Sök:

Att vara en ensemble

hur fungerar va?ra ro?ster tillsammans?


Varfo?r fungerar det ba?ttre att spela med vissa personer a?n andra? Vad a?r det som go?r samklang? Vad a?r samklang? Hur musicerar olika personer tillsammans?Jag och tva? sopraner har bildat en ensemble fo?r att sjunga luciasa?nger och fo?r att sjunga pa? a?ldreboenden. Luciata?get har gjorts vid flera tillfa?llen varav ett tillfa?lle har dokumenterats.Huvudfokus fo?r detta arbete har varit samklang och interpretation. Det inneba?r att vi i samband med repetitioner har fokuserat pa? interpretation genom att analysera sa?ngsa?tt, frasering, nyanser, artikulation, intonation, uttal, balans och tolkning. Interpretation a?r fo?r mig som musiker ett samlingsbegrepp fo?r de verktyg som kra?vs fo?r att kunna musicera: bland annat sa?ngsa?tt, frasering, nyanser, artikulation, intonation, uttal och balans. Men interpretation a?r a?ven hur jag som musiker tolkar musiken. Om det a?r en sa?ng: vad jag sjunger om, hur jag sjunger den, vem jag sjunger till. Fo?r att fa? en fo?rdjupad kunskap om innebo?rden av interpretation har jag tagit del av litteratur da?r andra musikuto?vare beskriver olika sa?tt att arbeta och deras tankar om musik. Dessutom har inneha?ll i litteratur bekra?ftat mina egna erfarenheter och tankar vad det ga?ller interpretation.Att fa? musicera med andra har varit kul och la?rorikt. Ett sidoresultat kan beskrivas som att vi har va?xt som ensemble: var och en har gjort en resa ba?de personligt och musikaliskt. Resultat i detta arbete ska uppfattas som att interpretation a?r en process vilken leder fram till samklang. I detta arbete har jag fa?tt fo?rdjupad kunskap om interpretation och ensemblesa?ng. Genom att ga? in noggrant i interpretation har jag ma?rkt hur ma?nga sma?grenar det finns av a?mnet och hur ma?nga stora grenar det finns i musikens tra?d.Det konstna?rliga framfo?randet har dokumenterats i form av en video och ljudupptagning, vilket a?r bifogad den uppsats som finns i Kungl. Musikho?gskolans bibliotek.

Författare

Sandra Halvarsson

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..