Sök:

Wayshowing i Visualiceringscenter C

Jämförelse av observationer under skyltskapande i virtuell miljo


Denna kandidatuppsats behandlar wayshowing i en 3D-modell av Visualiseringscenter C, Norrköping. Syftet är att undersöka olika sätt att göra skyltar i virtuell miljö och vilket sätt som är mest lättarbetat för användaren som ska skapa dessa skyltar.Uppsatsen utgår från teori om wayshowing och om hur en bra skylt ska se ut för att uppfylla sitt syfte. Med hjälp av denna teori har skyltar skapats i en 3D-miljö. Det insamlade materialet som resultaten är baserade på kommer från två strukturerade observationer och en intervju. Deltagaren och observatören i observationerna var författaren själv och under intervjun hördes en student med liknande erfarenheter kring grafisk design och 3D som författaren.I observationerna testades två sätt att skapa skyltar; ett sätt där texturen gjordes innan skyltarna tillverkades i 3D-miljön och ett sätt där texturen gjordes efter det att skyltarna hade tillverkats i 3D- miljön. Resultaten från observationerna visar att det senare sättet är smidigast att använda eftersom det är lättare att anpassa texturen till skylten efter det att skylten har blivit modellerad i 3D. Observationerna undersökte även vilka digitala processer som användes och vilken tid de processerna tog. Under observationerna framkom att rendering var den digitala process om användes flest gånger. Den process som ansågs ta mest tid var så kallade tutorials, att ta reda på och införskaffa kunskap om hur ett moment kan utföras. Observationerna visade även att det är tidssparande att återanvända kameror, material och 3D-modeller.

Författare

Eva Syversen

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Medie- och InformationsteknikTekniska högskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..