Sök:

Kalkyleringsmodell för val av förpackningsställe vid Volvo
Personvagnar AB i Göteborg


Denna rapport beskriver ett examensarbete utfört på Volvo Personvagnar i Göteborg. Examensarbetet är avslutningen på civilingenjörsprogrammet i Industriell Ekonomi vid Luleå tekniska universitet. Volvo Cars Customer Service, hädanefter refererat till VCCS, är en enhet inom Volvo Personvagnar. VCCS ansvarar för eftermarknaden, med distribution av reservdelar och tillbehör. Varje artikel som levereras från VCCS ska vara förpackad i Volvos originalemballage enligt en given förpackningsinstruktion. Artiklarna kan antingen förpackas direkt hos leverantören eller hos SVS, en intern förpackningsenhet på VCC. Beslutet om val av förpackningsställe ska inköpare fatta på kommersiella grunder i samband med första inköp av en artikel. I dagsläget innebär detta att inköparen ska fatta använda sig av en befintlig kalkyleringsmodell som beskriver kostnaden för förpackning hos SVS. Syftet med examensarbetet är att utveckla en kalkyleringsmodell som kan redovisa kostnaden för förpackning hos SVS baserat på totala logistikkostnader. Denna kalkyleringsmodell kan sedan inköpare använda sig av för jämförelse med leverantörens pris för förpackning. Syftet för arbetet omfattar även att kartlägga VCC:s verksamhet kring den befintliga kalkyleringsmodellen. Projektet ska också undersöka hur andra företag arbetar med liknande problem. Förutom en litteraturstudie i förpackningslogistik har en nulägesanalys genomförts på VCC där verksamheten kring förpackning undersökts. En enkätundersökning har även utförts med syftet att kartlägga hur inköp använder sig av den befintliga kalkylmodellen i verkligheten. Utöver dessa tillvägagångssätt har även en pilotstudie av 12 artiklar genomförts. Resultatet av enkätundersökningen indikerade på att de flesta inköpare inte använder sig av den befintliga kalkyleringsmodellen. Benchmarkingstudien resulterade i kontakt med tre företag, Volvo Parts, Ford Motor Company samt Saab Automobile. Intervjuer med personer på dessa företag visade att Volvo Parts och Saab inte har något verktyg för att beräkna kostnader i samband med utvärdering av olika förpackningsalternativ medan Ford har tagit fram en kalkyleringsmodell för just detta. Projektet har resulterat i en kalkyleringsmodell byggd i ett webgränssnitt med Visual Basic språk kopplad till en Accessdatabas. Kalkyleringsmodellen tar hänsyn till de totala logistikkostnader som författarna kunnat identifiera: • Transportkostnad • Ledtidskostnad • Emballagekostnad • Förpackningskostnad Den kalkyleringsmodell som tagits fram kan bara ge en generell bild av hur kostnader kan komma att utfalla. Kalkyleringsmodellen kan inte ge en exakt bild av hur framtida händelser som kan uppstå, exempelvis vid sent beställda transporter och ej optimalt utnyttjade transportvolymer, kommer att påverka kostnader. Kalkyleringsmodellen bör därför ses som en fingervisning som kan användas vid förhandling med leverantörer.

Författare

Christian Cederborg Jessica Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..