Sök:

Railcleaner

Produkt för underhåll av järnvägsväxlar vid snö och isbildning.


I Sverige under vintersäsongen har järnvägarna ett stort problem, till störst del är dessa fel relaterade till att snö och is hindrar järnvägsväxlarna från att fungera som vanligt. Det krävs då att man manuellt får fara dit och hacka och borsta lös isen och snön så att växeln kan återgå i drift igen. Förseningarna är ett problem för passagerarna, entreprenörerna och företaget och hela samhället. Det kostar en stor summa pengar för samhället varje år, både direkta och indirekta kostnader till påföljd av bristande förtroende för järnvägarna.Syftet med projektet är att genom en noggrann bakgrundsstudie och lämpliga metoder få nog med förståelse och kännedom för att kunna lösa detta problem. Idag finns en hel del lösningar som även undersöks genom en nulägesanalys för att både se hur andra tänkt för att försöka lösa problemet, men också för att se till så att min idé inte inkräktar på något patent.Efter den teoretiska biten är genomförd så togs väldigt många konceptförslag fram genom kreativa metoder. Ur dessa förslag så valdes sedan i slutändan ett koncept för vidareutveckling. En grundläggande detaljbearbetning gjordes också, samt lite efterforskning på vad som är aktuellt på marknaden att lägga som komponenter i lösningen. När alla komponenter var valda och detaljarbetet hade utvecklats en aning klart så gjordes massor av skisser på utseendet på lösningsförslaget, för att vidareutveckla det ytterligare så att de passarmed detaljerna och komponenterna och dessutom har fler idéer kommit att bli aktuella efter resultatet av en problemanalys. Beräkningar och kostnadsanalys gjordes också för att till sist detaljbearbeta och vidareutveckla ytterligare för en CAD-modell som slutresultat.Funktionen bygger på ett fordon som färdas efter en separat räls bredvid växeln. Genom en hydraulisk cylinder i form av en lång axel så skickas en liten portabel del ut över växeln. Delen som lägger sig an mot rälsen vid växeln är utrustad med 2 borstar på varje sida som är lika långa och stora som rälsen är hög, så den kommer åt precis överallt. Borstarna styrs av två små men effektivaluftmotorer som arbetar med hög verkningsgrad för att säkerställa att borstarna gör sitt jobb med rengöringen ordentligt. Dessutom så hjälper tryckluft snöborttagningen ytterligare, genom 4 små luftmunstycken. Både luftmotorn, luftmunstyckena och hydrauliska cylindern styrs av en stark kompressor som är placerad i fordonet på den separata växeln.På fordonet är dessutom alla övriga komponenter placerade. Övriga komponenter är ett litiumbatteri med isoleringslåda och värmeelement i som håller batteriet under rätt temperaturförhållanden hela tiden. Batteriet är laddningsbart i laddningsstationen. Kompressorns motor är en elmotor som drarström från batteriet. Ytterligare två elmotorer finns i konstruktionen, en för att driva axeln till hjulen. Den andra elmotorn är tänkt att styra hissen som ska lyfta hydraulikaxeln uppåt. Alla komponenter är noga utvalda och utvärderade baserat på teoretisk bakgrundsanalys, val av komponenter och beräkningar gjorda för att välja rätt komponenter och dimensioner.

Författare

Mattias Karlström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.