Sök:

Sökresultat:

670 Uppsatser om Electrical motor - Sida 44 av 45

Förstudie för automatisering av gjutgodsrensning

This thesis work has been performed at the Division of Assembly Technology at Linköping University for a period of ten weeks. The work is part of the project ProFlexA, which is a research project in collaboration between Linköping University, Lund University, and industrial partners such as Combi Wear Parts and Smålands Stålgjuteri AB.The casting process creates random incurred burrs and defects, which must be removed during a cleaning process to make sure that the cast can be sold. Automation has long been sought for the cleaning of castings due to, among other things, poor working conditions for staff, but this has proved difficult to implement with today's technology. Automation has for some time been available for more capital strong companies with large annual volumes, but for smaller companies with small-and medium-sized volumes, automation has not been an option.The goal of ProFlexA is to develop an automated cleaning cell aimed at small-and medium-sized volumes.The goal of the thesis is to do a pre study at ProFlexA?s partners on cleaning of castings, and develop concepts for automated cleaning of castings.By recording the process and cycle times, the cleaning of castings has been documented as it works today, and on this basis, information and statistics has been compiled.

Kalkyleringsmodell för val av förpackningsställe vid Volvo
Personvagnar AB i Göteborg

Denna rapport beskriver ett examensarbete utfört på Volvo Personvagnar i Göteborg. Examensarbetet är avslutningen på civilingenjörsprogrammet i Industriell Ekonomi vid Luleå tekniska universitet. Volvo Cars Customer Service, hädanefter refererat till VCCS, är en enhet inom Volvo Personvagnar. VCCS ansvarar för eftermarknaden, med distribution av reservdelar och tillbehör. Varje artikel som levereras från VCCS ska vara förpackad i Volvos originalemballage enligt en given förpackningsinstruktion.

  Genomgång av Turbomin 100 :   Förstudie och föreslagna förbättringar av undervisningsjetmotor Turbomin 100

ABSTRACTThis project thesis has been written at the request of Mälardalens University, Västerås.The aeronautical engineering students at Mälardalens University and the pupils of Hässlö upper secondary school, all gets the opportunity to perform a computation lab with a real turbojet engine during their study. The goal of the lab from the University is that it should give the students applied experience from the theory part of which has been tought in the course ?Aircraft Engine Technology?.                      The pupils of the Hässlö upper secondary school are performing simpler calculations from the measured values of the equipment. This turbojet engine is located at Hässlö airport in the premises of Hässlö upper seconday school.Since the installation 1989, the engine has lost both thrust and reliability. This makes the theoretical computations made by the students inaccurate.

Re-design av BEV-heater

Denna rapport beskriver det examensarbete som utförts på Calix AB under vårterminen 2013. Calix AB tillverkar värmare för bland annat batteri och kupé till fordonsindustrin. Uppdraget i detta examensarbete var att göra en omkonstruktion på BEV-heatern (Battery Electrical Vehicle) som är en batteri- och kupévärmare till el och hybridfordon. Problemet med den nuvarande konstruktionen är att den bygger på delar från äldre värmare till fordon med förbränningsmotorer, samt att konstruktionen inte är lämplig för produktion i större serier. Krav som Calix AB hade var:Integrerat ChassiMinimera tryckfallUnderlätta montering och tillverkningUppfylla standarder satta av fordonsindustrinKunna monteras ?in-line? i fordonetFör att kunna genomföra projektet var vi till en början tvungna att få kunskap om hur den befintliga BEV-heatern fungerar.

Morgondagens effektiva fjärrvärme : En beskrivande litteraturstudie

This report is made as a literature review, focusing on the work done to increase understanding of efficiency in the categories of substations and secondary heating systems, with respect to the deviation from the theoretically possible cooling off in the distribution network as well as the economic benefit that appear. The main purpose of a considerable part of the literature used in this report addresses the issue of identifying individual causes of reduced cooling in district heating systems. These literature resources have been compiled and summarized as part of the report.The technology of district heating is associated with benefits such as better use of the energy in a fuel. This is the case of cogeneration plants where serial generation of electricity and thermal energy increases efficiency compared with the parallel generation where heat is generated locally and electricity is generated centrally. Serial generation thus allows for lower primary energy demand.

Logistik för högre volymer på utvecklingsarenan: Logistikutveckling vid Scanias motormontering i Södertälje

På utvecklingsarenan vid Scanias motormontering i Södertälje monteras prototyp- och förseriemotorer. Under hösten 2012 kommer produktionsvolymerna kopplat till förseriemotorerna öka kraftigt, ökningen orsakas av ett fåtal motortyper. Materialflödena förväntas utgöra en flaskhals och syftet med examensarbetet är att ta fram ett logistikkoncept för att möjliggöra en högre produktionsvolym. Målet var att ta fram ett kostnadseffektivt koncept rörande materialförsörjning, layout och arbetssätt. En uppdelning har gjorts i bakgrund, nuläge och framtid.

Demand and economic potential for working horses in Swedish municipalities

The aim of my study is to answer the question whether there is a potential for services by working horses in the Swedish municipalities. The Swedish University for Agricultural Sciences (SLU) and Swedish Farmers Union (LRF) has started a cooperation called Climate School (Klimatskolan), with the purpose to increase knowledge in environmental and climate related issues in context of agriculture. This Master thesis is in the framework of the Climate School.Global warming is a problem that gets much attention today. Global warming and climate change are two subjects that are very much in focus on the political agenda. The municipalities of Sweden have a big responsibility concerning environmental work and to develop their own environmental thinking.

Snabbt, säkert eller skönt? : Cyklisters preferenser i trafiken

Since the late 50th century, the automobile has been normative in the Swedish society (Lundin 2008). This has led to an urban environment deeply characterized by the motor vehicle and its necessities, while other means of transportation, such as train and bicycle, have been ignored and put aside. However, over the past decades, a new trend has been seen in urban planning as a consequence of the increasing knowledge of the negative qualities caused by the car. As a result, the bicycle is seen as a conceivable transport mode.This thesis examines cycling on four issues:- Why is there a need of more cyclists? - How can the total number of cyclists as well as the number of satisfied cyclists increase? - Which factors affect the choice of transport mode? - Which factors affect the choice of route?The first two questions are discussed from a literature study that was conducted at the beginning of the thesis.

Från känsla till handling : Empatins betydelse för frivilligas engagemang

Since the late 50th century, the automobile has been normative in the Swedish society (Lundin 2008). This has led to an urban environment deeply characterized by the motor vehicle and its necessities, while other means of transportation, such as train and bicycle, have been ignored and put aside. However, over the past decades, a new trend has been seen in urban planning as a consequence of the increasing knowledge of the negative qualities caused by the car. As a result, the bicycle is seen as a conceivable transport mode.This thesis examines cycling on four issues:- Why is there a need of more cyclists? - How can the total number of cyclists as well as the number of satisfied cyclists increase? - Which factors affect the choice of transport mode? - Which factors affect the choice of route?The first two questions are discussed from a literature study that was conducted at the beginning of the thesis.

Master-slavesystem med två haptiska robotar för palpation på
distans

Axelopererade personer har svårt att röra sig under några veckor efter operationen. Den som bor i glesbygden och blir opererad i axeln eller armen måste regelbundet åka långa sträckor för att besöka sjukvården och bli undersökt. Frågan är om det går att minska dessa bilturer och samtidigt behålla vårdkvaliteten? Man har kunnat reducera patienternas resande till och från sjukvården med hjälp av en enkel videokonferensanläggning som patienten får låna hem. Med denna utrustning kan patienten upprätta videomöten med vårdpersonalen istället för att åka till sjukvården.

Kartläggning och visualisering av processer : Utveckling av styrsystem till drivlina

Detta examensarbete har utförts på Scanias forskning och utvecklingsavdelning, i Söder-tälje, under hösten 2007. Dess huvudsakliga syfte är att kartlägga och visualisera arbets-processen hos avdelningen som utvecklar styrsystem för drivlinan, alltså motor och väx-ellåda. Anledningen till att en visualisering skulle tas fram var för att skapa en helhetsbild över arbetet att ha som utgångspunkt för fortsatta diskussioner om processen samt för-bättringar av den. Denna bild blir även ett sätt att samla det organisatoriska lärandet och underlätta kunskapsöverföring.Kartläggningen har skett genom intervjuer med cheferna på avdelningen samt genom en workshop. Information som erhölls under dessa tillfällen sammanställdes till en nulägesbeskrivning av avdelningens arbete.

Railcleaner: Produkt för underhåll av järnvägsväxlar vid snö och isbildning.

I Sverige under vintersäsongen har järnvägarna ett stort problem, till störst del är dessa fel relaterade till att snö och is hindrar järnvägsväxlarna från att fungera som vanligt. Det krävs då att man manuellt får fara dit och hacka och borsta lös isen och snön så att växeln kan återgå i drift igen. Förseningarna är ett problem för passagerarna, entreprenörerna och företaget och hela samhället. Det kostar en stor summa pengar för samhället varje år, både direkta och indirekta kostnader till påföljd av bristande förtroende för järnvägarna.Syftet med projektet är att genom en noggrann bakgrundsstudie och lämpliga metoder få nog med förståelse och kännedom för att kunna lösa detta problem. Idag finns en hel del lösningar som även undersöks genom en nulägesanalys för att både se hur andra tänkt för att försöka lösa problemet, men också för att se till så att min idé inte inkräktar på något patent.Efter den teoretiska biten är genomförd så togs väldigt många konceptförslag fram genom kreativa metoder.

Insamling av elektriskt och elektroniskt avfall : En fallstudie av två svenska kommuner

Elektriskt och elektroniskt avfall (WEEE) är den snabbast växande avfallskategorin inom EU, samtidigt som det är en av de mest skadliga formerna av avfall för människors hälsa och miljön om det inte samlas in och tas om hand på rätt sätt. Sverige påbörjade insamlingen av el-avfall 2001 och samlar idag in 16,27 kg el-avfall perperson vilket är av de högsta insamlingsnivåerna inom EU, men trots det slängs fortfarande smått el-avfall så som hushållsprodukter, mobiltelefoner och lågenergilampor i andra avfallsfraktioner. För att lösa detta problem talar man om behovet av ökad tillgänglighet på insamlingsplatser och information, men undersökningar av hushållsavfallets sammansättning visar att innehållet av el-avfall i stort sett är oförändrat, trots ökad tillgänglighet och information. De studier som ligger till grund för dagens förbättringsåtgärder har antingen tittat på insamlingssystemets brister utifrån ett nationellt perspektiv eller på effektiviteten av alternativa lokala insamlingssystem. Utifrån dessa har slutsatser dragits om allmänna brister och potentiella förbättringsåtgärder.

Miljövänligare dieselmotorer : En studie om vilka tekniska lösningar dieselmotorutvecklande företag använder för att bemöta existerande och framtida miljökrav

Utgångspunkten i denna uppsats är att miljömedvetenheten i världen har ökat vilket har fått många företag att tvingas anpassa sin produktion efter de nya lagkrav som uppkommit. En av de tuffast påverkade branscherna är fordonsindustrin där motorproducenterna pressas till att reducera utsläppsnivåerna av framtagna motorer till en bråkdel av vad de tidigare varit. Syftet med denna rapport är således att undersöka vilka tekniska lösningar dessa företag nyttjar för att producera miljövänligare dieselmotorer samt vilka metoder de anser vara lämpliga för framtida forskning. Rapporten innefattar dessutom en undersökning huruvida åkerier/bussbolag/privatpersoner som använder dessa företags dieselmotorer är villiga att betala extra för ett miljövänligare fordon.Metoden för att ta fram material till att framställa denna rapport innefattar en omfattande litteraturstudie av rådande tekniker, en intervjustudie med företagsrespondenter och experter, samt en enkätstudie för att undersöka hur kunderna till de motorutvecklande företagen prioriterar miljövänligare dieselmotorer. Intervjustudien bestod av intervjuer med Volvo, Scania, Drivetrain Sweden AB, Alfdex (ett samarbete mellan Alfa Laval och Haldex), Haldex Concentric, Clean Oil Technology samt Andreas Cronhjort (lektor inom förbränningsmotorteknik på Kungliga tekniska högskolan).

Tätkontroll och tätkrav för gjutna artiklar inom
fordonsindustrin

Detta examensarbete utfördes som ett tvärfunktionellt projekt mellan Scanias motorutveckling och motormontering i Södertälje under sommaren och hösten 2007. Arbetet var mestadels förlagt till Scanias motormontering, by 150. Examensarbetet utgör den avslutande delen av civilingenjörsutbildningen i maskinteknik, inriktning maskinkonstruktion vid Luleå tekniska universitet. Projektet behandlar ritningskrav på täthet för gjutgods och metoder för att kontrollera tätkraven. Läckage är förutom prestanda den dominerande anledningen till att ca 10% av Scanias motorer inte godkänns efter provkörning i samband med monteringen.

<- Föregående sida 44 Nästa sida ->