Sök:

Sökresultat:

46851 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 12 av 3124

"Det gÄr inte att sÀtta barnet med autism i ett hörn..." : Undervisning, integrering och bedömning av barn med autism i Àmnet Idrott och HÀlsa

Syftet med examensarbetet Àr att undersöka vilken kunskap som krÀvs för att undervisa barn med autism i Àmnet Idrott och HÀlsa, samt vad lÀraren kan göra för att underlÀtta att dessa barn blir delaktiga och integrerade i grundskolan. De didaktiska frÄgorna hur, vad och varför stÄr i fokus, arbetet kommer ocksÄ att beröra hur barn med autism kan bedömas i grundskolan. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod. Intervjuer med sju lÀrare i Àmnet Idrott och HÀlsa, som alla har erfarenhet av att undervisa barn med autism, utgör grunden för vÄrt arbete.Alla intervjuade lÀrare har pÄpekat att vid undervisning av barn med autism i Àmnet Idrott och HÀlsa Àr det viktigt att vara tydlig och strukturerad. För att dessa barn ska fÄ sÄ bra skolgÄng som möjligt har det framkommit att det krÀvs en förstÄelse och kunskap om funktionshindret hos lÀraren.

?Alla Àr överens? : En diskursanalys av ett antal partipolitiska debattexter om svensk utbildningspolitik

Den hÀr uppsatsen handlar om utbildningspolitik och syftar till att undersöka hur svenska politiska partier talar om skolan i ett antal debattartiklar och repliker, samt om de Àr överens i nÄgra aspekter och vilka dessa i sÄdant fall Àr. UtgÄngspunkten Àr att det sker en avpolitisering av politik, dÀr kampen mellan ideologier inte lÀngre existerar pÄ samma sÀtt som tidigare. Genom diskursanalys har ett antal texter analyserats med ett resultat som visar att det mycket vÀl verkar stÀmma att partierna inte lÀngre kÀmpar ideologier emellan, utan att man Àr övergripande överens och först och frÀmst förvaltar ett redan existerande system. Den politiska kampen, eller spÀnningen, Àr inte sÀrskilt stark dÄ samtliga partier Àr eniga pÄ flera punkter. DÀremot existerar en diskursiv spÀnning kvar i aspekten av att man stÀndigt försöker underminera varandras kapacitet att vara i regeringsstÀllning.

Websockets och Long Polling : För nÀtverkskommunikation i situationer med hög trafik och realtidskrav

DÄ webben nu bestÄr av dynamiska hemsidor och kraftfulla applikation blir Àvenkraven pÄ kommunikationshastigheter större. Detta arbe har tittat pÄ den Àldre ochpoppulÀra tekniken Long Polling och stÀllt den i förhÄllande till HTML5s nyawebsocket API. Igenom att bygga ett multiplayer spel för webblÀsaren utan nÄgrapluggins stÀlldes teknikerna mot varandra för att se vilken som presterade bÀst ochvisade sig mest effektiv för anvÀndning i den typen av applikation. WebSockets visadesig klara av alla tester med marginal mot de vÀrden relaterad forskning visat pÄ Àrminimum kraven för att kunna realisera realtidsapplikationer. Long Polling föll kortoch visade sig vara svagare pÄ alla punkter i förhÄllande till WebSockets..

Samtalsprocessen : Kommunikationen mellan rÄdgivningssköterska och patient.

Syftet med studien var att beskriva kommunikationen mellan rÄdgivningssköterska och patient genom att undersöka om rÄdgivningssköterskan följer de fem faserna samt undersöka hur lÀnge de befinner sig i respektive fas i samtalsprocessen. Totalt deltog 20 stycken rÄdgivningssköterskor frÄn tvÄ sjukvÄrdsrÄdgivningar. Data har samlats in via samtalsdatabaser vid de aktuella sjukvÄrdsrÄdgivningarna. Sammanlagt 40 samtal har anvÀnts och alla samtal har avidentifierats av verksamhetscheferna. Samtalen har varit frÄn patienter över 18 Är.

Studiemotivation pÄ omvÄrdnadsprogrammet

Mötesplats för alla Àr konceptet för Mötesplats Ljungdala, som Àr en mötesplats öppen för alla oavsett bakgrund. Syftet med studien Àr att öka förstÄelsen för fenomenet mötesplats, dels ur arrangörsperspektiv och dels ur brukarperspektiv. Studien fokuserar pÄ hur mötesplatsen diskuteras som en del av fritiden och pÄ vilket sÀtt personal och besökares uppfattningar kring mötesplatsen kan förstÄs och diskuteras utifrÄn meningsskapande. Kvalitativa intervjuer med personal och besökare utgör det empiriska materialet i studien. Mötesplatsen diskuteras frÀmst genom spontana möjligheter och organiserade aktiviteter dÀr de organiserade aktiviteterna i den hÀr studien visar tendens pÄ att vara det som motiverar besökare till att ta del av det som mötesplatsen erbjuder.

Är jag vĂ€lkommen : Om tillgĂ€ngligheten till fritidsaktiviteter för ungdomar med lĂ€tt till mĂ„ttlig utvecklingsstörning frĂ„n ett inifrĂ„n perspektiv

Syftet med denna studie var att beskriva och analysera hur ungdomar med utvecklings störning upplever sin fritid. Genom intervjuer ville jag fÄ ett inifrÄnperspektiv pÄ hur sju ungdomar 12 ? 18 Är upplever tillgÀngligheten till olika fritidsaktiviteter samt vad en meningsfull fritid betyder för dem. DÄ flera ungdomar i studien hade begrÀnsade möjligheter att samtala utan AKK, alternativa och kompletterande kommunikationssÀtt valde jag att genomföra intervjuerna med hjÀlp av samtalsmatta, ritprat samt tecken som stöd. Studien visar att ungdomarna i det stora hela Àr nöjda med sin fritid.

Kvinnors upplevelser av lidande vid bröstcancer

Cancer och tumörsjukdomar Àr ett allvarligt folkhÀlsoproblem i Sverige. Bröstcancer utgör den nÀst vanligaste cancerformen hos kvinnor. Av alla nya cancerfall hos kvinnor Àr 22% bröstcancer. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva kvinnors upplevelser av lidande vid bröstcancer. Nitton kvalitativa publicerade artiklar analyserades enligt kvalitativ innehÄllsanalys.

Mentorskap i gymnasieskolan- förvÀntningar och möjligheter

Inom ramen för mentorskap finns skilda meningar och förvÀntningar bland elever och lÀrare. I alla former av mentorsrelationer kan faktorer som dessa leda till missnöje hos bÄda parter, sÀrskilt om det inte finns nÄgra uttalade riktlinjer. Forskningen beskriver mentorskap pÄ ett sÀtt som inte blir en realistisk verklighet i skolan idag. Mentorer tycker att de aldrig fÄr tiden att rÀcka till, och elever fÄr uppfattningen av att det Àr onödigt eller meningslöst med mentorskap, samt att de dÄ inte fÄr det stöd och den handledning de behöver för att nÄ högre mÄl. Genom att kombinera en vÀlstrukturerad enkÀtundersökning bland bÄde lÀrare och elever och intervjuer kan undersökningen förtydliga och ge konkreta svar pÄ hur vi kan jobba effektivare för att mentorskapet ska fylla sin funktion och vara sÄ givande som möjligt för alla inblandade..

Belöningssystem som incitamentförstÀrkare: en fallstudie om hur organisationen motiverar med hjÀlp av belöningssystem

Syftet med belöningssystem Àr att skapa förutsÀttningar för att alla inom organisationen skall arbeta gentemot de av organisationen uppsatta mÄlen. För att detta skall uppnÄs Àr det viktigt för organisationen att skapa tillfredsstÀllande incitament för medarbetarna. Organisationen bör för att lyckas med sitt belöningssystem pÄ förhand veta hur detta skall vara utformat gÀllande vem som skall belönas, vad som skall belönas samt hur dessa belöningar bör vara konstruerade. Syftet med denna uppsats Àr att belysa problematiken företag stÀlls inför vid utformningen av ett belöningssystem. Vi har i uppsatsen valt att utifrÄn organisationens perspektiv beskriva hur organisationen pÄ bÀsta sÀtt kan arbeta för att motivera individen till att arbeta mot de av organisationen uppsatta mÄlen.

NÀsta generations skolbÀnk

Examensarbetet Framtidens skolbÀnk som har utförts pÄ avdelningen för maskinteknik vid Blekinge Tekniska högskola i samarbete med grundskolan Vittra Adolfsberg. SkolbÀnken Àr till för att möjliggöra ergonomiskt bra arbetsstÀllningar i bÄde sittande och stÄende position för alla elever oavsett lÀngd och storlek. Dessutom ska skolbÀnken underlÀtta anvÀndandet av digitala undervisningsredskap sÄsom datorer och surfplattor. Examensarbetet bestÄr i att utveckla och konstruera en skolbÀnk som möjliggör detta utan att skolbÀnken blir för dyr eller för ömtÄlig för att kunna vara att reellt alternativ för alla skolor. Idag sÄ Àr projektet pÄ konceptstadiet men det finns definitivt möjligheter att nÄgon variant pÄ mitt förslag skulle kunna kommersialiseras dÄ det i dagslÀget inte finns nÄgra liknande produkter pÄ marknaden..

Enhetschef - en position mellan kvinnliga underordnade och manliga överordnade: En kvalitativ studie om kvinnliga mellanchefer och deras syn pÄ sitt eget ledarskap inom den offentliga sektorn

Denna kandidatuppsats bestĂ„r till stor del av en kvalitativ metod genom intervjuer, fyra med mellanchefer inom hemtjĂ€nsten och fyra med mellanchefer inom Ă€ldreboenden. Ålder pĂ„ informanterna har varit allt frĂ„n 30-60 Ă„r, alla Ă€r dessutom kvinnor. Det brukar sĂ€gas att en mellanchef Ă€r i klĂ€m frĂ„n alla hĂ„ll, dĂ€r av namnet mellanchef men samtidigt har Ă€ven mellanchefer möjligheter att se verksamheten frĂ„n bĂ„de botten upp till toppen vilket gör att de fĂ„r ganska bra koll pĂ„ verksamheten.Syftet med studien var att undersöka hur kvinnliga mellanchefer inom hemtjĂ€nst och Ă€ldreboenden ser pĂ„ sitt eget ledarskap. Dessa Ă€r frĂ„gestĂ€llningar:1. Hur Ă€r det att vara en sĂ„ kallad mellanchef inom Ă€ldreomsorgen?2.

Skolsköterskans upplevelser av att stödja barn med behov av sÀrskilt stöd i grundskolan: En intervju studie

De senaste Ären har skolsköterskans roll förÀndrats till att fokusera pÄ att frÀmja hÀlsa, i vilket det ingÄr att stödja barn med behov av sÀrskilt stöd. Syftet med studien var att beskriva skolsköterskors upplevelse av att stödja barn med sÀrskilda behov i grundskolan. Datainsamling gjordes genom semistrukturerade intervjuer med sju skolsköterskor. Tematisk innehÄllsanalys anvÀndes för att analysera intervjutexten och resulterade i tvÄ teman: Att uppmÀrksamma barnen pÄ deras villkor och Att vid varje möte alltid vara nÀrvarande. Temat: Att uppmÀrksamma barnen pÄ deras villkor hade tvÄ kategorier: Att arbeta för alla barns hÀlsa och lika vÀrde; Att samarbeta för att stödja alla barn att nÄ sina mÄl.

Fysisk aktivitet pÄ recept ? En kvalitativ undersökning av ett FaRŸ-koncept hos en företagshÀlsovÄrd i VÀstra Götaland.

Fysisk aktivitet pÄ recept (FaR) har visat sig vara ett framgÄngsrikt verktyg för att minska det stillasittande beteendet och öka den fysiska aktiviteten pÄ lÄng sikt. FörÀndringsprocesser Àr dock bÄde tids -och motivationskrÀvande och det gÀller för alla. Att förankra och implementera FaR i en organisation har dÀrför visat sig vara lÀttare sagt Àn gjort. Syftet med studien Àr att undersöka vad en företagshÀlsovÄrd i VÀstra Götaland anser om sitt uppdaterade FaR-koncept som arbetats fram och anvÀnts sedan början av Är 2014. Studien undersöker Àven hur man ser pÄ FaR-konceptets förÀndring över tid och vad som kan ha förbÀttrats eller försÀmrats med det nya upplÀgget.

Det gör ont nÀr man inte fÄr vara med : En studie om mobbningens gestaltning i moderna bilderböcker

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt mobbning gestaltas i den moderna bilderboken. Studiet av det empiriska materialet, bilderböckerna visar att mobbningen som gestaltas frÀmst Àr verbal, dock ofta blandad med fysisk eller tyst mobbning. Analysen visar Àven att pojkar oftare Àr mobboffer och att pojkar i högre grad mobbar ensamma medan flickor hellre ingÄr i en grupp av mobbare. Barnen i böckerna mobbas ofta för nÄgot i sitt utseende och oftast Àr det ingen som ingriper för att stoppa mobbningen. De vuxna har ingen betydande roll i det empiriska materialet.Analysarbetet visade Àven att författarnas budskap med böckerna Àr att gestalta mobbningens baksidor och att lyfta fram att man inte ska döma andra mÀnniskor efter yttre egenskaper.

En skola för alla, i Thailand? En kvalitativ intervjustudie ur pedagog- och förÀdraperspektiv mellan en svensk privatskola i Thailand och skolan i Sverige.

Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att ge en bild av varför nÄgra förÀldrar vÀljer att resa frÄn Sverige, och en skola för alla, till Thailand och placerar sina barn i en svensk privatskola dÀr. I intervjuerna ville jag fÄ reda pÄ hur den svenska privatskolan i Thailand upplevs av lÀrarna, skolans ledning men framför allt av förÀldrarna i jÀmförelse med deras erfarenheter av skolan i Sverige..

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->