Sök:

"Alla ska kunna vara med och alla är välkomna att vara med"

En surveyundersökning kring fritidspedagogers syn på arbete med frivilliga rastaktiviteter


Syftet med studien är att belysa fritidspedagogers syn på arbetet med frivilliga rastaktiviteter. Till grund för studien ligger frågor som vad fritidspedagoger ska arbeta och sträva efter genom rastaktiviteter och deras tankar kring vad arbetet kan bidra till. Även tankar kring hur rastaktiviteter kan kopplas samman med fritidspedagogers yrkeskompetens finns med i studien. En surveyundersökning gjordes och utfördes med hjälp av en webbenkät utlagd i ett forum via Facebook "Rastaktiviteterna - Rasten som aldrig tar slut". Resultatet visar att rastaktiviteters grundläggande mål och motiv berör elevernas behov av bättre sammanhållning på rasten och minskning av mobbning, konflikter och kränkningar. Även elevens sociala, psykiska och fysiska hälsa lyftes fram som viktiga mål i arbetet. Fritidspedagogerna i undersökningen var överens om att rastaktiviteter bidrar till elevernas lärande, både socialt och ämnesövergripande lärande. I resultatet beskriver fritidspedagogerna hur arbetet med rastaktiviteter gjort skillnad hos eleverna och under rasten då fritidspedagogerna kunnat observera mindre konflikter och mer lek över åldersgränserna. Förutsättningarna för att arbeta med rastaktiviteter visade sig vara olika. Problem som för lite planeringstid och resurser framkom i resultatet. Fritidspedagogerna lyfter hur väl de trivs med arbetet med rastaktiviteter, då det ligger nära till fritidspedagogens yrkesroll och yrkeskompetens.

Författare

Anna Karlsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..