Sök:

Hela världen på sina axlar

En studie av vokalistens position i ensemble


Denna studie visar att vokalisten tycks befinna sig i en mångsidig och inte helt okompliceradposition i ensemble. En position som präglas av såväl musikaliska som sceniskaförväntningar, men även av en stark och ofrånkomlig koppling till kroppen.Vokalistpositionen kan också förstås som en underordnad position i förhållande till övrigainstrumentalisters positioner inom ensemble. Dels utifrån den traditionellt västerländskasynen på uppdelningen mellan kropp och sinne, natur och teknik. Samt dels utifrån förståelsenav sång som ett feminint kodat instrument och hierarkin manligt och kvinnligt.Syftet med studien är att undersöka fem vokalisters upplevelser av förväntningar i sambandmed ensemblespel, samt deras förhållningssätt till dessa. Uppsatsen bygger på fem vokalistersskrivna berättelser kring deras erfarenheter och upplevelser av att vara vokalist i ensembleinom populärmusik. Deras berättelser visar att det finns förväntningar på hur vokalister börvara, samt vilka kunskaper de har och inte har i ensemblesituationen. Genom en sociologiskanalys av studiens resultat framträder också medvetna och omedvetna strategier för att somvokalist uppnå fullt medlemskap i ensemblen, samt en indikation på vilka egenskaper som ärkopplade till vokalistpositionen. Studien pekar avslutningsvis på att vokalister inte ges platsutan måste ta plats i ensemblen, en aspekt av musicerandet som även påverkar derasmöjlighet till autenticitet som musiker.

Författare

Frida Haglund Hannah Lindgren

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Musikhögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..