Sök:

Musikundervisning på anstalt - terapeutiskt verktyg eller känslomässigt andningshål?


Syftet med denna undersökning är att undervisa i musik och ensemblespel på en anstalt och studera vilka effekter undervisningen har på internernas aggressiva beteende och destruktiva tänkande. Aktionsforskningen baseras på teorin om att ensemblespel även är en utmanande och effektiv gruppsykologisk övning. Situationen tvingar dig att ta ansvar för din uppgift i gruppen i realtid. Den negativa, kollektiva konsekvensen av en persons misstag är snabb och konkret. Studien vill se om musik och ensembleundervisning kan användas i såväl träningen av interners samarbetsförmåga och tolerans som ett verktyg för interners utveckling inom kognitivt beteendeterapi. Forskningsfrågor: Kan musik- och ensembleundervisning ge goda resultat i det sociala beteendet hos interner på ett fängelse? Kan musik- och ensembleundervisning som samarbetsövning bidra till ett sunt gruppsamarbetsinriktat tänkande hos interner på ett fängelse? Metod: AktionsforskningMusic teaching in prison, therapeutic tool or emotional waterhole. The purpose of this study is to teach music and ensemble in prison and study what effects it has on the interns? aggressive behaviour and destructive thinking. The action research is based on the theory that ensemble playing is also an effective group psychological challenge. The situation forces you to take responsibility for your task in the group in real time. The negative collective result of one member of the group failing is fast and concrete. The study wants to see whether music and ensemble playing can be used to train interns in cooperation and tolerance as well as a tool for the interns? development within cognitive behaviour therapy. Research questions: Can music- and ensembleteaching give good results in inmates' social behavior in prison? Can music and ensembleteaching contribute as a exercise in group cooperation to a healthy cooperation based thinking by inmates in prison? Method of the study: Action research

Författare

Johan Rufelt

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..