Sök:

Att förändra eller försvara status quo

Uppfattad tid och svårighetsgradens påverkan på attributionsbias


Vår studie är ett utvecklingsarbete i form av aktionsforskning. Studien bygger på ettkvalitativt synsätt där vi bland annat har använt oss av observationer, logg ochdiskussioner. Estetik har varit en stor del i vårt utförande med eleverna. Syftet medvårt utvecklingsarbete är att belysa hur lärare kan arbeta och förhålla sig för attfrämja elevers självkänsla. I studien framkommer det hur lärare genom dialoger, ettdemokratiskt förhållningssätt och olika former av interaktioner på ett positivt sättkan stärka elevers självkänsla. Vi ser även de estetiska uttrycksformerna somgynnsamma i arbete med att stärka eleverna. Då elevers självkänsla står nära kopplattill känslor, inredialog/ inre prat och sitt inre jag/Jaget. Resultatet av studien visartill viss del att eleverna upplever att de övningar de gjort tillsammans har varitgivande. Vår slutsats är att det vi gjort estetiskt och framförallt de dramapedagogiskaövningar som vi tillämpat varit gynnsamma. Vi kan även se hur viktigt det är medinre- och yttredialoger, diskussioner och framförallt av interaktionens betydelse förvår sociala samvaro och utveckling. Självkänslan utvecklas successivt genominteraktion med omgivningen. Och det är även i liknande samsyn med Vygotskij sombeskriver hur barns förhållande till sig själv och även hur den sociala kompetensenutvecklas i interaktion med andra människor.

Författare

Sandra Jonsson

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för kultur och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..