Sök:

Sökresultat:

282 Uppsatser om Estetiskt omdöme - Sida 10 av 19

Estetiska uttrycksformer : En underso?kning om fo?rekomsten av estetiska uttrycksformer i svenskla?rares undervisningsmaterial

Denna studie syftar till att underso?ka fo?rekomsten av estetiska uttrycksformer i ett urval av svenskla?rares undervisningsmaterial. Syftet a?r ocksa? att se i hur stor utstra?ckning som det estetiska fo?rekommer i relation till det som i uppsatsen bena?mns som det icke-estetiska, och vidare vill uppsatsen ocksa? underso?ka hur det estetiska skrivs fram och vilket va?rde det ges.Studien tar utga?ngspunkt fra?n John Deweys reformpedagogig, Gardners a?tta intelligenser samt Aristoteles kunskapsbegrepp techne och mimesis. Underso?kningen diskuteras utifra?n forskning som visar pa? kreativitetens och estetikens betydelse fo?r inla?rning i ljuset av forskning som talar om skolans tra?ningslogik och uppgiftskultur.Textanalys anva?nds som metodansats da?r 34 texter fra?n lektion.se analyserats.

Vertikal trÀdgÄrd i kallt klimat : en undersökning av stÄndort, vÀxtval och vinteraspekt

I takt med att stÀder förtÀtas och befintliga grönytor försvinner vÀxer behovet av att hitta innovativa och fungerande lösningar för annan typ av grönska i stÀder. UtomhusvÀxtvÀggar har kommit att bli ett allt vanligare fenomen i södra Europa och andra delar av vÀrlden. I det bistra svenska klimatet Àr dock stÄndorten pÄ vertikala ytor att betrakta som extrem och vissa vÀxter som trivs pÄ det horisontella planet har inte en chans att överleva i det vindutsatta lÀget med stora temperaturskillnader. Detta arbete syftar till att underlÀtta vÀxtvalet sÄ att det blir möjligt att skapa sÄvÀl fungerande som estetiskt tilltalande utomhusvÀxtvÀggar i framtiden. Genom studier av litteratur pÄ Àmnet samt intervjuer med aktiva inom omrÄdet undersöker detta arbete huruvida det finns gemensamma egenskaper hos de arter som faktiskt kan överleva under de tuffa förhÄllandena. Resultatet pÄvisar att vissa samband i hÀrdighet och naturstÄndort gÄr att se men att mÄnga faktorer har betydelse för vÀxternas överlevnad och att för fÄ vÀxtarter Ànnu testats.

VĂ„rdpersonalens attityder mot personer med beroendesjukdom

Syftet med arbetet var att undersöka vad lÀrare som undervisar i de tidigare Ären anser om att anvÀnda dans som estetisk lÀrprocess i barns sprÄkutveckling samt hur lÀrprocessen kan genomföras i praktiken. Till grund för arbetet ligger Lgr 11 och teorier som har koppling till dans som estetiskt lÀrprocess och sprÄkutveckling. För att fÄ svar pÄ syftet genomfördes en intervjustudie bland sex verksamma lÀrare. Det resultat som har framkommit Àr att de intervjuade lÀrarna Àr positiva till att anvÀnda dans som estetisk lÀrprocess, men att det finns en viss skillnad i hur begreppet estetisk lÀrprocess anvÀnds. Dels ses dansen som ett sprÄkligt uttryck som frÀmjas av anvÀndning, dels ses dansen som frÀmjande för sprÄkutvecklingen i tal- och skriftsprÄket.

Richard Pages Sound

Fem lÄtar frÄn Richard Pages skiva Peculiar Life har analyserats med syfte att ta reda pÄ vad det Àr som ger dem dess sound. Analyserna har gjorts genom lÀsning av bookleten till skivan, informationssökning pÄ internet, genom att titta pÄ videodagbok frÄn inspelning av skivan och genom att lyssna pÄ lÄtarna. Analyserna har delats upp i kategorierna skriven information, video, utrustning och lÄtanalyser. Analyserna har visat att alla led i produktionen har stor betydelse för slutresultatet. Informationen som samlats in har anvÀnts till att Äterskapa soundet genom att komponera, arrangera, producera, spela in och mixa fem egna lÄtar baserat pÄ analyserna.

Den tredje pedagogen : Reggio Emilia och miljön som pedagogiskt redskap

Denna studie behandlar den syn man inom Reggio Emiliainspirerade förskolor har pÄ pedagogisk miljö. Man tillskriver miljön ett sÄdant stort pedagogiskt vÀrde att man benÀmner den ?den tredje pedagogen?. I studien har jag klarlagt Reggio Emiliafilosofins pedagogiska grundsyn och dess uppfattning om den fysiska miljön. Vidare har jag undersökt om det finns ett samband mellan fysisk miljö och lÀrande ? och dÀrmed Reggio Emilias syn pÄ pedagogisk miljö - genom att ta del av relevant forskning i Àmnet samt genom intervjuer med tvÄ pedagoger med erfarenhet av Reggio Emiliainspirerade arbetssÀtt.

Utveckling av miljöpÄse för organiskt avfall

MÄlet med detta projektarbete har varit att utveckla och förbÀttra denpapperspÄse för organsikt avfall som anvÀnds idag, och pÄ sÄ sÀttmotivera anvÀndare att kÀllsortera i högre grad. Detta Àr del av deÄtgÀrder i regeringens förslag om ett minskat utslÀpp av koldioxid sompÄ lÀngre sikt innebÀr att Sveriges fordonsfotta ska vara helt oberoendeav fossila brÀnslen. Projektarbetet har till viss del baserats pÄ tidigareförstudier och rapporter, men framför allt pÄ designmetodik i form avanvÀndarstudier, intervjuer och analyser av dessa uppgifter.UtvÀrdering av det befntliga systemet för sopsortering har visat att detfnns ett antal problem att lösa. Framför allt förstÄelse av pÄsenshandhavande innefattar ett fertal underliggande problem av vilka defesta har lösts. Intervjuer och studiebesök av de olika delarna i kedjanfrÄn produktion av pÄsen till anvÀndandet av den till sopinsamling harÀven gjorts för att fÄ en förstÄelse för alla inblandade parter.

Att förÀndra eller försvara status quo : Uppfattad tid och svÄrighetsgradens pÄverkan pÄ attributionsbias

VÄr studie Àr ett utvecklingsarbete i form av aktionsforskning. Studien bygger pÄ ettkvalitativt synsÀtt dÀr vi bland annat har anvÀnt oss av observationer, logg ochdiskussioner. Estetik har varit en stor del i vÄrt utförande med eleverna. Syftet medvÄrt utvecklingsarbete Àr att belysa hur lÀrare kan arbeta och förhÄlla sig för attfrÀmja elevers sjÀlvkÀnsla. I studien framkommer det hur lÀrare genom dialoger, ettdemokratiskt förhÄllningssÀtt och olika former av interaktioner pÄ ett positivt sÀttkan stÀrka elevers sjÀlvkÀnsla.

Den stora, manliga, mannen : En intervjustudie om hur mÀn uppfattar att deras kroppsuppfattning pÄverkar kroppssjÀlvkÀnslan

Problem kring den egna kroppen och dess utseende Àr nÄgot som historiskt sett varit nÄgot typiskt genuskodat kvinnligt. Under de senaste 20-30 Ären har mÀn i allt större utstrÀckning rapporterat liknande problematik, detta i samband med en allt högre grad exponering av mannens kropp. Syftet med studien var att belysa och problematisera hur mÀn uppfattar kroppsuppfattningens pÄverkar kroppssjÀlvkÀnslan. Urvalet var biologiskt födda mÀn. De valda informanterna var i Äldern 22-32 Är.

"Fröken! Kan vi gÄ ut?" : En studie av pedagogers syn pÄ utevistelse och hur de anvÀnder utegÄrden.

Studiens syfte var att undersöka hur danselever vid en spetsutbildning och ett nationellt estetisk program pÄ gymnasieskolan upplever att delaktighet, prestationskrav och betyg pÄverkar deras stress och vÀlmÄende.Studien gjordes pÄ tvÄ gymnasieskolor i tvÄ mindre stÀder i Sverige. En av skolorna hade en spetsutbildning, den andra skolan hade ett nationellt estetiskt program. EnkÀterna delades ut till totalt fyra klasser, tvÄ pÄ varje skola och sammanlagt 19 elever. Den teoretiska utgÄngspunkten i studien har varit hermeneutiken. Med hjÀlp av den hermeneutiska analysmodellen har vi tolkat och bildat oss en förstÄelse för svaren som enkÀterna gett oss.Resultatet visade att dansen hade en stor betydelse för eleverna vilket innebar att dansutövandet var viktigare Àn betygsÀttningen.

C E Löfvenskiöld och hans mönsterritningar

C E Löfvenskiöld (1810-1888) var svensk landsbygdsarkitekt vars mönsterritningar och mönsterböcker bildade en standard för hur man skulle bygga pÄ den svenska landsbygden för att bÀttre anpassa byggnadsskicket till den byggnadstradition som nÀstan inte förÀndrats under mÄnga Ärhundraden.Hans mönsterböcker blev mycket populÀra och landsbygdens bebyggelse tog tydliga intryck av dessa. Löfvenskiöld ville med sina mönsterböcker och idéer om bÀttre miljö för djur och mÀnniskor förena tradition med funktionellt och estetiskt nytÀnkande. Genom att utnyttja ny byggnadsteknik kunde han med sina mönsterritningar skapa dÄtidens standardiserade hus.Syftet med den genomförda undersökningen var att försöka visa hur och i vilken utstrÀckning de Löfvenskiöldska spÄren, trots stora förÀndringar inom jordbruket, leverkvar i landsbygdens byggnader och hur funktionella krav begrÀnsat möjligheterna att bevara den estetiska ursprungskaraktÀren pÄ dessa byggnader.FÀltstudien omfattade fyra olika anlÀggningar, ett bostadshus och tre ekonomibyggnader: Bostadshuset NÀs Söderby utanför Uppsala, magasinet pÄ Wappa sÀteri utanför Enköping, Mölnbo ladugÄrd i FÀringe och ladugÄrden pÄ Ultuna, vid SLU i Uppsala.Slutsatsen av undersökningen Àr att man fortfarande kan finna exempel pÄ vÀl bevarade byggnader utförda efter mönsterböckerna och att trots att brukarbehoven förÀndrats över tid, finns spÄren av Löfvenskiölds ritningar kvar och dÄ i relativt oförÀndrat skick..

Bildskapande i förskolan : En studie om förskollÀrares syn pÄ kompetenser för att frÀmja barns lÀrande i bild

Syftet med denna studie var att undersöka vad yrkesverksamma förskollÀrare ansÄg vara viktiga kompetenser för att lÀra ut bild i förskolan. Mina frÄgestÀllningar var: Vilka didaktiska kompetenser tycker förskollÀrarna Àr viktiga för att lÀra ut bild i förskolan?, Vilka sociala kompetenser tycker förskollÀrarna Àr viktiga för att lÀra ut bild i förskolan? och Vilka Àmnes/innehÄllskompetenser tycker förskollÀrarna Àr viktiga för att lÀra ut bild i förskolan? Fyra förskollÀrare och en grundskollÀrare som vidareutbildat sig till förskollÀrare intervjuades med kvalitativ intervjumetod. Resultatet visade att de didaktiska kompetenserna var intresse för bild, att ej vara dömmande, kunna kommunicera, förstÄelse för att lÀrandet inte alltid Àr i fokus, ett varierat arbetssÀtt, att se utvecklingen och att planera, genomföra och utvÀrdera. De sociala kompetenserna var att vara positiv, inspirerande, uppmuntrande, glad, berömmande, demokratisk, intresserad och att vara hjÀlpsam och stöttande.

Kommunikationens roll i filmmusikskapandeprocessen : Ett arbete om att finna och uppfylla rollen som komponist i en filmproduktionskedja

Fem lÄtar frÄn Richard Pages skiva Peculiar Life har analyserats med syfte att ta reda pÄ vad det Àr som ger dem dess sound. Analyserna har gjorts genom lÀsning av bookleten till skivan, informationssökning pÄ internet, genom att titta pÄ videodagbok frÄn inspelning av skivan och genom att lyssna pÄ lÄtarna. Analyserna har delats upp i kategorierna skriven information, video, utrustning och lÄtanalyser. Analyserna har visat att alla led i produktionen har stor betydelse för slutresultatet. Informationen som samlats in har anvÀnts till att Äterskapa soundet genom att komponera, arrangera, producera, spela in och mixa fem egna lÄtar baserat pÄ analyserna.

SprÄkutveckling - en dans pÄ rosor?: Att anvÀnda dans som estetisk lÀrprocess för att frÀmja barns sprÄkutveckling

Syftet med arbetet var att undersöka vad lÀrare som undervisar i de tidigare Ären anser om att anvÀnda dans som estetisk lÀrprocess i barns sprÄkutveckling samt hur lÀrprocessen kan genomföras i praktiken. Till grund för arbetet ligger Lgr 11 och teorier som har koppling till dans som estetiskt lÀrprocess och sprÄkutveckling. För att fÄ svar pÄ syftet genomfördes en intervjustudie bland sex verksamma lÀrare. Det resultat som har framkommit Àr att de intervjuade lÀrarna Àr positiva till att anvÀnda dans som estetisk lÀrprocess, men att det finns en viss skillnad i hur begreppet estetisk lÀrprocess anvÀnds. Dels ses dansen som ett sprÄkligt uttryck som frÀmjas av anvÀndning, dels ses dansen som frÀmjande för sprÄkutvecklingen i tal- och skriftsprÄket.

Bild och form - ett redskap för utveckling och lÀrande

Detta arbete grundar sig pÄ fyra klasslÀrares tankar och erfarenhet av att integrera bild och form i undervisningen, hur de ser pÄ bild och form som Àmne och vilket pedagogiskt vÀrde de menar att bild och form har för elevernas utveckling och lÀrande. Vi har intervjuat dessa fyra lÀrare och genom deras exempel fÄr vi ta del av hur de anvÀnder bild och form samt varför de anvÀnder det den Àmnesteoretiska undervisningen. VÄrt syfte med detta arbete Àr att ta reda pÄ om bild och form som ett praktiskt/estetiskt Àmne har ett pedagogiskt vÀrde som redskap för barns utveckling och lÀrande. Teorier, forskning och LpO94 pekar pÄ att undervisningen mÄste anpassas efter elevernas behov och förutsÀttningar sÄ den ska bli mÄngsidig och stimulerande för dem. Forskning har visat att det behövs mer Àn ett sÀtt att ta till sig och uttrycka sina kunskaper pÄ eftersom vi mÀnniskor Àr olika och inte enbart lÀr oss genom det skrivna och verbala ordet.

Estetiskt skapande frÀmjar mÀnniskan : En undersökning om nÄgra estetiska arbetmetoders effekter pÄ kvinnor med invandrarbakgrund

Vi har i denna studie undersökt om estetiska arbetsmetoder fungerar som ett sÀtt att frÀmja socialisation och integration samt stÀrka sjÀlvkÀnsla och identitet. Som en teoretisk bakgrund har vi skrivit om vad olika forskare och lÀrare samt lÀroplanerna anser om estetiska arbetsmetoder och vilka effekter dessa har för mÀnniskor. Vi har dÀrefter tagit upp Àmnena socialisation och identitet ur olika synvinklar. I resultatdelen har vi beskrivit nÄgra olika projekt som arbetar med estetiska arbetsmetoder för mÀnniskor med rötter i andra lÀnder och kulturer. Förutom att studera litteratur har vi genomfört observationer och intervjuer pÄ nÄgra olika projekt och föreningar som arbetar med integration pÄ olika sÀtt.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->