Sök:

Ensemble som gruppsituation


Syftet med detta examensarbete a?r att underso?ka och fa? en djupare fo?rsta?else fo?r de olika grupprocesser, roller och den kommunikation som uppsta?r i en rock- och popensemblesituation och hur verksamma la?rare tar detta i beaktning i sin undervisning. Fo?r att ta oss na?rmare syftet utfo?rde vi intervjuer med fyra verksamma ensemblela?rare pa? estetiska programmet pa? gymnasiet. Vi hade a?ven fo?r avsikt att observera en grupp elever vid tre olika lektionstillfa?llen fo?r att koppla samman la?rarnas tankar och a?sikter med vad som ha?nder i praktiken. Intervjuerna var de huvudsakliga metoderna fo?r att besvara forskningsfra?gor och syfte. Ett fra?geformula?r fo?r intervjun samt tva? observationsscheman fo?rfattades fo?r att begra?nsa men ocksa? precisera va?rt a?mne. Studien visar pa? la?rares fo?rma?ga att relatera till elevers olika roller i skolan men ocksa? mer specifikt hur de ter sig i en rock- och popensemblesituation. Den visar a?ven pa? hur kommunikationen fra?n la?rare till elev fungerar och hur den pa?verkar gruppklimatet. Den djupare fo?rsta?elsen fo?r grupprocessen som vi a?mnade att fa?, visade sig vara mycket intressant men la?ngt ifra?n fullsta?ndig.

Författare

Alma Andersson Lars Engström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..