Sök:

"Fröken! Kan vi gå ut?"

En studie av pedagogers syn på utevistelse och hur de använder utegården.


Studiens syfte var att undersöka hur danselever vid en spetsutbildning och ett nationellt estetisk program på gymnasieskolan upplever att delaktighet, prestationskrav och betyg påverkar deras stress och välmående.Studien gjordes på två gymnasieskolor i två mindre städer i Sverige. En av skolorna hade en spetsutbildning, den andra skolan hade ett nationellt estetiskt program. Enkäterna delades ut till totalt fyra klasser, två på varje skola och sammanlagt 19 elever. Den teoretiska utgångspunkten i studien har varit hermeneutiken. Med hjälp av den hermeneutiska analysmodellen har vi tolkat och bildat oss en förståelse för svaren som enkäterna gett oss.Resultatet visade att dansen hade en stor betydelse för eleverna vilket innebar att dansutövandet var viktigare än betygsättningen. Dock fanns det praktiska uttolkningar av formulerade förmågor som kunde skapa en stress hos några elever som till exempel dansimprovisation och koreografiskapande. Majoriteten av eleverna kände sig delaktiga i undervisningen genom att kunna påverka och komma med förslag till dansläraren. Studien visar att dansutövandet överlag hade en positiv påverkan på elevers välmående dock är prestationskraven som eleverna sätter på sig själva vanligt förekommande.Vår slutsats är att delaktighet, prestationskrav och betyg har en varierad påverkan på elevernas stress och välmående.

Författare

Marja-Leena Eliasson Anneli Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..