Sök:

Pinterest - En källa till inspiration

En undersökning av Pinterests funktioner, styrkor och svagheter


Sociala medier består av digitala plattformar där integration, kommunikation och delning är möjligt mellan användare. Under de senaste åren har nya former av sociala medier växt fram och blivit ett intressant område för forskning. Det har även blivit en ny kanal för marknadsförare att nå ut till sina kunder. Pinterest startades 2010 av Ben Stilbermann med syfte att användare kan dela bilder och skapa sina egna digitala anslagstavlor. Målet med denna studie är att analysera Varför svenskar använder Pinterest för att skapa en bredare förståelse av Pinterest som nytt socialt medium samt presentera dess funktioner, styrkor och svagheter. Vidare är vårt mål att bidra med kunskap om Pinterest och för att företag och marknadsförare ska kunna få en bättre förståelse för Pinterest och dess användare. Med en teoretisk bakgrund av Kitezmann et als (2011) definitioner över sociala mediers sju funktioner samt Sashittala & Jassawalla (2014), Bolton (2013) och Chafkin (2012) forskning kring varför människor använder Pinterest, drog vi slutsatsen att Bilddelning är den viktigaste funktionen i Pinterest. Pinterests styrka bygger på att människor får inspiration av att besöka detta sociala medium. Dess svaghet var avsaknaden av andra tilltalande funktioner såsom kommunikation och platsbeskrivning, som i vår forskning var oväsentlig till varför svenskar använder Pinterest.

Författare

Malin Mösenbacher Svensson Sara Bergström

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..