Sök:

Miljövänligare dieselmotorer

En studie om vilka tekniska lösningar dieselmotorutvecklande företag använder för att bemöta existerande och framtida miljökrav

Utgångspunkten i denna uppsats är att miljömedvetenheten i världen har ökat vilket har fått många företag att tvingas anpassa sin produktion efter de nya lagkrav som uppkommit. En av de tuffast påverkade branscherna är fordonsindustrin där motorproducenterna pressas till att reducera utsläppsnivåerna av framtagna motorer till en bråkdel av vad de tidigare varit. Syftet med denna rapport är således att undersöka vilka tekniska lösningar dessa företag nyttjar för att producera miljövänligare dieselmotorer samt vilka metoder de anser vara lämpliga för framtida forskning. Rapporten innefattar dessutom en undersökning huruvida åkerier/bussbolag/privatpersoner som använder dessa företags dieselmotorer är villiga att betala extra för ett miljövänligare fordon.Metoden för att ta fram material till att framställa denna rapport innefattar en omfattande litteraturstudie av rådande tekniker, en intervjustudie med företagsrespondenter och experter, samt en enkätstudie för att undersöka hur kunderna till de motorutvecklande företagen prioriterar miljövänligare dieselmotorer. Intervjustudien bestod av intervjuer med Volvo, Scania, Drivetrain Sweden AB, Alfdex (ett samarbete mellan Alfa Laval och Haldex), Haldex Concentric, Clean Oil Technology samt Andreas Cronhjort (lektor inom förbränningsmotorteknik på Kungliga tekniska högskolan). Enkäterna delades ut slumpmässigt till 62 åkerier/bussbolag samt 88 privatpersoner. Det huvudsakliga och uppseendeväckande resultatet som framkom var att företagens forskning tidigare i huvudsak fokuserat på att upprätthålla de lagkrav på att reducera utsläppen av kväveoxider och partikelutsläpp men att de i framtiden istället kommer att lägga stor vikt vid reduktion av koldioxidutsläpp. Den huvudsakliga anledningen till varför företag förutspår att nya lagkrav inte kommer kräva reducering av kväveoxid- och partikelutsläppen, men istället CO2 reducering, är för att de förstnämnda redan präglas av extremt höga krav och det blir inte längre samhällsekonomiskt riktigt att vidare snäva till de krav som Europalagarna tillhandahåller (se teoretisk referensram). Fokus har således tagit en tvärvändning och företagen måste anpassa sin produktion och de planerar i framtiden att nyttja nya metoder än de tidigare begagnat. De tekniska lösningar som i framtiden lär bli aktuella för att reducera koldioxidutsläpp är att förbättra effektiviteten i motorn. Detta kan göras genom att ?gå ner mot gränserna?, öka trycket i motorn, minska friktionen på motorns komponenter, välja rätt material, förbättra bränslet, ta hand om överbliven värme, samt applicera hybridisering. Många nischföretag har skapats för just detta syfte (att reducera CO2 utsläppen) och således har intervjustudien inkluderat ett par sådana. Analysen i föreliggande rapport påvisar att benägenheten att betala extra för en miljövänlig motor är tämligen liten. Dock noteras att åkerier och bussbolag tycks vara mer välvilliga att betala för miljön och prioriterar den högre än privatpersoner. Troligtvis är detta för att företagen anser sig kunna tjäna pengar på att titulera sig miljövänliga. Dessutom tillfredsställer den tidigare nämnda trenden mot koldioxidutsläppen kundernas behov eftersom de, enligt enkätundersökningen, prioriterar bränsleekonomi högt.

Författare

Claes Eriksson Linus Lindström

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..