Sök:

Sökresultat:

73 Uppsatser om Ensemble - Sida 2 av 5

Hela världen på sina axlar : En studie av vokalistens position i ensemble

Denna studie visar att vokalisten tycks befinna sig i en mångsidig och inte helt okompliceradposition i Ensemble. En position som präglas av såväl musikaliska som sceniskaförväntningar, men även av en stark och ofrånkomlig koppling till kroppen.Vokalistpositionen kan också förstås som en underordnad position i förhållande till övrigainstrumentalisters positioner inom Ensemble. Dels utifrån den traditionellt västerländskasynen på uppdelningen mellan kropp och sinne, natur och teknik. Samt dels utifrån förståelsenav sång som ett feminint kodat instrument och hierarkin manligt och kvinnligt.Syftet med studien är att undersöka fem vokalisters upplevelser av förväntningar i sambandmed Ensemblespel, samt deras förhållningssätt till dessa. Uppsatsen bygger på fem vokalistersskrivna berättelser kring deras erfarenheter och upplevelser av att vara vokalist i Ensembleinom populärmusik.

Att vara en ensemble : hur fungerar va?ra ro?ster tillsammans?

Varfo?r fungerar det ba?ttre att spela med vissa personer a?n andra? Vad a?r det som go?r samklang? Vad a?r samklang? Hur musicerar olika personer tillsammans?Jag och tva? sopraner har bildat en Ensemble fo?r att sjunga luciasa?nger och fo?r att sjunga pa? a?ldreboenden. Luciata?get har gjorts vid flera tillfa?llen varav ett tillfa?lle har dokumenterats.Huvudfokus fo?r detta arbete har varit samklang och interpretation. Det inneba?r att vi i samband med repetitioner har fokuserat pa? interpretation genom att analysera sa?ngsa?tt, frasering, nyanser, artikulation, intonation, uttal, balans och tolkning.

Thailändska kvinnor och mötet med den svenska kulturen : Har det sekulariserade svenska samhället påverkat deras buddhistiska tro?

The purpose of the study is to observe how the participants of the study interacted musically through verbal, non-verbal and musically resonant expressions. Verbal communication was expressed in discussion of the music's tempo and to clarify for Ensemble participants from where they we?re going to play and sing. Non-verbal communication could be used to gesticulate an instrument or a melody. For example, the movement of a hand could symbolize notes on a musical stave to indicate the notes placements.

Livet är en deadline: Ett arbete om att skriva och arrangera musik för en popmusikal med en gradvis växande ensemble

Arbetet handlar om hur upphovsmannen komponerade och arrangerade musik till en gradvisväxande Ensemble till sin popmusikal. Kompositören har reflekterat över vilka uppgifter varjemusiker tilldelades i olika sångnummer inom den instrumentala Ensemblen. Precis somskådespelare har olika roller inom en pjäs har musiker olika roller inom en låt.Ett mål med musikalen var ett skapa en udda och unik Ensemble då musikerna även medverkade ihandlingen. Upphovsmannen valde tio olika instrument samt bestämde turordning för dem. I detförsta sångnumret medverkar endast piano, i det tionde och sista består Ensemblen av piano, elbas,trummor, trumpet, cello, elgitarr, cembalo, trombon, klarinett och flöjt.

Att som dirigent studera in nyskriven körmusik: En samarbets-och läroprocess

Det här arbetet handlar om ett samarbete mellan upphovsmannen till detta arbete, i sin roll som kördirigent, och tolv kompositörer. Kompositörerna fick en beställning på körverk, med ett par specifikationer, som uruppfördes av en Ensemble med tolv sångare. Syftet med arbetet var undersöka hur dirigenten kan samarbeta med kompositörerna till beställningsverken. Arbetet fokuserar på hur dirigenten går till väga för att lära ut nyskriven körmusik till en Ensemble och vad denne lär sig under processen. Upphovsmannen undersöker hur man kan gå till väga för att samarbeta med kompositörerna till verken.

Ensemble som gruppsituation

Syftet med detta examensarbete a?r att underso?ka och fa? en djupare fo?rsta?else fo?r de olika grupprocesser, roller och den kommunikation som uppsta?r i en rock- och popEnsemblesituation och hur verksamma la?rare tar detta i beaktning i sin undervisning. Fo?r att ta oss na?rmare syftet utfo?rde vi intervjuer med fyra verksamma Ensemblela?rare pa? estetiska programmet pa? gymnasiet. Vi hade a?ven fo?r avsikt att observera en grupp elever vid tre olika lektionstillfa?llen fo?r att koppla samman la?rarnas tankar och a?sikter med vad som ha?nder i praktiken.

Musikundervisning på anstalt - terapeutiskt verktyg eller känslomässigt andningshål?

Syftet med denna undersökning är att undervisa i musik och Ensemblespel på en anstalt och studera vilka effekter undervisningen har på internernas aggressiva beteende och destruktiva tänkande. Aktionsforskningen baseras på teorin om att Ensemblespel även är en utmanande och effektiv gruppsykologisk övning. Situationen tvingar dig att ta ansvar för din uppgift i gruppen i realtid. Den negativa, kollektiva konsekvensen av en persons misstag är snabb och konkret. Studien vill se om musik och Ensembleundervisning kan användas i såväl träningen av interners samarbetsförmåga och tolerans som ett verktyg för interners utveckling inom kognitivt beteendeterapi.

Rock och popmusik i undervisningen

Sammanfattning Nikolai Zavgorodni (2008) Titel: Rock- och popmusik i undervisningen. Syfte med denna studie är att undersöka vilken betydelse har musicerandet i elevernas musikaliska utveckling. Studien omfattar musikundervisningen i gymnasieskolan. Jag har använt mig av både kvantitativ och kvalitativ metoder i min studie. Den kvantitativa metoden var i form av enkätundersökningen och kvalitativa metoden i form av observationer men framförallt i form av definitioner, konceptioner och teoretiska konstruktioner. Resultatet visar att musicerandet har en stor betydelse för musikstuderande och rock- och popmusik har en hög status i undervisningen.

Ensemble : Lärarna och läroplanen

SammanfattningI min undersökning har jag haft som syfte att undersöka läroplan för de frivilliga skolformerna Lpf 94 och där visa på hur ämnet Ensemble beskrivits i styrdokumenten mot bakgrund av tidigare forskning. Därtill har jag genom fyra kvalitativa intervjuer undersökt hur de intervjuade lärarna sätter upp mål, tolkar undervisningens syfte och planerar undervisningen i jämförelse med vad som står i läroplanen. Frågeställningarna var: Hur har Ensemble beskrivits som aktivitet/ämne i styrdokumentet Lpf 94 mot bakgrund mot traditioner som funnits i tidigare läroplaner? Hur planerar, lägger fokus, sätter upp mål och tolkar lärarna Ensembleundervisningens syfte i jämförelse med vad som står i läroplanen? Det som framgår i Lpf 94 är bristen på en tydlig anvisning om hur mycket/lite, Ensemble som ska ingå i musikundervisningen vid gymnasieprogrammen. Endast Estetiska programmet inriktning musik beskrivs Ensemblelektionernas riktlinjer och innehåll lite tydligare.

Musikteori i praktiken : En kvantitativ studie om i vilken utsträckning elever i åk 3 på estetiska programmet integrerar sina teoretiska kunskaper i sitt praktiska musicerande

Syftet med denna undersökning är att ta reda på om och i vilken grad elever, och lärare i Ensemble och musikteori, upplever att eleverna integrerar musikteori och Ensemble samt ifall bakgrund i musik- eller kulturskola påverkade integrationen. Jag använde mig av en kvantitativ undersökningsmetod, det vill säga enkätundersökning i mitt datainsamlande. Fyra skolor i olika storlek och olika delar av Sverige deltog i undersökning som genomfördes med ett ?emic? insider- och ?epic? outsiderperspektiv, det vill säga elev- och lärarperspektiv.I min bakgrund visar jag att musiklära kurs A enligt kursplanen ska ligga till grund för det egna musicerandet. Ensemblekursen har främst för avsikt att ge grundläggande färdigheter relaterade till sång eller instrument, men påvisar koppling i B-kursen.

Praktiskt gehör - Framtagning och utvärdering av ett gruppbaserat övningsmaterial

Studien undersöker hur man på ett praktiskt sätt kan knyta samman musikteori-, gehörs- och Ensembleundervisningen. Syftet är att undersöka möjligheten att i jazzsammanhang träna sitt gehör i grupp vid sina instrument. Jag har utvecklat tre gehörsövningar som undersöks i den här studien. Övningarna är konstruerade så att exempelvis pianisten skall övas i att höra basgångar, medan basisten övas i att höra ackordläggningar. En av Ensembledeltagarna (piano, gitarr, sång, blås eller bas) styr övningen och väljer hur ackordföljden ska fortsätta genom att följa vissa regler (exempelvis upplöses dominanter alltid ren kvart upp/ren kvint ner).

Kör så det ryker! - En studie om prestationsångest i samband med ensembleundervisning

Title: Go for it! - A study of anxiety in relation to students performing in Ensemble class.This study discusses anxiety in relation to students in Ensemble performance. The expectations on musicians are extremely high and demanding. They are expected to perform to the maximum of their ability despite both physical and mental pressure. I present in this study the result of the interviews I have performed with three students at Swedish Academies of Music. The study shows that all of the students included are in one way or the other suffering from anxiety in relation to performance.

Ensembleundervisning på lika villkor : En studie om fyra ensemblepedagogers syn på genuspedagogiska förhållningssätt och handlingar vid ensembleundervisning på gymnasiet

Syftet med föreliggande studie är att undersöka relationen mellan styrdokumen­tens föreskrifter gällande jämställdhet och lärares hantering av detta i Ensemble­undervisning inom jazz och populärmusik på gymnasiet. Jag har valt att analysera Ensemblepedagogernas förhållningssätt och handlingar vid Ensembleundervisning utifrån ett genusperspektiv. Denna studie tar avstamp i synen på genus som en social konstruktion, där genusmönster genereras i möten mellan människor, genom ständig upprepning av handlingar och beteenden.För att få svar på mina frågor har jag genomfört halvstrukturerade kvalitativa in­tervjuer med fyra verksamma Ensemblelärare vid fyra olika gymnasieskolor. Efter att ha analyserat intervjumaterialet visar resultatet att alla informanter anser att synen på jämställdhet och människors lika värde är grundläggande för hela under­visningen. Tillvägagångssätten för hur pedagogerna hanterar jämställdhet i en­sembleundervisningen skiljer sig något.

Rocksmak i rockutbildningen - populärkultur, smak och repertoar inom en utbildningsinstitution

Titel: Rockmusic preferences in the rock programme. Popular culture, music preferences and repertoire inside a teaching institution. This paper raises some questions about the popular music that exists outside as well as inside institutions. From the example of popular music and rockmusic the students of a music teacher education programme based on rock music are asked for their taste for music in a brief questionnaire. The answers are compared to those concerning the music they used to like before they entered the education as well as the music played on the Ensemble lessons at the programme.

Sätta sitt avtryck : - en belysande studie i kreativitet

The purpose of this thesis is to illustrate the conception of creativity. Observation and interview illustrate teachers´ views of the concept, as well as the use there of. Classes in Ensemble and aestethics have been observed. The reason for choosing these two classes is to give the investigator the oppurtunity to observe several students at the same time and it also makes possible for the investigator to observe several instrumentalists´ use of their instruments. Interviews have been conducted with teachers in the observed classes.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->