Sök:

Sökresultat:

1214 Uppsatser om Digitala miljöer - Sida 30 av 81

Georeferering av digitala foton

SWECO Position har kommit med idén att skapa en georeferering av digitala foton. Tanken Àr att utnyttja tidpunkten som lagras i ett digitalt foto samt tidpunkten för spÄrpunkter i en GPS. Genom att matcha dessa tider kan en koordinat kopplas till varje foto och fotot kan sedan via en symbol presenteras pÄ en kartbild. Examensarbetets syfte Àr att undersöka om det finns intresse för en sÄdan applikation pÄ marknaden och hur den i sÄ fall skulle fungera. MÄlet Àr att projektet skall presentera en metod för hur man gÄr till vÀga för att georeferera foton, tillsammans med en prototyp som visar att det fungerar praktiskt.

Digitala verktyg i mellanstadiets musikundervisning : En kvalitativ undersökning av vilken uppfattning fyra musiklÀrare har om digitala verktyg för ljud- och musikskapande

The purpose of the essay is to draw attention to my approach in relation to a boy I choose to call Emil, and how I can increase my understanding of his behavior. I explore conceivable reasons for why he breaks down so often, especially when other children are given attention. Is he simply unusually egoistic, and to a large degree only able to see to his own interests, or am I overlooking the real reasons for his actions.In order to explain the reasons for Emil?s apparent frustration in sensitive situations, I explore the significance of attachment theory. I argue about possible effects of Emil?s parents? way of describing and guiding him, as well as how I, and my colleagues, risk fulfilling and amplifying negative expectations.As the prime reason for his repeated sense of unhappiness seems linked to a lack of empathy, I explore different ways of understanding this, as well as how I might contribute to fostering compassion.

Haptiskt förarsÀte

Är det möjligt att via sĂ€tet öka sĂ€kerheten och samtidigt förbĂ€ttra körupplevelsen för yrkesförare?Med fokus pĂ„ form och uttryck har jag tillsammans med Volvo Trucks designat ett haptiskt förarsĂ€te som genom vibrationer och ljudikoner informerar föraren om faror och navigering. Med syftet att minska arbetsbelastningen i en tid nĂ€r digitala hjĂ€lpmedel ökar men riskerar att överbelasta vĂ„r visuella perception. .

Att skapa en inkluderande verksamhet i Àmnet idrott och hÀlsa

Allt fler skolor satsar pÄ digitalisering och köper in egna datorer till eleverna. I samband med detta stÀlls det krav pÄ eleverna att de skall kunna hantera tekniken och vara digitalt komp-etenta. Digital kompetens ses som en viktig del för elever att besitta och för att fungera i vÄrt samhÀllsliv. Detta Àr dock ingenting som skolan vi studerat frÀmjar dÄ de inte bidrar till en ökad digital kompetens hos eleverna. Det finns forskare som dÀremot anser att det Àr i skolan som eleverna bör fÄ sin digitala kompetens.

Relationen mellan den personliga trÀnaren och klienten : att marknadsföra ett personligt varumÀrke inom trÀningsbranschen med hjÀlp av digitala medier

Purpose ? The purpose of the study was to examine how to promote a personal trainer in the fitness industry, as a personal brand, with digital media.Method ? To fulfill the purpose, the author have used three different methods. Both literature and quantitative and qualitative data in forms of a digital survey and interviews with two personal trainers regarding marketing and branding.Result ? Based on the collected literature and empirical evidence, facts could identify the importance of having a strong brand as a personal trainer, in order to recruit new clients. The result revealed that digital media is an excellent communication channel to nurture the relationship when you already have existing clients, but not when you want to recruit new customers.Implications ? This study is only developed through empirical data from a particular demography and a certain range, which could give a different result with other respondents.

IKT i förskolan : Pedagogers attityder till IKT i förskolan

Studiens syfte Àr att undersöka pedagogers attityd till IKT i förskolan Vi ska Àven se vad det finns för hinder och möjligheter med IKT i förskolan. Vi har gjort intervjuer pÄ fem olika förskolor för att studera pedagogernas syn pÄ IKT. Vi undersöker ocksÄ pedagogernas syfte till att anvÀnda sig av IKT i förskolan.Den viktigaste delen i vÄr studie Àr pedagogen syn och förhÄllningssÀtt till att införa teknik och IKT i förskolan. Lindahl & Folkesson (2012) skriver att de senaste fem decennierna har IKT-anvÀndningen ökat men Àr fortfarande inte sÄ etablerade i förskolan. De skriver ocksÄ att det Àr pedagogernas rÀdslor som hÀmmar utvecklingen inom IKT i förskolan.

Synkroniserad insamling av videoström frÄn flera analoga kÀllor

Arbetet bygger pÄ att modernisera Saab AB:s kamerasystem med videoservrar. Systemet ska kunna samla in ett antal analoga videoströmmar och omvandla de till digitala. Kamerorna Àr utav bildformaten NTSC och PAL vilket innebÀr att de har olika bilduppdateringshastigheter. Det medför att en fördröjning kommer ske i PAL-strömmen. En programvara ska utvecklas för att ta in dessa strömmar, spara och synkronisera de..

Megafoner och cocktailpartyn - en granskning av riksdagsledamöters bloggar

Sociala medier handlar om interaktivitet och tvÄvÀgskommunikation. BÄde experter och riksdagspartierna sjÀlva hÄller med om att detta Àr ett gyllene tillfÀlle för politiker att ta direktkontakt med vÀljarna. Men min undersökning visar att majoriteten av riksdagsledamöternas bloggar Àr ingenting annat Àn digitala megafoner. En knapp femtedel följer partiernas riktlinjer för sociala medier. De skriver utifrÄn sitt personliga engagemang för politiken och uppmuntrar reaktioner frÄn lÀsarna..

Implementering av En till En undervisning

I denna text utvecklas kunskaper om uppstarten och implementeringen av En till En undervisning. FrÄgor som stÀllts Àr hur En till En undervisning pÄverkar arbetet i olika skolÀmnen och vad det Àr för kunskaper lÀrare behöver ha för En till En undervisning, samt vad skolledaren har för roll vid implementeringen av densamma. Det saknas omfattande forskning kring implementeringen av En till En undervisning trots att metoden sprider sig skyndsamt nationellt och internationellt. Utmaningen för lÀrarna och skolledarna blir att planera och organisera sin verksamhet utifrÄn skolans förutsÀttningar och vision. Fokus i undersökningen ligger pÄ att fÄ kunskap om hur detta kan göras pÄ bÀsta sÀtt.

PERSONCENTRERADE VIRTUELLA PATIENTFALL ? EN V?G ATT ST?RKA PATIENTS?KERHET? En kvalitativ pilotstudie

Bakgrund: H?lso-och sjukv?rden ?r h?rt belastade verksamheter med otillr?ckliga personalresurser vilket kan f? konsekvenser f?r sjuksk?terske- och l?karstudenters m?jlighet att tr?nas i kliniska f?rdigheter och uppn? sina l?randem?l under den verksamhetsf?rlagda utbildningen (VFU). Genom att anv?nda Personcentrerade Virtuella Patientfall (PVP) i undervisningen ges studenter m?jlighet att tr?na p? sina kommunikativa och kliniska f?rdigheter i en trygg milj? utifr?n deras olika f?ruts?ttningar, men mer kunskap om studenters upplevelser av detta nya pedagogiska verktyg beh?vs. Syfte: Syftet ?r att beskriva studenters upplevelser av PVP och dess anv?ndbarhet i l?randet av kliniska f?rdigheter. Metod: En kvalitativ studie med induktiv ansats anv?ndes. En fokusgruppintervju med fem deltagare utf?rdes och materialet analyserades utifr?n tematisk inneh?llsanalys. Resultat: Tv? huvudteman och sex underteman identifierades.

Betydelsen av sociala medier vid rekrytering. : Studenters medvetenhet om bakgrundsgranskningar.

Syftet med denna kvantitativa studie Ă€r att undersöka om studenter vid UmeĂ„ universitet Ă€r medvetna om att de kan bli bakgrundsgranskade nĂ€r de söker arbete och hur de gör för att skydda och framhĂ€va sig i sociala medier och pĂ„ Internet sĂ„ inte studenternas digitala spĂ„r minskar anstĂ€llningsbarheten. Denna studie innehĂ„ller fyra frĂ„gstĂ€llningar; Är studenter medvetna om att de blir kollade och bortvalda pĂ„ grund av digitala spĂ„r, vilken information vĂ€ljer de att framhĂ€va och vad tar man bort, skiljer sig detta Ă„t mellan mĂ€n och kvinnor och skiljer sig det Ă„t mellan kunniga och mindre kunniga anvĂ€ndare av social media och Internet. Resultatet visar pĂ„ att det finns en bra medvetenhet om att de kan bli kollade men att de Ă€ndĂ„ visar upp olĂ€mpligt material. Studenterna var bra pĂ„ att göra sina profiler privata men majoriteten visse inte att de instĂ€llningarna gĂ„r att kringgĂ„. Studien visar att det som mest skiljer sig Ă„t bland könen var att mĂ€nnen anser sig mer kunniga och hade mer kunskap om teknik relaterade frĂ„gor.

Pinterest - En kÀlla till inspiration : En undersökning av Pinterests funktioner, styrkor och svagheter

Sociala medier bestÄr av digitala plattformar dÀr integration, kommunikation och delning Àr möjligt mellan anvÀndare. Under de senaste Ären har nya former av sociala medier vÀxt fram och blivit ett intressant omrÄde för forskning. Det har Àven blivit en ny kanal för marknadsförare att nÄ ut till sina kunder. Pinterest startades 2010 av Ben Stilbermann med syfte att anvÀndare kan dela bilder och skapa sina egna digitala anslagstavlor. MÄlet med denna studie Àr att analysera Varför svenskar anvÀnder Pinterest för att skapa en bredare förstÄelse av Pinterest som nytt socialt medium samt presentera dess funktioner, styrkor och svagheter.

Digitala och sociala medier i undervisningen för elevers ökade motivation, delaktighet och mÄluppfyllelse.

The aim of the study was to examine both 1) how aware teachers in a specific area are about ICT tools in teaching ; and 2) how likely teachers are to use ICT tools to reverse the trend of unmotivated students and low achievement scores . I will look for answers through the following questions:How extensive is the knowledge of the teachers on digital and social media in education? How have teachers in the past year used various social media in their teaching? In what grade does ICT-supported teaching lead to higher motivation, participation and achievement? Is there a difference between the sexes, different stages (1-3, 4-6, 7-9) and number of years in the profession in knowledge of and openness to the use of ICT in education?The method used is a questionnaire in which a number of respondents have answered a number of questions about ICT tools in teaching. Validity of the study can be said to be high when the survey has measured what it intended to measure, however, I need to be careful in draw full account of the result as the response rate is low with only 39%. In summary, the results show that there is low awareness among respondents about the methods and the digital and social tools I lift in the survey.Mainly the respondents use some of the methods and the digital and social tools in preparation for the lesson.

IKT i förskolan : - förÀldrars förhÄllningssÀtt till surfplattan som pedagogiskt verktyg

Syftet med min studie Àr att undersöka och fÄ djupare kunskap om Informations- och kommunikationsteknikens pÄverkan pÄ smÄbarns lÀrande samt att fÄ en uppfattning om hur förÀldrar/vÄrdnadshavare förhÄller sig till en implementering av iPad som pedagogiskt verktyg i förskolan. För att nÄ studien syfte och fÄ svar pÄ och dess frÄgestÀllningar har jag valt att studera olika forskningsrapporter, vetenskapliga artiklar, samt avhandlingar och annan litteratur som Àr direkt kopplade till mitt syfte inom mitt Àmnesval. Jag valde Àven att anvÀnda mig av hermeneutisk metodansats och göra en kvalitativ undersökning dÀr det empiriska materialet samlades in genom kvalitativa intervjuer med förÀldrar. Den digitala teknikens pÄverkan pÄ smÄbarns utveckling och lÀrande Àr ett relativt outforskat omrÄde. Studier visar att det Àr svÄrt att dra generella slutsatser om de multimediala verktygens undervisande effekter och pÄverkan pÄ smÄbarns utveckling och lÀrande. Det görs undersökningar pÄ barns digitala medieanvÀndning men det Àr fÄ studier som genomförs dÀr barnen Àr under 6 Är.Samtliga förÀldrar förhÄller sig med viss reservation och försiktighet till surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan. Detta i första hand pÄ grund av att förÀldrarna anser att det inte finns tillrÀckliga vetenskapliga belÀgg för hur IKT pÄverkar smÄbarns utveckling och att de oroas över den nya teknikens negativa effekter pÄ barnen.

Wayshowing i Visualiceringscenter C : JÀmförelse av observationer under skyltskapande i virtuell miljo

Denna kandidatuppsats behandlar wayshowing i en 3D-modell av Visualiseringscenter C, Norrköping. Syftet Àr att undersöka olika sÀtt att göra skyltar i virtuell miljö och vilket sÀtt som Àr mest lÀttarbetat för anvÀndaren som ska skapa dessa skyltar.Uppsatsen utgÄr frÄn teori om wayshowing och om hur en bra skylt ska se ut för att uppfylla sitt syfte. Med hjÀlp av denna teori har skyltar skapats i en 3D-miljö. Det insamlade materialet som resultaten Àr baserade pÄ kommer frÄn tvÄ strukturerade observationer och en intervju. Deltagaren och observatören i observationerna var författaren sjÀlv och under intervjun hördes en student med liknande erfarenheter kring grafisk design och 3D som författaren.I observationerna testades tvÄ sÀtt att skapa skyltar; ett sÀtt dÀr texturen gjordes innan skyltarna tillverkades i 3D-miljön och ett sÀtt dÀr texturen gjordes efter det att skyltarna hade tillverkats i 3D- miljön.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->