviter pÄ olika fritidshem och vad fritidspedagoger tycker om sitt nya uppdrag att komplettera skola nÀr det gÀller fysiska utveklingen.
Sammanfattningsvis pekar resultatet pÄ att alla intervjuade fritidspedagoger har gemensam uppfattning om vilken stor roll har fysiska aktiviter i barns utveckling och hÀlsa. Dock fanns det inte nÄgot mÄlinriktat arbete med fysiska aktiviteter pÄ fritidshem som undersöktes. Det visade sig att alla respondenter försöker planera och arbeta för att kunna bjuda barn som vistas pÄ fritidshemmet pÄ olika fysiska aktiviter sÄ ofta sÄ möjligt.
Elevinflytande i praktiken- en undersökning av hur nÄgra idrottslÀrare arbetar
Ăr det sĂ„ att varje idrottslĂ€rare har sin egen stil och sina egna metoder för att involvera eleverna i undervisningen? Mina praktikerfarenheter har gett mig olika upplevelser pĂ„ hur elevinflytandet kan fungera. Syftet Ă€r att synliggöra hur elevinflytandet fungerar i idrottsundervisningen och vad det Ă€r som skapar elevinflytande. Jag kommer att göra en kvalitativ undersökning dĂ€r fyra idrottslĂ€rare blir intervjuade och ger sin syn och erfarenheter av elevinflytande i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa. Min uppfattning Ă€r att lĂ€rarna i undersökningen ger eleverna förutsĂ€ttningar att utöva inflytande och trĂ€nas i att ta ansvar för sitt lĂ€rande ? helt enligt styrdokumenten.
FörÀndringar i skolan de senaste 25 Ären och idrottslÀrares uppfattning om sin undervisning
I den empiriska undersökning har fem idrottslÀrare intervjuats om vad det innebÀr att varaidrottslÀrare i dagens skola. För att genomföra undersökningen anvÀnds kvalitativaintervjuer för att kunna komma mer pÄ djupet och förstÄ hur lÀrarna tÀnker, dels angÄendearbetet som lÀrare i stort och dels arbetet som just idrottslÀrare.Alla fem lÀrarna Àr tvÄÀmneslÀrare och alla jobbar i arbetslag. De har ungefÀr samma strukturpÄ sina idrottslektioner. DÀremot skiljer de sig lite nÀr man tittar pÄ betygsbedömningen. Fyraav lÀrarna utgÄr ifrÄn de nationella och de lokala betygskriterierna, medan en inte gör det, förhan anser inte att det befintliga betygssystemet Àr objektivt.Svaren frÄn intervjuerna har jag kopplat till de förÀndringar som skett i skolan under desenaste 25 Ären.